Hvor viktig er akvarieplante som rensefunksjon

jeg har et ciklidekar, og har i den sammenheng ingen levende planter i karet, men så lurte jeg på hvor stor rensenden effekt har planter på et akvarium. Er det slik at også oss som ciklide holdere burde strekke oss for å finne akvarieplanter som tåler ciklidens røffe behandling grunnet renseeffekten for planter ?

Gjerne serlig fordi det er ciklider, de gis ofte høyproteinmat som fort kan forrurense også et stort kar ....

Noen innspill ? Jeg er fult klar over at karet da ikke bli biotopt, men alikvell av hensyn til fisken vil ikke mye planter gi en bedre trivsel ?
Har selv kar med ciklider uten planter, tror heller ikke at det har noen betydning.
Jeg har sett filmer fra deres naturlige habitat, som består av veldig gjørmete vann uten planter.
Planter tar opp mye ammonium og nitrat fra vannet, noe som gjør belastningen på det biologiske filteret mindre. Om dette er nødvendig spørs på størrelse på karet, antall fisk, fôring, kapasiteten på filteret og hvor flink du er med vannbytter. Som en tommelfingerregel hjelper det å ha planter, men om det er nødvendig varierer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap