Innkjøring av ca60l med filtergugge fra 750l - i praksis?

Hei,

Jeg er helt nybegynner, og i går fikk jeg mitt første akvarium. Jeg har lest nok til å skjønne at jeg ikke bare kunne putte oppi vann og fisk og la det stå i.
Men at det må en viss innkjøring til før fiskene vil klare seg.

Dette er det nok spurt om mer enn en gang, men jeg er så nybegynner at jeg ikke helt vet hva jeg skal søke opp for å finne svarene jeg leter etter.
Det blir også vanskelig å trekke sine egne slutninger når situasjonen ikke er helt lik min egen, så jeg prøver meg på å starte en ny tråd. Jeg blir veldig takknemlig om noen vil henvise meg til andre tråder, dersom det finnes noen med samme problemstilling.

Så det som er saken, jeg fikk akvariet hjem i går. I akvariet nå er det sand, vann, div pynt og 3 planter. Jeg satte på pumpen i går og tilsatte bittelitt salmiakk for å få satt i gang mens jeg undersøker videre.

Jeg oppdaget her på forumet at det er mulig å få til en raskere prosess, ved å få filterguffe fra et annet akvarium.
Det har seg slik at vi har et 750L velfungerende akvarium på jobben, og jeg tenkte at kanskje jeg kunne få «stjålet» litt guffe derfra. (Om jeg klarer å finne ut hvordan filteret fungerer)
Men så kommer jeg til den praktiske biten som jeg ikke blir helt klok på. Hvordan skal jeg få med guffen hjem, uten at bakteriene dør?

Kan jeg;
Klemme ut guffen i en liten bøtte med akvarievann – Ta med bøtten hjem og sette mitt filter oppi – la det sirkulere til vannet er klart?
Hvor lenge vil bakteriene overleve i bøtta? Jeg har litt reisevei, og må innom barnehage og div på veien. Det vil fort gå en time/halvannen fra guffa er i bøtta, til jeg får det hjem til mitt filter.
Vil dette gå bra?

Og når guffa er overført til mitt filter, så må jeg opprettholde med litt salmiakk i vannet, for å simulere en fiskebestand?

Som de fleste med ny hobby, er jeg innmari utålmodig og skulle gjerne hatt fisk allerede i går, så jeg håper jeg kan korte ned ventetiden noe med denne metoden

På forhånd takk for svar/henvisninger

Susa
Men så kommer jeg til den praktiske biten som jeg ikke blir helt klok på. Hvordan skal jeg få med guffen hjem, uten at bakteriene dør? Kan jeg; Klemme ut guffen i en liten bøtte med akvarievann – Ta med bøtten hjem og sette mitt filter oppi – la det sirkulere til vannet er klart? Hvor lenge vil bakteriene overleve i bøtta? Jeg har litt reisevei, og må innom barnehage og div på veien. Det vil fort gå en time/halvannen fra guffa er i bøtta, til jeg får det hjem til mitt filter. Vil dette gå bra? Og når guffa er overført til mitt filter, så må jeg opprettholde med litt salmiakk i vannet, for å simulere en fiskebestand?


1. Ja, det er riktig metode.

2. Det vil gå bra, men enda bedre er å bruke en termos eller sette et par 1,5 liters brusflasker med filtergrums i en kjølebag (med innlagt vannflaske med litt varmere enn lunkent vann) istedenfor en bøtte. Da risikerer du ikke at bakteriene dør på turen hjem. De vil fint overleve noen timer. (Jeg har på grunn av glemsomhet hatt et par av mine bøttefiltre avslått i opptil 14 timer uten store problemer!)

3. Ja. Og så bør du ta et godt vannskifte dagen før du setter inn fisk.

Lykke til.
Ja, du kan bruke den metoden du skisserer. En hovedsak er at vannbøtta må holde en brukbar temperatur hele tiden, ellers dør bakteriene fort ut. Det beste ville egentlig være å ta med noe filtermedium fra det store akvariet, i en bøtte med litt vann. dette plasseres så i ditt eget filter. Kommer an på hva slags filter du har og hva du kan få puttet inn.

Det aller første du bør gjøre er imidlertid å skaffe deg vanntester, slik at du kan følge med på når akvariet er ferdig innkjørt, og under vanlig drift senere. Det er noe enhver akvarist bør ha...det hører til vedlikeholdsrutinene å sjekke vannkvaliteten innimellom. Du bør kjøpe dråpetester, gjerne fra JBL. Disse kan du enkelt bestille på nett, f.eks. fra Webzoo. Du bør ha disse testene : pH, NO2, NH3/NH4, NO3 og GH. Gjerne KH også.

Hvis du søker på "innkjøring" finner du masse tråder om emnet. Her er en god og informativ tråd som forklarer mye om fiskeløs innkjøring. Her finner du min kalkulator for Salmi, også med en del info.
Lurer du på noe, så bare spør. det viktigste er å forstå hvorfor og hvordan vi kjører inn akvariene...få tak i metodikken.
Tusen takk for gode svar!

Nå ser det ut til at jeg ikke fikk tak i guffe på jobben allikevel. De filtrene er store og vanskelige å forstå seg på for en som meg. Og innen «akvariemannen» vår kommer tilbake, er nok akvariet mitt allerede godt på vei til å bli innkjørt.

For det er vel ikke noe vits å plage stakkars dyrebutikk-ansatte med slikt?

Jeg skal i hvert fall investere i noen test-kit for å holde et øye med vannverdiene! Jeg har noen slike strips, men jeg har skjønt at jeg bør ha noe som er litt mer nøyaktig.

Skal også ta en titt på de linkene. Jeg trenger å lese meg opp mer grundig på denne salmiakkmetoden!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap