Sammensetning av fisk i 110 ltr

Hei alle sammen,
Jeg er rookie innenfor dette, og håper derfor en eller flere har muligheten til å hjelpe meg i gang.
Det har seg sånn at jeg sitter med et kar på 110 ltr som etterhvert begynner å bli klart for leieboere =)
Jeg ønsker tips til sammensetning av fisk. I utgangspunktet vil jeg ha noe stim, farger og litt ulike størrelser. Hva bør jeg evt ta hensyn til?
Vannverdier er vel det første du må tenke på. Kan være en ide å sjekke hva slags vann du har fra springen og velge fisk ut fra det. Så slipper du å måtte tilsette ting for å få vann som fiskene har behov for. La vannet stå over natten før du måler ph og gh.

Deretter kan du kanskje prøve et søk i fiskebasen på arter som kan gå i ditt type vann og størrelse på akvarie. Tenk også over om du vil ha fisker som formerer seg eller ikke. Noen arter fyller raskt opp et akvarie med yngel og enkelte andre kan bli aggresive når de leker og samboere må velges ut fra det. Velg ut en fisk du har lyst på så kan du komme tilbake og spørre om hvilke som kan gå overrens med den

Kan også være lurt å velge fisker som går i forskjellige vannlag slik at du ikke bare ender opp med bunnfisk feks. Om du ønsker stimfisk så anbefaler jeg at du holder deg til en art siden flere stimer bare gir et rotete inntrykk.

Selv små fisker lever forholdsvis lenge med godt stell så det er viktig å ta seg tid til å finne akkurat den riktige sammensetningen for deg, med fisker som du liker og som går godt sammen. Lykke til
Tusen takk for utfyllende og godt svar, Tante Astrid =)
Jeg velger å stille de spørsmåla jeg har -her isteden for i butikken. Har rota rundt på forumet, og skjønner at det virkelig er kompetanse blant folk her. Syns derfor det er tryggere.

Jeg skal selvsagt følge dine råd rundt dette, Tante Astrid. Jeg kommer tilbake med mer utfyllende info om hva jeg har valgt, og om det da er "innafor" =)
Det er jo greit at andre har gjort alle feilene før så andre ikke behøver gjenta dem

Det finnes forresten veldig mange gode artikler i artikkelsamlingen her øverst som kan være fin lesing en dag man har god til. Som nybegynner er Akvarieskolen i Artikler et godt sted å starte.

Akvariehold blir enklere når man har holdt på en stund og fått inn rutinene, og jo mer man lærer jo artigere blir det.

Butikker skal jo først og fremst selge og ikke alle ansatte har satt seg like mye inn i alle artene de selger. Derfor er det ofte greit å dobbelsjekke info en får før man bestemmer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Fjelldal
Reklame for plussmedlemskap