Rett og slett drit i akvariet mitt *bilder*

Jeg forventer ikke at noen skal kunne diagnostisere problemet for meg, men over ALLE plantene mine, henger det brune tråder/dritt av ett eller annet og vannet ser "skittent" ut og laaangt fra så klart som jeg vil ha det...

Oppsettet er 10 dager gammelt og er "kickstartet" , og har hatt vannbytte omtrent hver dag, fra mellom 30-40%.

Kanskje filteret i pumpa har noe med saken å gjør, dyrebutikken hadde kun vanlig løs filtervatt og ikke de vanlige "tilskjærte" til eheim pumpen. Dette får de inn i morgen og hadde tenkt å skifte, men lurer da på hvordan det blir, siden alle bakteriene er i den løse filtervatten.

[External Image]
Ser ut som du har for lite og for dårlig filter i forhold til akvariestørrelsen, dessverre. Du trenger sannsynligvis et bedre filter. Hva har du for filter? Modellnavn og nr evt? Og hva er størrelsen på akvariet (liter)?

Du har ikke begynt noen innkjøring egentlig, siden du ikke har det originale filtermaterialet med svamper og filtermedie. Filtervatt er det eneste filtermediet som er ment å være forbruksvare, dvs ment å kun samle opp partikler og slam, og så kastes når det er skittent etter en kort periode.
Når du får kjøpt filtermateriale må du begynne innkjøringen forfra.
mona o
Ser ut som du har for lite og for dårlig filter i forhold til akvariestørrelsen, dessverre. Du trenger sannsynligvis et bedre filter. Hva har du for filter? Modellnavn og nr evt? Og hva er størrelsen på akvariet (liter)? Du har ikke begynt noen innkjøring egentlig, siden du ikke har det originale filtermaterialet med svamper og filtermedie. Filtervatt er det eneste filtermediet som er ment å være forbruksvare, dvs ment å kun samle opp partikler og slam, og så kastes når det er skittent etter en kort periode. Når du får kjøpt filtermateriale må du begynne innkjøringen forfra.


Jeg har en utvendig eheim 2028 og 180 liters akvarie, så pumpa skal vere bra i forhold til str på akvariet. Jeg har fått kjøpt inn filtermaterial med svamper og medie i dag. Så får jeg bare krysse fingrene for at fiskene overlever
Inaktiv bruker
Hvilke andre filtermedier har du i filteret?
Jeg har testet dette oppsettet og filteret virker mer effektivt enn tidligere, det samme med noen flere jeg kjenner har testet dette og de er også veldig fornøyd.
Jeg kjenner ikke til alt om filtrering men tror ikke du vil få nok biologisk filtrering ved å bare bruke svamper og ville satset på det jeg holder å å skifte ut i mitt filter.
Du kan se i min personlige tråd i post 62 om hvordan jeg holder å gjøre det.
MacFish
Hvilke andre filtermedier har du i filteret? Jeg har testet [URLBLOCK1] oppsettet og filteret virker mer effektivt enn tidligere, det samme med noen flere jeg kjenner har testet dette og de er også veldig fornøyd. Jeg kjenner ikke til alt om filtrering men tror ikke du vil få nok biologisk filtrering ved å bare bruke svamper og ville satset på det jeg holder å å skifte ut i mitt filter. Du kan se i min [URLBLOCK2] tråd i post 62 om hvordan jeg holder å gjøre det.


Jeg har som sagt i HI, så har jeg kun hatt vanlig, løs filtervatt, da butikken ikke hadde inne noe annet. Nå har jeg fått tak i på dyrebutikken det som er beregnet skal vere i i pumpen, noen kuler med hull i nederste skuff med blå "svamp"/filter oppå og i den andre skuffa noen runde kuler med hvit svamp/filer oppå
Inaktiv bruker
OK! Jeg forstod det sånn at du bare hadde svamper og filtervatt, men da skal det fungere med det du har.
MacFish
OK! Jeg forstod det sånn at du bare hadde svamper og filtervatt, men da skal det fungere med det du har.


Nei, jeg hadde bare løs filtervatt Viss ikke denne pakken hjelper, så aner jeg ikke...Den var sviin dyr! :o
Inaktiv bruker
Det skal ikke være nødvendig å skifte filtervatten så ofte, så den pakken du har vil nok vare en stund
Inaktiv bruker
Utifra bildet er det vanskelig å si noenting, men er du sikker på at det er "grums" og ikke mikroskopiske luftbobler, da blir vannet seende grått ut. Du skriver i første posten at du skifter 30-40% vann hver dag så det er en mulighet at det er luftbobler.
La vannet være noen dager og se hva som skjer da. Hvis du har alger i vannet samtidig kan du begrense lystiden i karet til 4 timer hver dag en periode for å se om det hjelper på algene.
Vannet ser grått ut. Så får la være å skifte på vannet noen dager å se om det hjelper. Mørklegge karet uten mating går ikke, siden jeg har mye yngel som må ha mat.
Her er et bilde fra siden, ser bedre her hva jeg mener
Eg hadde samme problem i akvariet som hadde vert oppe å gått i 3måneder. Eg bytta 20% vatn før eg mørklaga akvariet. Dekka da med svarte søppelsekkar i 5 dager. Då forsvant det. Eg tok vanntester kvar dag og gav fiskene mat.
Med "kickstartet", mener du ammoniakk-metoden, eller filterbakterier på flaske?

Om du kjører ammoniakk-metoden, så blir det "ekstremt" høye NH4 og NO2 verdier, noe som avler frem langt mer bakterier enn ditt lille økosystem vil klare å holde i livet, når tanken er innkjørt. Om du da har lite fisk, så vil det når du slutter å tilsette ammoniakk, bli hungersnød for filterbakteriene(som forsåvidt befinner seg på alt av overflate i tanken din), og bakterier dør, til det er nok mat til alle. Avfallstoffene fra disse bakteriene foresaker det hvite vannet. Derfor vannet ofte blir hvit ETTER at tanken er ferdig innkjørt. Det sier seg selv hvordan filterbakterier på flaske kan bidra til det samme problemet, om det er dette som er tilfellet.

Ellers kan du google "new tank syndrome", så finner du nok mye rart om emnet.
Looneytunes
Med "kickstartet", mener du ammoniakk-metoden, eller filterbakterier på flaske? Om du kjører ammoniakk-metoden, så blir det "ekstremt" høye NH4 og NO2 verdier, noe som avler frem langt mer bakterier enn ditt lille økosystem vil klare å holde i livet, når tanken er innkjørt. Om du da har lite fisk, så vil det når du slutter å tilsette ammoniakk, bli hungersnød for filterbakteriene(som forsåvidt befinner seg på alt av overflate i tanken din), og bakterier dør, til det er nok mat til alle. Avfallstoffene fra disse bakteriene foresaker det hvite vannet. Derfor vannet ofte blir hvit ETTER at tanken er ferdig innkjørt. Det sier seg selv hvordan filterbakterier på flaske kan bidra til det samme problemet, om det er dette som er tilfellet. Ellers kan du google "new tank syndrome", så finner du nok mye rart om emnet.


Med "kickstart" mener jeg filterguff fra annet filter..Jeg har 4 siamesiske algespisere, 2 voksne guppuy,11 guppy yngel og 3 molly yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap