Hva kan jeg ha i 60 litern? :)

hei! jeg planlegger å kjøpe et 60 liters akvarium i morgen eller på lørdag, og lurer på hva slags fisk jeg kan ha i det? (ferskvann) hvilke fisker passer sammen og hvor mange kan jeg ha? vet mange syntes det ikke burde være fisk i akvarium under 100 l, men jeg tror nok ikke det er helt riktig...
setter stor pris på svar
tror neppe noen her på AF har påstått at man ikke kan ha fisk i et kar under 100 liter. Det vi derimot sier, er at større akvarier er lettere å ha med å gjøre...de kommer lettere i biologisk balanse og er mindre følsomme for svingninger i belastning og andre endringer.

Hva slags fisker du skal ha, er umulig å si uten at du kommer med noen egne utsagn om hva slags fisk du liker. Du finner massevis av tråder her om nettopp dette samme spørsmålet. Dessuten vil det lønne seg å ta rede på hva slags vannverdier du har i springen hjemme, og velge fisk med det for øyet. Da kan du bruke Fiskebasen her på AF og sjekke de ulike artenes vann-preferanser. Så du burde skaffe deg dråpetester (gjerne JB sine) like godt først som sist...det vil du trenge både under innkjøringen og senere drift av akvariet. Du trenger NH3/NH4, NO2, NO3, pH og GH, i første omgang. Så bør du sette deg inn i hvordan innkjøringen foregår, det finner du også masse stoff om her hvis du søker. Og siden du har en del uker på deg mens karet kjøres inn, har du god tid til å tenke på hva slags fisk du har lyst på.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap