- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- noen Tips og råd?? Har partikkler i karret mitt!! :(
noen Tips og råd?? Har partikkler i karret mitt!! :(
Hei folkens, setter med ned å lager min første tråd her på AF.
Etter å ha anskaffet meg utvendig pumpe i mitt Juwel Rio 125 liters karr så sliter eg med "relativt" mye partikler i vannet.
Dette var ikkje noe problem med den orginale pumpen. Det er heller ikke kommet noe flere fisker i karret Etter Juwel filter ble fjernet.
Etter mye søking her inne har eg egentlig ikkje blitt særlig klokere.
lest mye om uheldige vanstrømmer/lommer som ikkje fører alt inn i filter innsug.
Biltema sand osv. som ikkje er helt heldig heller.
Bunnsubstrat er biltema sand (den fineste), og legger vekt på at det ikkje var partikler slik før Juwel filteret ble koblet ut.
Filter pumpe opsett;
Filter/Pumpe er AM-Top 3338
(har og lest om brukere som har forskanset seg med passelig verne utstyr etter brutale angrep fra Eheim flokken)
Har innsug i høyre hjørnet "langt" nede.
Utblåsning oppe i venstre hjørnet. Blåser skrått mot vegg på framsiden.
Har prøvd med stadard vinkel som fulgte med filteret, åltså vinkel som går någelunde i L-vinkling
Har i ettertid modifisert utblåsning opp for å fjerne proteinhinne og fått gennerert litt mer "flow" med å varme utblåsningsrør og bøye det litt opp.
Filter media
(fra bunn og opp)
Skuffe 1 EHEIM MECH
Skuffe 2 Eheim SUBSTRATpro
Skuffe 3 Orginal Svamp og det som sto i Juwel filter
(skjært til og modifisert til å gå nedi filter skuffe, den fineste av de eg hadde)
Filter watt
Så det eg lurer på er følgende er mitt filtreringsopsett riktig?
Burde innsug/utblås stått anderledes?
Etter å ha anskaffet meg utvendig pumpe i mitt Juwel Rio 125 liters karr så sliter eg med "relativt" mye partikler i vannet.
Dette var ikkje noe problem med den orginale pumpen. Det er heller ikke kommet noe flere fisker i karret Etter Juwel filter ble fjernet.
Etter mye søking her inne har eg egentlig ikkje blitt særlig klokere.
lest mye om uheldige vanstrømmer/lommer som ikkje fører alt inn i filter innsug.
Biltema sand osv. som ikkje er helt heldig heller.
Bunnsubstrat er biltema sand (den fineste), og legger vekt på at det ikkje var partikler slik før Juwel filteret ble koblet ut.
Filter pumpe opsett;
Filter/Pumpe er AM-Top 3338
(har og lest om brukere som har forskanset seg med passelig verne utstyr etter brutale angrep fra Eheim flokken)
Har innsug i høyre hjørnet "langt" nede.
Utblåsning oppe i venstre hjørnet. Blåser skrått mot vegg på framsiden.
Har prøvd med stadard vinkel som fulgte med filteret, åltså vinkel som går någelunde i L-vinkling
Har i ettertid modifisert utblåsning opp for å fjerne proteinhinne og fått gennerert litt mer "flow" med å varme utblåsningsrør og bøye det litt opp.
Filter media
(fra bunn og opp)
Skuffe 1 EHEIM MECH
Skuffe 2 Eheim SUBSTRATpro
Skuffe 3 Orginal Svamp og det som sto i Juwel filter
(skjært til og modifisert til å gå nedi filter skuffe, den fineste av de eg hadde)
Filter watt
Så det eg lurer på er følgende er mitt filtreringsopsett riktig?
Burde innsug/utblås stått anderledes?
Postet 06.03.14 kl 21:11
Endret: 06.03.14 kl 21:19
Postet 07.03.14 kl 18:30
Dem har fått litt samkjøring, og var null problem sammen. har brukt det eg kan fra det gamle filter og flyttet over gadd ikkje vente lenger når eg fant ny tetra inni pumpen, men fikk noen dager sammen. Var liten vsnnstrøm før eg modifiserte utblåsning litt, ingen forandring etterpå. Bare bortgang av protein hinne skal prøve tips med litt fin "duk" itillegg. Var ikke veldig gammel dem svampene, pluss det nye som kom med pumpe, og det andre eg kjøpte til det.
Postet 07.03.14 kl 21:31
Endret: 07.03.14 kl 21:33
Inaktiv bruker
Kan vere at det ikkje er pumpen som er problemet men at det er alger som flyter rundt.
Vist det er alger kan du fikse det med mørketid i akvariet.
Vist det er alger kan du fikse det med mørketid i akvariet.
Postet 08.03.14 kl 11:19
Takk lars for svar. Prøver like gjerne å møklegge karr om det skulle ha seg slik at eg faktisk har fått sveve alger eller noe.
Skal se om eg får prøvd noe finere filtering i tillegg til den vatten som er på toppen.
Har byttet om på filter insug og utblåsning så dem no står på samme side(hjørne) i karret.
Så hadde lite håp 2 dagen på rad no om att alle partikler skulle ha forvsunnet.
Noe bedre, men vi får se det an.
Skal se om eg får prøvd noe finere filtering i tillegg til den vatten som er på toppen.
Har byttet om på filter insug og utblåsning så dem no står på samme side(hjørne) i karret.
Så hadde lite håp 2 dagen på rad no om att alle partikler skulle ha forvsunnet.
Noe bedre, men vi får se det an.
Postet 09.03.14 kl 09:17
Problem delvist løst
Anser problem med partikler (foreløpig) som løst.
Begynte å forsvinne megnder med partikler fra karret etter at eg hadde meg tur innom hos ZooService og kjøpte litt ekstra filter vatt.
Har no gjort følgende endringer.
Endret på utblås satt på stråle rør som går mot lang vegg fra venstre side.
Satt innsug i høyre hjørnet.
Satt inn "mengder med filter vatt
Og fjernet litt planter fra innsugs område.
Måtte borre oppe noen huller i strålerør for å redusere litt på sirkulasjon.
Begynte å forsvinne megnder med partikler fra karret etter at eg hadde meg tur innom hos ZooService og kjøpte litt ekstra filter vatt.
Har no gjort følgende endringer.
Endret på utblås satt på stråle rør som går mot lang vegg fra venstre side.
Satt innsug i høyre hjørnet.
Satt inn "mengder med filter vatt
Og fjernet litt planter fra innsugs område.
Måtte borre oppe noen huller i strålerør for å redusere litt på sirkulasjon.
Postet 15.03.14 kl 01:06
Endret: 15.03.14 kl 01:06
For meg ser vannet noe melkeaktig ut? Dette er typisk for filter\akvarie i ubalanse. Jeg har selv hatt en stor filtercrash for en tid tilbake, og det tog 3-4 uker før det forsvant. Hva det kommer av er meg usikkert, men at det er vannkjemien som er på bærtur er det ingen tvil om. Fiskene var også "sure" den tiden dette pågikk. Ammoniakk, nitrit osv.. Tror nok det løser seg med at filteret ditt får bli skikkeli innkjørt.
Postet 17.03.14 kl 15:17
Postet 17.03.14 kl 15:37
Ikkje umulig at det faktisk er infusorier
Tor Erik LindøeFor meg ser vannet noe melkeaktig ut? Dette er typisk for filter\akvarie i ubalanse. Jeg har selv hatt en stor filtercrash for en tid tilbake, og det tog 3-4 uker før det forsvant. Hva det kommer av er meg usikkert, men at det er vannkjemien som er på bærtur er det ingen tvil om. Fiskene var også "sure" den tiden dette pågikk. Ammoniakk, nitrit osv.. Tror nok det løser seg med at filteret ditt får bli skikkeli innkjørt.
Sett at det i ny og ne har hatt denne melkeaktige skyen.
Har kommet og gått litt når eg tenker meg om.
Her om dagen låg eg oppi liten skive med sqaush til Ancistrus og senere på kvelden var vannet helt grå/kvitt.
Tok vannbytte og slukket lyset og har redsusert på lys tiden/for mengde.
Så håper det ordner seg når filter kulturen bygger seg kraftigere opp.
Noen formening om man bør ta hyppigere vannbytter også (hvor ofte)?
Postet 31.03.14 kl 14:38
Postet 31.03.14 kl 15:31
infusorieoppblomstring
Har allerede lest litt om dette tidligere/og masse i dag @ Tanteastrid.
Takk for svar i allefall
Men er litt varierende hva dem sier her med untak av å kutte ut all foring de neste dagene.
i noen tråder ser eg at dem anbefaler i å ikkje kutte i lys mengde
(så lenge det ikkje er svevealger)
Vannbytter kan gå begge veier. Større oppblomstring pga påfyll av næring.
Og i noen så anbefales det å kutte alt av lys og mat.
I den neste er det lett kombi
Og gjerne ansaffe seg uv-filter i tillegg
Var ett sted eg leste at medisinen(??) flubenol skulle kunne hjelpe.
Iallefall mye forskjellige påstander.
Men ser at de fleste anbefaler redukjon i mat og ingen lys.
Så vi går for det rådet der.
Karet har allerede stått siden i "morges" med lyset av og ingen mat blir gitt de neste dagene.
Som eg skrev tidligere så antar eg at dette er kombinasjon av dårlig innkjørt filter og squash som ble gitt til mallene.
Men så er det store spørmålet mitt hva er "anstedig" mengde mat til 16 coryer, 2 SAE, og noen P.Botier?
Forer med tablett av typen Sera Vitaformo.
1.5 tidlig 2 senere når lyset går av. Pluss det som kommer ned av flak, som ikkje tetra vil ha?
Gir ikkje mere en det dem klarer å ta til seg i løpet av noen minutter når det gjelder flak.
Takk for svar i allefall
Men er litt varierende hva dem sier her med untak av å kutte ut all foring de neste dagene.
i noen tråder ser eg at dem anbefaler i å ikkje kutte i lys mengde
(så lenge det ikkje er svevealger)
Vannbytter kan gå begge veier. Større oppblomstring pga påfyll av næring.
Og i noen så anbefales det å kutte alt av lys og mat.
I den neste er det lett kombi
Og gjerne ansaffe seg uv-filter i tillegg
Var ett sted eg leste at medisinen(??) flubenol skulle kunne hjelpe.
Iallefall mye forskjellige påstander.
Men ser at de fleste anbefaler redukjon i mat og ingen lys.
Så vi går for det rådet der.
Karet har allerede stått siden i "morges" med lyset av og ingen mat blir gitt de neste dagene.
Som eg skrev tidligere så antar eg at dette er kombinasjon av dårlig innkjørt filter og squash som ble gitt til mallene.
Men så er det store spørmålet mitt hva er "anstedig" mengde mat til 16 coryer, 2 SAE, og noen P.Botier?
Forer med tablett av typen Sera Vitaformo.
1.5 tidlig 2 senere når lyset går av. Pluss det som kommer ned av flak, som ikkje tetra vil ha?
Gir ikkje mere en det dem klarer å ta til seg i løpet av noen minutter når det gjelder flak.
Postet 31.03.14 kl 16:43
Postet 31.03.14 kl 16:53
Må bare innrømme at jeg ikke har gjort noe spesielt de gangene jeg har hatt slikt, det har gradvis forsvunnet av seg selv igjen over tid. Nå har jeg riktignok et godt innkjørt filter som sikkert hjelper på, og ikke så stor belastning i karet heller. Har faktisk ganske grått vann akkurat nå siden jeg ominredet i karet for ikke så lenge siden og virvlet opp en god del gjødsel fra bunnlaget. Skikkelig infusorieoppblomstring altså. Jeg satser på at det gir seg over tid
Håper du får bukt med problemet ditt. Lykke til!
Håper du får bukt med problemet ditt. Lykke til!
Postet 31.03.14 kl 17:22
Postet 31.03.14 kl 17:25