Hjelp til sammensetning av fisk. dvergciklide?

Hei,

nå har jeg kommet dit hen at jeg kan ha fisk i akvariet mitt. Det er 70-75L (ikke 60 som jeg trodde)
Det flytter straks 3 små ancistrus sp. oppi der, også har jeg sett på dvergciklider, og kunne virkelig tenke meg et par av disse! (åpen for forslag når det kommer til hva slags dvergciklide)

Hva annet kan jeg ha oppi akvariet før det blir for fullt?

Er det noen av dvergciklidene hvor det funker med 1 hann og flere hunner i et så lite akvarium? Eller er ikke dette å anbefale dersom de skulle legge egg (med tanke på harem o.l?

Ang ancistrusene, så har jeg tilgang på et 750l, som jeg kan omplassere 1-2 av dem til om de skulle bli veldig store.

Jeg leser mange steder at ancistrus ikke anbefales sammen med ciklidene, da de spiser eggene. Men dersom jeg ikke har tenkt å drive oppdrett, finnes det noen andre ulemper ved å ha disse sammen?

Siden du ikke har planer om oppdrett av dvergciklider, hva med bare noen flotte hanner av en apistogramma, f.eks Apistogramma cacatuoides

Da slipper du bråket som du vil få med å ha
et par som legger egg. Men gleden av disse fine fiskene likevel.

Og kanskje noen Nannostomus rubrocaudatus for å komplementere det hele.
Susa
...Jeg leser mange steder at ancistrus ikke anbefales sammen med ciklidene, da de spiser eggene. Men dersom jeg ikke har tenkt å drive oppdrett, finnes det noen andre ulemper ved å ha disse sammen?

Dvergcichlider orienterer seg definitivt mest mot karets bunn, der de siler sand eller slam for små, spiselige partikler. Maller som store Ancistrus vil ofte jage dvergcichlider, som Apistogramma, langt opp i de øvre vannlag. Dette skjer særlig om natten, når cichlidene har gått til ro på bunnen av karet for å "sove", og det skjer ofte, igjen og igjen, hver eneste natt, og også om dagen, slik at stressnivået for dvergcichlidene blir alt for høyt.
I kamp om huler og andre attraktive plasser på bunnen, kan store maller rett og slett klemme eller slå i hjel (med halen) de mye mindre cichlidene. Og eventuelle egg og yngel smaker jo godt for mange maller.
Dvergcichlider og store maller er fiender, og finnes sjelden på samme sted, i naturen. Maller større enn Otocinclus bør ikke være i samme kar som Apistogramma. Har man en del alger i karet, vil noen Otocinclus ta seg av dette.

Forøvrig er forslaget over om kun å ha hanner, et veldig godt forlag. Men disse bør uansett slippe å ha Ancistrus sp. som samboere...

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap