Trichogaster leerii (perlegurami)

Slik jeg forstår det, kan denne typen gå sammen med guppyer og Mollier

I et 180 liter kar, er det to stk Perleguarmi, en hann og en hun som er maks da da jeg i tillegg skal ha guppyer og mollyer?

Hva mener dere er maks antall totalt jeg da bør ha hvis jeg ønsker disse tre typene?

Og bør jeg ha en/to maller også? I så fall, hvilken type?
Jeg ville prøvd meg litt fram. Ha et mindre antall molly og guppy til å begynne med. Om du har et par perlegurami så vil de kunne sette i gang med lek når de er kjønnsmodne og kreve en god del av akvariet for seg selv. Om du ikke er opptatt av at de skal formere seg så kan du jo velge to hunner og unngå problematikken.

Guppy og molly vil vel også formere seg etterhvert så om du starter med et lite antall så kan de fort bli mange om det er gode nok forhold for yngelen til å vokse opp, dvs tett plantevekst og flyteplanter.

Maller er ikke nødvendig om du ikke har spesielt lyst på de. De vil bidra til belastningen på filteret og gjøre at du må ha desto færre av de andre fiskene du heller kunne tenkt deg.

Så rådet mitt er altså å starte med det minste antallet du kunne tenke deg. Vent et halvt års tid med å kjøpe inn flere og så får du se om akvariet ser fullt ut når fiskene er utvokste og kjønnsmodne.

Vannverdiene kan også si litt om du har for mange fisk i akvariet. Kjøp inn dråpetester for nitritt og nitrat. Om du får utslag på nitritt (etter at filteret er ferdig innkjørt) så er filteret ditt for lite til belastningen og du bør redusere antall fisk, eller eventuelt skaffe et større filter med mer kapasitet. Får du utslag på mer enn 25-30 på nitrat så har du enten for mange fisk eller for sjeldne vannbytter, så da må du enten redusere mengden fisk eller bytte vann oftere.

Tante Astrid
Jeg ville prøvd meg litt fram. Ha et mindre antall molly og guppy til å begynne med. Om du har et par perlegurami så vil de kunne sette i gang med lek når de er kjønnsmodne og kreve en god del av akvariet for seg selv. Om du ikke er opptatt av at de skal formere seg så kan du jo velge to hunner og unngå problematikken. Guppy og molly vil vel også formere seg etterhvert så om du starter med et lite antall så kan de fort bli mange om det er gode nok forhold for yngelen til å vokse opp, dvs tett plantevekst og flyteplanter. Maller er ikke nødvendig om du ikke har spesielt lyst på de. De vil bidra til belastningen på filteret og gjøre at du må ha desto færre av de andre fiskene du heller kunne tenkt deg. Så rådet mitt er altså å starte med det minste antallet du kunne tenke deg. Vent et halvt års tid med å kjøpe inn flere og så får du se om akvariet ser fullt ut når fiskene er utvokste og kjønnsmodne. Vannverdiene kan også si litt om du har for mange fisk i akvariet. Kjøp inn dråpetester for nitritt og nitrat. Om du får utslag på nitritt (etter at filteret er ferdig innkjørt) så er filteret ditt for lite til belastningen og du bør redusere antall fisk, eller eventuelt skaffe et større filter med mer kapasitet. Får du utslag på mer enn 25-30 på nitrat så har du enten for mange fisk eller for sjeldne vannbytter, så da må du enten redusere mengden fisk eller bytte vann oftere.


Tusen takk for grundig svar. Har i dag 6 guppyer og 3 mollier.
Da regner jeg med at jeg bare beholder dem og ikke legger til noen flere dersom jeg velger perlegurami. Har bestilt opp JBL sine dråpetester da jeg til nå har brukt strips.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap