Akvarium og lyd.

Hello.

Har hatt et 45 L akvarium i litt over et år nå, og har stor glede av det fremdeles
Interessen for akvarium bare øker for hver dag som går og leker med tanken i å anskaffe meg noe større, nå som jeg vet at dette er noe som fenger meg veldig, og som jeg liker å sysle med. Hadde tenkt på noe rundt 200-300L.

Det er bare én ting som stopper meg i å stikke og skaffe meg et slikt akvarium, og det er lyd.
Mitt lille akvarium har en utvendig pumpe som lager sinnsykt mye lyd. Heldigvis holder jeg fisk i akvariet som skal ha liten/svak strøm og bruker derfor en klamme på slangen som igjen senker pumpes aktivitet og dermed lyden også. Likevel er det en svaaak summende konstant tone der som jeg er redd en dag vi gi meg tinnitus.

Så derfor lurer jeg på om teknologien har kommet så langt at man kan få pumper til større akvariet som overhodet IKKE lager lyd? Jeg mener, dette er jo en gullgruve, så kan egentlig ikke forstå hvis det ikke finnes. Plask og bobling i vann plager meg ikke, det er humming og summing fra pumper som gjør det.

Hvis dette kan skaffes, hva er navn på merket? Om ikke, er det noen andre som har løst dette problemet?


Takker for alle innspill
Hva slags pumpe er det du har nå ?

Det er stor forskjell på ulike merker, noen merker bråker definitivt mer enn andre. Eldre pumper bråker mer enn nye, og pumper som ikke er helt i orden kan godt bråke litt de også.

Jeg er en av de personene som ikke takler pumper som lager sin egen lille private støykonsert, og har byttet flere utvendige og innvendige pumper og filtere pga lyd.
StineMari
Hva slags pumpe er det du har nå ? Det er stor forskjell på ulike merker, noen merker bråker definitivt mer enn andre. Eldre pumper bråker mer enn nye, og pumper som ikke er helt i orden kan godt bråke litt de også. Jeg er en av de personene som ikke takler pumper som lager sin egen lille private støykonsert, og har byttet flere utvendige og innvendige pumper og filtere pga lyd.


Hei!

Jeg har et biOrb flow akvarium (firkantet, ikke bollevarianten, slapp av ) med en liten pumpe fra biOrb. Reagerte med en gang på lyden, så klagde på pumpa i en e-Mail til biOrb og de var så greie og sende meg en ny gratis i tilfelle det var noe galt, og en klamme til å regulere luften med.

Nå skal det sies at jeg er meget fornøyd med pumpa MEN den lager som sagt en liiiiiiten svak humming jeg hører når jeg hører etter, og dette er mer enn nok til å irritere meg litt på dårlige dager :p
Jeg vil ha TOTAL stillhet fra pumpa. Hvis mulig!
Å bli helt 100% kvitt all lyd Tror jeg blir vanskelig. I de åra jeg har hatt karr har je ikke funnet noen som er helt lydløse. Men det finnes grep å ta. En 200-300 liters tank kommer gjerne med møbel. Det er fullt mulig å "lydisolere" skapet pumpen står i. Bare pass på at det hullet i bakkant ikke blir tettet da de fleste pumper kan bli noe varme og trenger litt kjølig i ny og ne. Noen løser dette med å sette en liten pc vifte i skapet som trekker den varme lufta ut. Av de merkene jeg har prøvd (utv filtere) er det helt klart Eheim som vinner.

Kjenner du noen som har ett karr med utv Eheim bøtte så kan du jo dra på en sonderingstur.
Are
Å bli helt 100% kvitt all lyd Tror jeg blir vanskelig. I de åra jeg har hatt karr har je ikke funnet noen som er helt lydløse. Men det finnes grep å ta. En 200-300 liters tank kommer gjerne med møbel. Det er fullt mulig å "lydisolere" skapet pumpen står i. Bare pass på at det hullet i bakkant ikke blir tettet da de fleste pumper kan bli noe varme og trenger litt kjølig i ny og ne. Noen løser dette med å sette en liten pc vifte i skapet som trekker den varme lufta ut. Av de merkene jeg har prøvd (utv filtere) er det helt klart Eheim som vinner. Kjenner du noen som har ett karr med utv Eheim bøtte så kan du jo dra på en sonderingstur.


Vært inne på den tanken. Altså prøve lydisolere et rom under akvariet. Men det er altså så vanskelig at selv det ikke gjør susen? Kan ikke forstå at det ikke finnes en løsning på dette problemet allerede!
Litt irriterende, for jeg kan tenke meg at jo større pumpa er jo mer lyd vil den lage. Og når den lille summingen fra den lille pumper min irriterer meg så mye som den gjør i dag tror jeg faktisk det er nok til å ikke anskaffe meg et nytt akvarie...
Må i så fall vente til jeg flytter og kan ha et kar i en gang e.l. som ikke fungerer som oppholdsrom.

Kjenner dessverre ingen andre akvarister enn meg selv, litt ensom på den fronten gitt ;(
Takk for tips om eheimpumper forresten!
Tror ikke nødvendigvis det er slik at større pumper bråker mer. Slike små luftpumper som står utenfor akvariet, og som driver innvendige svampfiltere, er jo de som bråker aller mest. Jeg er ikke av de som irriterer meg så lett over slike ting, men akkurat de luftpumpene kan bråke veldig, litt avhengig av hva slags underlag de står på, hvor sterke de er osv.
Har ellers en utvendig Tetratec ex 1200 (stor utvendig pumpe) midt i stua (ikke i skap eller noe), som ikke bråker i det hele tatt synes jeg. Har også en eldre Eheim-pumpe som bråker veldig lite, men den står inne i et skap da.
Hadde ei eheimpumpe (utvendig) på soverommet. Kunne ikke høre den mesteparten av tiden. Bare en svak summelyd av og til hvis jeg konsentrerte meg.

Samme med de innvendige pumpene jeg har nå. Jeg hører de ikke med mindre jeg lytter ekstra "hardt"

Av filter og luftpumper er det luftpumper som bråker aller mest vil jeg si. Det ville jeg ikke hatt på soverommet!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap