Gullfisk

Heisann.

Har nettopp byttet til et 180l akvarium som ligger på ca 25°c nå. Det kan stilles ned til 22°c om det skulle være nødvendig, da det går greit for alle fiskene jeg har i karet nå.

Har veldig lite fisk i forhold til karets størrelse akkurat nå etter flyttingen, og ønsker å fylle på med litt synlige, fine fisk. Det jeg lurer på er om det finnes noen gullfiskarter som vil trives i et kar på denne temperaturen og denne størrelsen? Ser at de kan leve i alt fra 10-35°c men trodde at gullfisk i bunn og grunn var en kaldvannsfisk og vil ha det best i et kaldt kar.

Ellers i karet har jeg en del platy, neontetra, sverddrager og guppyer, hvis det er av betydning.
Du får kanskje flere svar, men..
Jeg tror i likhet med deg at de fleste vil mene at gullfisk i utgangspunktet er en kaldtvannsfisk. Og jeg tror det er litt misvisende dersom man tolker det som om temperatur for "best trivsel" kan være alt mellom 10 grader og 35 grader. Jeg tror at 22 grader ville være bra på sikt. Toleransen for ulike temperaturer varierer mellom artene, men det er jo ikke uvanlig at arter som lever utenfor selve tropene har et større slingringsmonn for temperatur. Men jeg tviler på at trivselen er så veldig stor ved 35 grader. Eller ved 10 grader….

At de tåler noe betyr ikke at de trives med det. Kanskje ville jeg undersøkt litt med andre arter…. Jeg tror jeg ville tenkt at gullfiskene ville hatt det bedre ved lavere temperatur enn de andre, og da ville jeg ikke blitt helt fornøyd selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap