Scalare med sår/ slåssing?

Har hatt to scalarer tre uker. Den ene har to sår bak på kroppen. Har sett at de knuffer litt og at denne ene gjemmer seg. De første dagene/uka var alt fryd og gammen. Rolig tandemsvømming.Er dette rivalisering? Vil det gå over når de er enige om rangordning?
De går sammen med rødmunntetra, dolkestikktetra, cory, og et par ancistrus. Målte vannverdier er som de skal være, Ph 7,0 alle nitrogenene av ymse slag nede på trygge verdier.
Er det aktuelt å flytte den som får juling?
Legger bed et dårlig bilde for ordens skyld.
Takknemlig for svar og råd.
Mitt scalarepar slåss så busta fyker innimellom harmonisk egglegging. Nylig ble det så røft at jeg skilte dem i noen dager, til hannen hadde kommet seg litt. Synkronsvømmingen hørtes også veldig "parete" ut.

Men det sagt, så går det enda styggere for seg når scalarehanner slåss, iallfall hvis én av dem er en del av et par. Vanskelig å si hvor langt man kan la det gå - paret mitt vil neppe kverke hverandre, mens den andre hannen min definitivt var truet på livet. Hvor stort akvarium? Hvor store fisk?
Litt vanskelig å se hvor stygge sårene er også... Mine biter tak i leppene til den andre, og blir hvite og til dels såre der. Samt får en del riper. Blødende/røde sår annensteds på kroppen ville jeg tatt alvorlig.
Størrelse på akvariet
Trix
Mitt scalarepar slåss så busta fyker innimellom harmonisk egglegging. Nylig ble det så røft at jeg skilte dem i noen dager, til hannen hadde kommet seg litt. Synkronsvømmingen hørtes også veldig "parete" ut. Men det sagt, så går det enda styggere for seg når scalarehanner slåss, iallfall hvis én av dem er en del av et par. Vanskelig å si hvor langt man kan la det gå - paret mitt vil neppe kverke hverandre, mens den andre hannen min definitivt var truet på livet. Hvor stort akvarium? Hvor store fisk?

akvariet er på 250 liter, bra med planter og gjemmesteder.
Hvor gamle er de? Har du forsøkt å kjønnsbestemme dem, i den grad det er mulig?
Kjønn og alder
Trix
Hvor gamle er de? Har du forsøkt å kjønnsbestemme dem, i den grad det er mulig?

De er kjøpt på Dyregod på Oslo city for ca tre uker siden.
De er vel 10 - 11 cm tversover. Legger til grunn at det er unge fisker. Men må tilstå at jeg glemte å spørre. Kjønn kan jeg ikke skille på , de er like som to dråper vann. Ingen av dem er tykke på midten.
Ser ut til at jeg må se det an litt og holde øye med sårene. Får evakuere den tapende part hvis det står om livet. Hvis infeksjon i sår, Finnes det noen remedier?
Ja, men der må du søke litt rundt.

Forøvrig vil jeg anbefale å lage "sperrer" i akvariet. Høye planter, mindre skillevegger, e.l. Det vil forhindre at de ser hverandre hele tiden, og gi den plagede litt ro.
Det høres fornuftig ut, har allerede godt med valisneria og hornblad. Det er et rolig hjørne ved filtermatta, bak noen planter, der det ser ut til at den får være i fred. Det er lov å håpe at det går seg til.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap