Igangkjøring og masse spørsmål

Her om dagen fikk jeg hjem mitt første skikkelige akvarium, et Rio400 som tar plassen til et 60L av ukjent merke.
Med selve akvariet fulgte også en fluval 5 pumpe/filter med(dette ble kjøpt brukt).
Mine spørsmål er i første omgang:

Når jeg skal kjøre i gang Fluvalen, hvilken type filtermedium bør jeg ha og hvor lønner det seg å handle dette? (Bor på i nærheten av Oslo)

Bør jeg ha en demper mellom grusen og glasset i bunnen av akvariet? Type isopor e.l. da det muligens blir liggende en del store steiner på toppen av grusen.

Og hvordan kan jeg penest montere dysene til den eksterne pumpen om jeg velger å fjerne den orginale? Og bør jeg gjøre dette(hlrt diverse om de irginale pumpene)

Takk for all hjelp+

Joe

Hvirdan
Litt hjelp..
Jeg kjenner ikke godt nok til filtermaterialer til utvendig filtre til at jeg har noen god anbefaling med det. Når det gjelder isopor for å fordele trykk fra steiner, så er nok det en god ide om du tenker å ha et oppsett med mye stein. Og har du først gjort dette så står du friere i forhold til ominnredning senere. Da gjetter jeg på at du vurderer Malawi, Tanganyika eller maller.

Jeg vet at noen bruker sitteunderlag som isoporvariant, men om du hører med en byggvareforretning så finnes det mange forskjellige tykkelser når det gjelder isopor. Jo tykkere isopor, jo mer oppdrift, og jo mer stein og sand bør du ha over for å forhindre at isoporen flyter opp…

Forøvrig ville jeg nok beholdt den orginale Juwel-pumpen om jeg var deg. Når du har to filtre i sving så har du en reserveløsning i tilfelle det skjærer seg med den ene, og da slipper du å tenke på manglende sirkulasjon om det ene ryker. Men dette er jo en smakssak…. (eller ulykkesforsikring, om man ser det slik..)
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap