Nytt akvarium, diverse spørsmål.

Jeg var på Akvariemagasinet og TAM Alna for å sondere litt ift akvarium. Er nybegynner som har begynt å lese meg opp og forberede et akvarium. Endte med å kjøpe Juwel Rio , grus, noen planter og en bakgrunn

Akvariemagasinet virket veldig rotete, virker som de har flyttet for en stund siden men ennå ikke kommet iorden? Så et akvarium med Scalare med veldig mye strøm. Fiskene fulgte med strømmen rundt og rundt klarte ikke stå i ro. Så ikke bra ut? Handlet ikke der.

Var så på TAM Alna. De hadde Rio til 2000,- slo til på dette. Tenkte kjøpe sand. Men de hadde ikke den typen jeg hadde tenkt, Rådasand 0,8-1,2, De hadde et hakk større. Men ift pansermaller, anbefalte han da heller elvegrus enn grov Rådasand, ettersom Rådasand er knust og er skarp i kantene, kjøpte da 25 kg elvegrus. Her er jeg usikker på om jeg gjorde riktig... Veier opp mot hverandre hva som er bra for planter og hva som er bra for pansermalle etc. Leste at veldig fin sand er problematisk for planter,. Har heller ikke lyst på masse sandsnegler... Noen tips her? Har ikke fylt igrusen, kan nok fortsatt bytte.

Kan man ha grus i de delene av akvariet der plantene skal stå, og sand resten. Noen erfaringer?

Kjøpte noen planter. Disse står nå i en bøtte inntil videre.. Det viste seg at planteakvariet var fullt av snegler, jeg måtte legge plantene i saltvann om jeg ville unngå dem i mitt akvarium, sa han. Er dette vanlig? Hvordan blander jeg ut passe mengde salt i vannet?

Selgeren hadde stor tro på at et produkt kalt Bactosprint skulle kunne hjelpe med innkjøring på et par dager. Noen erfaringer med dette produktet? Etter advarseler på nettet mot slike ting, takket jeg nei..

Grattis med akvariumet.

Om det er Thomas på TAM Alna du snakket med så er han ganske dyktig.
Ang sand så ville jeg faktisk ha kjøpt biltema sand som er for akvarium da denne fungerer helt topp og er bare en brøkdel av prisen i dyrebutikken. Mener den koster rundt 70kr for 17kg.
Husk å kjøpe den groveste av dem..

Om du ikke har noen form for skillekant mellom sand/grus vil dette ikke fungere så veldig godt, men blande seg etterhvert. De aller fleste planter vil trives godt i sand så det burde ikke være noe problem.
Velkommen til akvariehobbyen.

Elvegrus er kanskje ok, nettopp fordi den er slipt rund. Rådasand er som du skriver, knust sand og skarpkantet. Mona O, som du kan søke opp her, har enorm erfaring med hold av corydoras, g hun brukte Rådasand.
Om du har en Biltema- eller Julabutikk i nærheten, kan du kjøpe sand der. Er finkornet (Biltemas heter grov, men det er i vår sammenheng en finkornet sand). Dette er også vesentlig billigere enn elvegrus, om det betyr noe. Jeg har ingen erfaring med å blande grus og sand i ulike soner i karet. Kanskje hvis du skaper noen grenser ved hjelp av steiner, skifer el.l.

Jeg har ingen problemer med planter og denne type sand. Har ikke sandsnegler og forstår godt at du ikke ønsker slike.

Nesten alt av planter du kjøper har snegler eller snegleegg på seg. Umulig å unngå i butikkene. Lurt å behandle dem før du planter i akvariet.
Hvis du er bestemt på å ha coryer burde du levere tilbake elvegrusen. De fleste pansermaller "siler" sand gjennom gjellene, de dytter ofte halve hodet ned i sanda. Dette er naturlige instinkt hos dem som de bør få utfolde, etter min mening. Selv har jeg Rådasand i mine cory-akvarier.

Anbefaler ikke at du stoler på noen flaskebakterier. Kjør inn akvariet på skikkelig måte, benytt gjerne salmi-metoden. Kanskje det vil gå raskere med noen flaskebakterier, men hovedsaken er å holde kontroll på vannverdiene under innkjøringen. Du finner mange tråder om dette, f.eks. denne. Det du må ha er dråpetester, gjerne JBL.
Takk for nyttige svar

Tror jeg satser på sand, ettersom corydoras virker å være spennende å prøve. Får satse på det går bra med plantene, og evt legge litt grus rundt planterøttene om det viser seg å bli behov. Er ikke så nøye på om det er helt skarpe skiller mellom grus og sand.

Har lest at det kan bli endel gasslommer i sand. Avhenger dette av type sand, størrelse på kornene? Og av temperatur?

Vil pansermallene også hjelpe til å lufte ut evt luftlommer, når de roter rundt etter mat?
Grus og sand vil alltid blande seg dersom man ikke setter opp 'gjerder' mellom dem. I stedet kan du legge et lag med næringssubstrat under sanda. Selv bruker jeg denne, men det fins mange å velge i.
Faren for å oppleve gasslommefenomenet er nok noe overdrevet. Med riktig renhold og vedlikehold er det ikke noe du behøver å bekymre deg over.
Ok, takk for tips om nærinssubstrat!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap