Fiskeløs innkjøring uten resultat...

Jeg kjøpte et 19 liters akvarium i januar (tror jeg det var). Siden det, har jeg forsøkt å kjøre det inn ved bruk av ammoniakk. Jeg har ved jevne mellomrom puttet noen dråper i akvariet, og spesielt den siste måneden har jeg gjort dette nesten hver eneste dag. Jeg ser imidlertid nesten ingen forbedring på vannverdiene.

Har ikke gjort noen vannbytter med unntak av et par ganger i begynnelsen pga noen røtter som farget vannet rødt (har tatt ut disse nå) samt én gang hvor jeg hadde i altfor mye ammoniakk. Varmekolben er, som anbefalt, skrudd på maksimum, noe som med mitt utstyr tilsvarer ca 26 grader i vannet. Lyset står på ca hele dagen.
Jeg bruker en type måleutstyr hvor man har vann i reagensrør og tilsetter dråper som forandrer fargen på vannet. Dette leser man av på en fargeskala. Ganske unøyaktige greier synes jeg, men den kostet flesk, så jeg kjøper ikke en ny...

Eksempel på progresjon:

5.april: Hadde ingen dråper i akvarier
6.april: Måleresultat om morgenen: 0 mg/l ammonium, hadde i ca 7 dråper, målte etter en halvtime: ca 4 mg/l ammonium og 0,2 mg/l nitritt
Målte igjen ca 10 timer etter, og fikk ca 1-2 mg/l ammonium og 0,2 mg/l nitritt.
Målte igjen til morgenen i dag, ca 9 timer etter forrige måling, og fikk samme resultat...


Vurderer å droppe denne innkjøringsmetoden, ta et stort vannbytte og heller ha oppi et par sebrafisk eller noe annet hardført...


Noen som har tanker/ideer/forslag til hvorfor det går så himla sakte å kjøre inn akvariet mitt?
Hvis du har tilsatt salmi på må-få, kan du i perioder hatt for lite eller for mye NH3/NH4. Som ordtaket sier : for mye og for lite forderver alt. Det viktige er å holde så jevnt ammoniakk-nivå som mulig under innkjøringen...da tar det ca. 5 uker.

Hva slags filter har du i dette bittelille akvariet ? Og hva slags dråpetester ?
Vil ikke anbefale deg å holde fisker i en så liten tank...til nød kan du ha noen veldig små arter av nanofisk.
Hei, akvariet mitt er et Fluval Spec. Jeg er usikker på hva slags filter det har (jeg er helt ny på dette med akvarier), men alle reviews jeg har sett sier at det er bra, ihvertfall. :p


Planen er/var å kun ha en kampfisk og noen reker oppi der, men nå vurderer jeg altså å putte i 2 små andre fisker, for å få i gang prosessen.



Testene mine er Prodact test kits for ammonium og nitritt.
Heihei !

Har du sett inni filteret ditt hva som er der ? Er det en svamp, filtervatt eller kullfilter ?

Jeg syns du skal droppe tanken om å putte "hardføre" sebrafisker oppi karet for å kjøre det inn. Fisk som må leve i giftig vann pines, ofte til de blir syke og dør. Syns du det er en bra start på akvariehobbyen din ? For ikke å snakke om fiskene, fisker er levende vesner, og når vi har de i fangenskap så bør vi tilstrebe å kunne gi de et så bra liv som mulig.

Jeg anbefaler deg å lese mer om innkjøring med annomiakk, og regne ut hvor mye du må tilføre hver dag, og måle hver dag. Hva ligger pH på ?

19 liter er et veldig lite akvarium, og små kar er vanskeligere enn store kar, og egentlig ikke så veldig godt egnet for nybegynnere. Men under rette forhold så vil det være et greit hjem for en kampfisk ELLER reker. Kampfisken vil spise rekene om du prøver deg på begge.

Da dropper vi fisker foreløpig.

Filteret består av en stor svamp, som har to uthulede rom med henholdsvis "activated carbon, and BioMax bio rings" (i følge Amazon). Jeg har ikke gjort noe med filteret etter at jeg kjøpte akvariet, og disse filtermediene ligger altså i hver sin nettingpose inne i svampen.

PH vet jeg ikke, jeg har ikke kjøpt målesett til dette. Burde jeg gjøre det?

De artiklene jeg har lest om fiskeløs innkjøring sier litt forskjellig mtp hvor mye amoniakk man skal ha i underveis, men en del av de ser i hvertfall ut til å være enige om at når akvariet klarer å gå fra 4 mg/l til 0 mg/l iløpet av 12 timer, så er det klart for fisk. Men hvordan man kommer seg dit, sånn helt konkret, virker uklart. Mye av litteraturen jeg har klart å grave frem ser ut til å være preget av personlige meninger og prøv-og-feil, så jeg får inntrykk av at det ikke finnes noen fasit?
Hvis det er aktivt karbon i filteret, vil dette hindre prossessen, så karbonfilteret bør fjernes.

Du har nok misforstått en god del angående fiskeløs innkjøring, så jeg skjønner ikke helt hvor du har lest. Dette er en to-stegs prosess, hvor man sørger for at det dannes filterbakterier som bryter ned avfallet i akvariet (nitrogensyklusen). Avfallet danner ammoniakk, som brytes ned av "amminoiakk-spisende" bakterier til nitritt (NO2). I neste steg brytes nitritt ned til nitrat (NO3) av "nitrat-spisende" bakterier. Det er helt klare retningslinjer for hvor mye ammoniakk som skal være i akvariet under innkjøringen (3-5 ppm), og ikke snakk om prøv-og-feil.
Alt man behøver å gjøre er å sørge for at nivået av ammoniakk holder seg stabilt på 3-5 ppm, som tilsvarer en 'normal' belastning med fisk. Dette gjør man ved å måle ammoniakk (NH3/NH4) hver dag og tilsette så mye Lilleborg Salmi som behøves for å nå dette nivået. Altså ikke en fast mengde hver dag, det vil variere etter som innkjøringen går fremover. Når filteret har etablert en bakteriebestand som kan bryte ned disse 3-5 ppm NH3/NH4 til null ammoniakk og null nitritt på 24 timer, er innkjøringen ferdig. Da skal man bytte vann for å få bort overskuddet av nitrat, og så kan fisk settes inn. Du må altså måle både ammoniakk og nitritt. Innkjøring tar vanligvis ca. 5uker.

Jeg foreslår at du leser denne tråden, og også at du skaffer deg dråpetester for nitriit, nitrat og pH i tilleg til ammoniakk.
SilverShaded
Hvis det er aktivt karbon i filteret, vil dette hindre prossessen, så karbonfilteret bør fjernes. Du har nok misforstått en god del angående fiskeløs innkjøring, så jeg skjønner ikke helt hvor du har lest. Dette er en to-stegs prosess, hvor man sørger for at det dannes filterbakterier som bryter ned avfallet i akvariet (nitrogensyklusen). Avfallet danner ammoniakk, som brytes ned av "amminoiakk-spisende" bakterier til nitritt (NO2). I neste steg brytes nitritt ned til nitrat (NO3) av "nitrat-spisende" bakterier. Det er helt klare retningslinjer for hvor mye ammoniakk som skal være i akvariet under innkjøringen (3-5 ppm), og ikke snakk om prøv-og-feil. Alt man behøver å gjøre er å sørge for at nivået av ammoniakk holder seg stabilt på 3-5 ppm, som tilsvarer en 'normal' belastning med fisk. Dette gjør man ved å måle ammoniakk (NH3/NH4) hver dag og tilsette så mye Lilleborg Salmi som behøves for å nå dette nivået. Altså ikke en fast mengde hver dag, det vil variere etter som innkjøringen går fremover. Når filteret har etablert en bakteriebestand som kan bryte ned disse 3-5 ppm NH3/NH4 til [B]null ammoniakk og null nitritt[/B] på 24 timer, er innkjøringen ferdig. Da skal man bytte vann for å få bort overskuddet av nitrat, og så kan fisk settes inn. Du må altså måle [I]både ammoniakk og nitritt[/I]. Innkjøring tar vanligvis ca. 5uker. Jeg foreslår at du leser [URLBLOCK1] tråden, og også at du skaffer deg dråpetester for nitriit, nitrat og pH i tilleg til ammoniakk.


Oisann. Da skal jeg ta en titt på filteret igjen og se om det er noe som ligner på carbon inni der! Skal dette settes inn igjen etter at akvariet tas i bruk med fisker, eller klarer man seg uten da også?



Nitritt ser hos meg ut til å ligge stabilt på mellom 0 og 0.2, mens ammoniakk går veldig opp og ned avhengig av dråpene jeg har i.. Jeg leste at nitritt på et eller annet tidspunkt kommer til å øke kraftig, men så langt har jeg ikke sett noe til dette. Det skal dog nevnes at det var en måneds tid hvor jeg ikke målte nitritt i det hele tatt, så kanskje dette hendte da? I så fall er vel akvariet ferdig innkjørt temmelig snart.
Nei, kullfilteret skal bare brukes når man trenger å fjerne uønskede stoffer fra vannet som ikke det normale filteret klarer, for eksempel rester av medisiner.

Les den forrige posten min en gang til. Det er viktig at ammoniakk-verdien holdes så konstant som mulig under innkjøringen, altså 3-5 ppm.
Hvis filteret klarer å bryte ned 3-5 ppm ammoniakk i løpet av 24 timer, er karet ferdig innkjørt. Det vil si : null ammoniakk og null nitritt etter 24 timer.
Mye mulig du har hatt en nitritt-topp, uansett vil 24-timers testen vise når karet er ferdig.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap