Sverddrager med hvite prikker

Hei
Jeg har et 3mnd gammelt akvarie hvor nitritt verdiene plutselig gikk veldig opp etter å ha vært veldig bra siden oppstart. Har nå skiftet 40% av vannet.

Samtidig oppdaget jeg at den ene sverdrageren min har fått hvite prikker.
Hva kan dette være?

Den er nå flyttet over i et eget lite akvarie som er akkurat ferdig innkjørt.

Har du plutselig belastet filteret ekstra med økt mengde fisk eller mat så kan du få nitritt. Det samme om du har hatt filterstans over en viss tid, eller om du har skiftet eller gjort rent filtermassen altfor godt. Fortsett å skifte vann daglig til du har null nitritt. Om du fremdeles har problemer i lengre tid så kan det hende filteret ditt er for lite til belastningen.

Hvite prikker behandles med egnet medisin eller varmekur. Det kan du lese mer om under Artikler her oppe på siden, Om sykdom, Sykdom i akvariet. Det er ikke uvanlig at sykdommer som hvitprikk dukker opp etter at fiskene har vært stresset pga et eller annet, som feks nitritt. Du har allerede parasitten i hovedkaret så du kan like gjerne flytte fisken tilbake igjen og behandle alle.
Takk for svar.
Har ikke tilsatt noe fisk de siste 2 ukene men har en ancistrus som yngler. Ble litt bekymret for disse små, når vi målte såppas høye verdier av nitritt i dag.
Akvariet er et Lido 120l med innebygd filter.
Jeg bytter vann så håper jeg ting går seg til.

Har du yngel så vil jeg ikke anbefale varmekur. Esha Exit er en veldig god medisin mot hvitprikk, men ikke mange dyrebutikker som fører den så den må bestilles på nett, feks hos Aquamanias så da tar det litt tid før du får den i hus. Vannbytter hjelper på smittepresset så det forhåpentligvis tar litt lengre tid før du får fullt utbrudd, spesielt om du tar en lett slamsuging samtidig. Det samme om du senker tempen litt. Når du kommer i gang med medisinering bør du imidlertid gå tilbake til normal temp slik at syklusen går litt raskere, men ikke bruk varmekur i tillegg til medisinering. Det kan bli for hardt for fiskene.

Håper du raskt for orden på nitritten og at yngelen greier seg. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap