Kjøpsfella, nytt akvarium under innkjøring

Hei

Lang historie kort:

Hadde et "startsett" (65L) liggende så jeg bestemte meg for og gjøre noe med det. Jeg gikk til butikken med det jeg hadde av utstyr og fikk med meg følgende fra butikken.

-5 fisk (Av type avatarbilde, 2han 3hunn) såkalt hardbarka fisk
-8 Planter (Anbefalt 15)
-Excellence D17 & D21 (Carbon og Næring)
-Mineralsten
-Aquasafe

Når jeg kom hjem fylte jeg opp akvariet, hadde i Aquasafe, danderte og satt i planter. Deretter satt jeg posen med fisk i slik at temperaturen i posen og akvariet var den samme før jeg tilslutt punkterte posen. Når vannet var klart slapp jeg fisken ut.

Dette er ca 1 uke siden. Etter dette har jeg daglig prutet i dosen av D17 og D21. Gitt LITT mat, selv om jeg fikk beskjed om at disse ikke trenger mat (Annet enn planter).

Forøvrig står filteret nær toppen og varmekolben ved siden av. Temperaturen ligger på 25.

Idag fikk jeg ånden over meg og søkte litt her, og finner ut at dette var slettes ikke bra. Ikke ha fisk i med en gang. Noe jeg forøvrig sa til betjenten bak disken at jeg ville kjøre igang tanken og ta fiskene senere. Noe han sa ikke var nødvendig hvis jeg bare valgte rett fisk. Jeg har ikke et vondt ord om butikken og mannen virket usedvanlig kunnskapsrik og led av faktadiare under hele butikkvisitten .

Etter å ha lest litt her har jeg bestilt en PH måler.

Men så er spørsmålet hva gjør jeg nå?
Trenger jeg disse spruteflaskene med D ditt og datt?
Kan jeg trimme de blad plantene til venstre ved å klippe blader ved roten?

Målet er jo og få et fargespragende akvarium med noen stilige fisker, men jeg vil jo ikke plage fiskene!

Jeg ville tatt med fisken tilbake i butikken, for så å hente dem når akvariet er ferdig innkjørt. Jeg er sikker på de er mer enn behjelpelige der, når et slikt uhell har skjedd. Velkommen til givende hobby

Simen
Det er så trist å lese gang på gang at butikkene gir råd som enten fører til at fiskene får store problemer, vanligvis dør, eller skaper masse ekstra arbeid og bry for en fersk akvarist.

"Hardbarka fisk": Kan se ut som vanlig guppy. En gang var den ganske robust, men nå er dette en fisk som er ganske skjør og lett stryker med.

Plantene må du ta ut av pottene og plante direkte i bunnlaget. Fjern også vatten, lettere under rennende vann. Pass på tempen bare. De fleste planter tåler fint å stusses, stilkplanter kan du knipe øverste halvdelen av og plante de på nytt slik at du får dobbelt så mange.

Kjenner ikke til D17 og D21, men det ser ut som dette er en type plantenæring. Doser minimalt til å begynne med. All anbefalt dosering på næring er beregnet ut fra optimale vekstforhold for planter med mye lys, co2 og god vekst osv. Dine planter trenger litt tid til å komme i gang og vanlige akvarier har vanligvis begrenset lys. Begynn med en liten mengde, en fjerdedel for eksempel, og øk deretter forsiktig over mange uker til du ser at det bra plantevekst uten alger. Noen planter behøver i tillegg gjødsel i bunnlaget. Det finnes tabletter og kuler du kan dytte ned til røttene etter behov. Du kan lese om plantene dine, og hva de krever, i Plantebasen under Kunnskap her øverst på siden.

Mineralsten. Unødvendig om du bra ph og gh i kranvannet fra før og må ikke brukes til fiskearter som vil ha bløtt og surt vann. Du kan måle verdiene i kranvannet og velge fisk ut fra det, så slipper du tilsetninger av forskjellige slag. La vannet stå i en bøtte eller vid bolle over natten før du måler.

Aquasafe. Mange mener det er unødvendig å bruke. Selv bruker jeg et lignende vannforbedringsmiddel rett og slett for at fiskene mine klør om jeg ikke gjør det. Aquasafe fjerner tungmetaller og klor fra vannet, men de fleste steder i Norge er det et lite problem.

Det største problemet ditt nå er at du har fisk i et akvarie hvor filteret ikke er innkjørt. Det tar rundt 4-5 uker. Om du hadde brukt fiskeløs innkjøring, feks med hjelp av salmimetoden, så kunne du bare kost deg i tiden fremover. Skal du redde fiskene nå må du derimot belage deg på daglige delvannsbytter denne tiden. Skaff deg en nitritt-test og om du får utslag så må du skifte 30-50% av vannet en til to ganger i døgnet. Nitritt kommer etter et par uker, men før vil det være ammoniakk. Begge deler veldig giftig for fisk. Kjøp også en test for ammoniakk eller skift en del vann daglig frem til nitritten kommer.

Det er arbeidskrevende å kjøre inn filteret med fisk i karet så et alternativ kan være å levere de tilbake til butikken.
Takk for svar.

Da er Ammoniakk, Nitritt, GH, KH og PH tester bestilt. Skifter nå 10L daglig til testene kommer.

Hvordan ser jeg at fisken mistrives?

Plantene mine ser i hvertfall ut til å trives bra, de vokser voldsomt (uten alger). Trimme "sett" har jeg også bestilt.

Har dere noen anbefalinger i forhold til antall planter eller inventar. Slik det er nå har fiskene en jungel og "trerot" og gjemme seg bak, og det gjør de hver gang jeg går forbi eller titter inn. Jeg vil jo gjerne se fiskene . Kan jeg gjøre det mer åpent eller blir de "tammere"?

Burde jeg ha tilføre luft i form av bobler?

Jeg har bremset på tilførsel av Næring og CO2 til plantene (D21 og D17)...

Alt av tips mot tas med glede!
Når fiskene mistrives vil du se at de endrer oppførsel på noe vis, de tøffe kan bli sky og omvendt, bunnfisker kan bevege seg opp i karet og motsatt. De kan klemme finner eller henge i overflaten. Når du blir kjent med fiskene dine sin normale oppførsel så er det enklere å se på de når noe er galt fatt.

Som jeg nevnte tidligere anbefaler jeg daglige delvannsbytter på 30-50% fram til du får tak i tester. 10 liter er for lite.

Vanligvis vil fisker bli tøffere når de har planter i nærheten som de kan stikke inn i om farer truer. Guppy er vanligvis ingen sky fisk så muligens har du en annen art. Du kan prøve å legge ut flere bilder, eventuelt i egen tråd for å få artsbestemt den.

Hvor mye planter du vil ha er som oftest opp til deg selv, men enkelte fiskearter trives bedre med mer planter. Det kan du ofte finne ut om du leser litt om fisken i fiskebasen eller andre steder. Planter tar unna en del overskuddsnæring, men en kommer ikke unna delvannsbytter uansett.

Om du har et filter hvor utstrømsrøret skaper litt bevegelse i overflaten så er det godt nok for oksygenutvekslingen. Noen liker å tilføre bobler ut fra egne preferanser, men det er altså ikke nødvendig for oksygenets skyld. Unntak er ved enkelte typer medisinering eller om det skulle bli en varmebølge. Varmere vann holder dårligere på oksygen. Det vil også piske ut co2 fra vannet, noe planter setter liten pris på.

Ser du har plassert et eller annet som skille mellom grus og sand. Ting som ikke er beregnet på akvariebruk kan slippe stoffer som er skadelige, så bare ting beregnet på akvarier kan brukes. Unntaket er matvaregodkjent plast og terracotta, og selvfølgelig naturlig stein (med noen få unntak).

Ser også at du har hvit grus der. Vær obs på at den vil påvirke vannverdiene på samme måte som den hvite steinen.
ama
Ikke ha fisk i med en gang. Noe jeg forøvrig sa til betjenten bak disken at jeg ville kjøre igang tanken og ta fiskene senere. Noe han sa ikke var nødvendig hvis jeg bare valgte rett fisk. Jeg har ikke et vondt ord om butikken og mannen virket usedvanlig kunnskapsrik og led av faktadiare under hele butikkvisitten :).


Fakta og fakta fru Blom. Jeg er skeptisk. At noen prater mye, betyr ikke nødvendigvis at de sier noe som er verdt å lytte til.
Takk igjen for svar, her er fisken:


ama
....ikke et vondt ord om butikken og mannen virket usedvanlig kunnskapsrik og led av faktadiare under hele butikkvisitten :).


Jeg er enig med Kampfisk ovenfor. En del butikkpersonale prater deg i senk, fordi de vil selge deg noe. Noen har en egen evne til å få solgt dobbelt så mye som kunden opprinnelig hadde tenkt å kjøpe da de kom inn. Hensikt oppnådd, butikkpersonalet oppnådde det de ville (selv om det koster fiskene livet) : å selge ekstra mye, full pakke.

Selger de deg fisk der og da, er det store sjanser for at fiskene dør når du kommer hjem og har dem i et akvarium som ikke er innkjørt. De dør av enten feil vannverdier, eller mest sannsynlig ammoniakkforgiftning og nitritt-forgiftning. Det som da skjer, er at nybegynneren trekker på skuldrene, kaster fiskene i do og går tilbake til samme butikk og kjøper enda flere fisk som erstatning for de som døde. Hva har personalet da oppnådd med sine dårlige råd de ga deg første gang du var der? Jo, de har tjent masse ekstra penger på deg. Du kjøpte ikke bare fisk èn gang, men to. Dobbelt så mye salg på denne kunden, altså....

Ikke hør på de rådene til folk som lever av å selge deg ting. Faren er stor for at rådene er dårlige og kun ment å skulle tjene penger på deg. Spør heller her på forumet, så får du sannferdige råd, ofte av folk som har erfaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Louis Helset
Reklame for plussmedlemskap