- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Innkjøring av 125 liter juwel rio
Innkjøring av 125 liter juwel rio
Jeg har de siste par ukene forberedt oppstart/innkjøring av et nyinnkjøpt Juwel Rio 125 L akvarium. Jeg har lest en hel del her på forumet, og postet diverse nybegynner spørsmål og fått veldig nyttig hjelp
Jeg kjøpte akvariet for over en uke siden, men det stod tomt første uka. Jeg innså at kommoden jeg skulle bruke som bord kanskje ikke var ment for et tungt akvarium. Så jeg kjøpte inn 10 løpemeter lekter på maxbo, og en pose med skruer og vinkeljern på Biltema, og har forsterket/stivet opp kommoden både i forkant og bakkant. Alt er innvendig, så det synes ikke når skuffene er i. Så nå føler jeg meg trygg på at den holder ihvertfall Om det er ideelt med kommode til akvarium er en annen ting, - kan fiskene forstyrres når man bruker skuffene ofte? Uansett var det av plasshensyn nødvendig å bruke denne kommoden.
Sammen med akvariet kjøpte jeg 25 kg elvegrus, og 6 planter som jeg tenkte sette inn med en gang. Disse ble da imidlertid stående 1 uke i en gjennomsiktig plast beholder, i påvente av vann i akvariet. Det var nok ikke ideelt, den ene døde, og de andre ser litt skrantne ut. Usikker på om disse vil klare seg. Noen av dem (Hygrophila corymbosa) har noen mørke-grønne flekker på bladene, som blir større og større til bladene ramler av.
Jeg ble også anbefalt å kjøpe Bactosprint i butikken, men har foreløpig valgt å styre unna. Jeg satser på Salmimetoden, og som nybegynner så tenkte jeg å unngå å prøve flere innkjøringsteknikker på en gang. Men det er sikkert fortsatt mulig å kjøpe dette, om jeg hører noen som har erfaring med at det faktisk funker. Har vel fått inntrykk av at slike preparater generelt ikke funker så bra, selv om det virker som det er få som har erfaring med nettopp Bactosprint.
Nå sist lørdag (6 dager etter innkjøp av akvariet) fikk jeg fylt i vann og satt ned de plantene som overlevde. Ettersom jeg det virker spennende å ha noen corydoras, kjøpte jeg 20 kg 0,4-0,8 Rådasand, og valgte å bruke denne istedenfor elvegrus. Samme dag bestilte jeg også diverse ting på webzoo: bl.a JBL test-koffert, termometer, algeskrape, håv.
Uten å ha helt kontroll på formlene og salmimetoden, tilsatt jeg 7,5 ml Lilleborg samme kveld som akvariet ble fylt. Jeg innser nå at det nok var i overkant. Ettersom jeg ønsker å starte akvariet med relativt få fisk, burde jeg antagelig ha tilsatt ca 4 ml? Jeg hadde heller ikke test sett tilgjengelig, så jeg fikk ikke målt.
Ettersom test settet jeg bestilte, men ennå ikke har fått, ikke inneholdt amoniakk-test, kjøpte jeg dette mandag (igår), av merke Tetra. Jeg fikk da målt amoniakk. Jeg synes ikke Tetra testen var særlig lett å avlese nøyaktig, men den virket å indikere 5 mg/l. Men skalaen for testen stopper på 5 mg/l, så vanskelig å si sikkert. Ettersom Jeg leste at det ikke er bra for innkjøringen å ha for høy amoniakk, byttet jeg ut ca 40 l vann. Målte igjen etter en stund, og måletesten var nå antagelig et sted mellom 3 og 5 mg/l, men igjen var det veldig vanskelig å avlese nøyaktig, på Tetras skala. Noen som har noen tips for mer nøyaktig avlesning av disse?
Det står i veiledningen til Juwel akvarium, at fylling av vann skal skje gjennom filteret, så jeg helte da 40 liter for vannbytte opp i filteret. Det funket egentlig OK, rent bortsett fra at filtervatten var fullt av små sandpartikler og planterester, som kom ut i akvariet igjen... Så jeg antar at jeg bør rense/skifte filtervatten, hvis jeg skal etterfylle vann på denne måten flere ganger.
Angående filteret, så har jeg satt inn alle de blå og grønne svampene som fulgte med Juwel Bioflow 3.0. Jeg har utelatt den svarte carbon svampen, da jeg har forstått at den bare skal brukes i spesielle tilfeller. Det fulgte ikke med noen Cirax boks, men har lest at denne kan være bra å ha, er det noe jeg bør kjøpe allerede nå?
Jeg får JBL test settet idag, så da får jeg tatt flere tester enn bare ammoniakk, Kan være greit å få klarhet i hvordan det ligger an med pH. GH test følger heller ikke med settet, må nok kjøpe dette i tillegg. Settet inneholder pH 3-10, KH, NO2, NO3, FE og CO2. Når det gjelder NO2 og NO3, så antar jeg at jeg er for tidlig i innkjøringen til at det er vits i å starte å teste. Når det gjelder KH, FE og CO2, så er jeg usikker på hvilken nytte jeg har av disse. Men jeg tror at FE og CO2 kanskje er nyttige for å teste om vannet er bra for plantene?
Jeg kjøpte akvariet for over en uke siden, men det stod tomt første uka. Jeg innså at kommoden jeg skulle bruke som bord kanskje ikke var ment for et tungt akvarium. Så jeg kjøpte inn 10 løpemeter lekter på maxbo, og en pose med skruer og vinkeljern på Biltema, og har forsterket/stivet opp kommoden både i forkant og bakkant. Alt er innvendig, så det synes ikke når skuffene er i. Så nå føler jeg meg trygg på at den holder ihvertfall Om det er ideelt med kommode til akvarium er en annen ting, - kan fiskene forstyrres når man bruker skuffene ofte? Uansett var det av plasshensyn nødvendig å bruke denne kommoden.
Sammen med akvariet kjøpte jeg 25 kg elvegrus, og 6 planter som jeg tenkte sette inn med en gang. Disse ble da imidlertid stående 1 uke i en gjennomsiktig plast beholder, i påvente av vann i akvariet. Det var nok ikke ideelt, den ene døde, og de andre ser litt skrantne ut. Usikker på om disse vil klare seg. Noen av dem (Hygrophila corymbosa) har noen mørke-grønne flekker på bladene, som blir større og større til bladene ramler av.
Jeg ble også anbefalt å kjøpe Bactosprint i butikken, men har foreløpig valgt å styre unna. Jeg satser på Salmimetoden, og som nybegynner så tenkte jeg å unngå å prøve flere innkjøringsteknikker på en gang. Men det er sikkert fortsatt mulig å kjøpe dette, om jeg hører noen som har erfaring med at det faktisk funker. Har vel fått inntrykk av at slike preparater generelt ikke funker så bra, selv om det virker som det er få som har erfaring med nettopp Bactosprint.
Nå sist lørdag (6 dager etter innkjøp av akvariet) fikk jeg fylt i vann og satt ned de plantene som overlevde. Ettersom jeg det virker spennende å ha noen corydoras, kjøpte jeg 20 kg 0,4-0,8 Rådasand, og valgte å bruke denne istedenfor elvegrus. Samme dag bestilte jeg også diverse ting på webzoo: bl.a JBL test-koffert, termometer, algeskrape, håv.
Uten å ha helt kontroll på formlene og salmimetoden, tilsatt jeg 7,5 ml Lilleborg samme kveld som akvariet ble fylt. Jeg innser nå at det nok var i overkant. Ettersom jeg ønsker å starte akvariet med relativt få fisk, burde jeg antagelig ha tilsatt ca 4 ml? Jeg hadde heller ikke test sett tilgjengelig, så jeg fikk ikke målt.
Ettersom test settet jeg bestilte, men ennå ikke har fått, ikke inneholdt amoniakk-test, kjøpte jeg dette mandag (igår), av merke Tetra. Jeg fikk da målt amoniakk. Jeg synes ikke Tetra testen var særlig lett å avlese nøyaktig, men den virket å indikere 5 mg/l. Men skalaen for testen stopper på 5 mg/l, så vanskelig å si sikkert. Ettersom Jeg leste at det ikke er bra for innkjøringen å ha for høy amoniakk, byttet jeg ut ca 40 l vann. Målte igjen etter en stund, og måletesten var nå antagelig et sted mellom 3 og 5 mg/l, men igjen var det veldig vanskelig å avlese nøyaktig, på Tetras skala. Noen som har noen tips for mer nøyaktig avlesning av disse?
Det står i veiledningen til Juwel akvarium, at fylling av vann skal skje gjennom filteret, så jeg helte da 40 liter for vannbytte opp i filteret. Det funket egentlig OK, rent bortsett fra at filtervatten var fullt av små sandpartikler og planterester, som kom ut i akvariet igjen... Så jeg antar at jeg bør rense/skifte filtervatten, hvis jeg skal etterfylle vann på denne måten flere ganger.
Angående filteret, så har jeg satt inn alle de blå og grønne svampene som fulgte med Juwel Bioflow 3.0. Jeg har utelatt den svarte carbon svampen, da jeg har forstått at den bare skal brukes i spesielle tilfeller. Det fulgte ikke med noen Cirax boks, men har lest at denne kan være bra å ha, er det noe jeg bør kjøpe allerede nå?
Jeg får JBL test settet idag, så da får jeg tatt flere tester enn bare ammoniakk, Kan være greit å få klarhet i hvordan det ligger an med pH. GH test følger heller ikke med settet, må nok kjøpe dette i tillegg. Settet inneholder pH 3-10, KH, NO2, NO3, FE og CO2. Når det gjelder NO2 og NO3, så antar jeg at jeg er for tidlig i innkjøringen til at det er vits i å starte å teste. Når det gjelder KH, FE og CO2, så er jeg usikker på hvilken nytte jeg har av disse. Men jeg tror at FE og CO2 kanskje er nyttige for å teste om vannet er bra for plantene?
Postet 15.04.14 kl 08:49
Ja, 7 ml Salmi i 128 liter er alt for mye. Dette har du fått info om i andre tråder.
Det er ikke nødvendig å fylle vann gjennom filteret, så det ville jeg ikke fortsatt med. Faktisk bør man ikke sende rent kranvann gjennom filteret når det er etablert.
Jeg har ikke forhørt meg angående Bactosprint, men jeg fikk svar på hva Prodac sine flaskebakterier inneholdt og det var ikke bra. Å starte med å dyrke "feil" baktere-arter har ikke så mye for seg, og kan som sagt forpurre innkjøringen. Hvis du føler for litt mikrobiologi, kan du jo ta en titt på denne vitenskapelige avhandlingen.
Det er en grunn til at folk her på AF anbefaler JBL sine tester. Deres ammoniakk-test er ihvertfall grei å lese av. Nå vil det ta minst en uke før noe mere skjer uansett, så du får nok testene i hus før du virkelig trenger dem. NO2 kan du begynne å sjekke om en ukes tid, som sagt. NO3 er viktig å måle når innkjøringen nærmer seg slutten, det er vel den testen jeg personlig syns er vanskeligst å lese av hvis nivået er høyt. GH og KH er greit å ha oversikt med. Jern og CO2 behøver du ikke tenke så mye på nå i begynnelsen, de kan være greie å ha når akvariet begynner å komme i balanse.
Det er ikke nødvendig å fylle vann gjennom filteret, så det ville jeg ikke fortsatt med. Faktisk bør man ikke sende rent kranvann gjennom filteret når det er etablert.
Jeg har ikke forhørt meg angående Bactosprint, men jeg fikk svar på hva Prodac sine flaskebakterier inneholdt og det var ikke bra. Å starte med å dyrke "feil" baktere-arter har ikke så mye for seg, og kan som sagt forpurre innkjøringen. Hvis du føler for litt mikrobiologi, kan du jo ta en titt på denne vitenskapelige avhandlingen.
Det er en grunn til at folk her på AF anbefaler JBL sine tester. Deres ammoniakk-test er ihvertfall grei å lese av. Nå vil det ta minst en uke før noe mere skjer uansett, så du får nok testene i hus før du virkelig trenger dem. NO2 kan du begynne å sjekke om en ukes tid, som sagt. NO3 er viktig å måle når innkjøringen nærmer seg slutten, det er vel den testen jeg personlig syns er vanskeligst å lese av hvis nivået er høyt. GH og KH er greit å ha oversikt med. Jern og CO2 behøver du ikke tenke så mye på nå i begynnelsen, de kan være greie å ha når akvariet begynner å komme i balanse.
Postet 15.04.14 kl 10:20
12/4: startet innkjøring av akvariet (se innlegg 1).
17/4:
Temp: 28 grader
KH: 3
pH: 7,5
NH3/NH4 : 3.0
NO2: > 1.0
NO3: 15-30
18/4
Temp: 28 grader
KH: 3
pH: 7,5
NH3/NH4 : 1.0
NO2: > 1.0
NO3: 80-120
Fe: 0,02
NH3/NH4 er målt med Tetra, de andre verdiene er fra JBL's test sett. Har ikke fått tak i GH test ennå. Litt overaskende resultater, hadde ikke regnet med så høye nitritt og nitrat verdier under en uke etter at jeg startet akvariet. Jeg har ikke brukt Bactozym eller Bactosprint. Plantene som står i akvariet sto 1 uke i en midlertidig beholder, og sand og vann fra denne beholderen ble med over til innkjøringsakvariet. To av plantene gikk i oppløsning, så de ble mye planterester i vannet, de fire andre overlevde. Kanskje kan dette med plantene ha bidratt til rask oppstart? Eller kan det være noe feilkilde i mine målinger? NO2 er ihvertfall veldig tydelig over 1.0. NO3 var mørkere i dag enn i går, dvs høyere verdi.
Jeg har tilsatt mer Salmi for å øke amoniakk, men har ikke fått målt på nytt ennå.
Kommentarer mottas med takk!
Spørsmål:
1) Virker som om KH er litt for lav. Men prosessen er i gang, og ph virker OK, så da er det kanskje ikke farlig?
2) Nitritt er høy, noe jeg antar er positivt på dette stadiet?
3) Nitrat: Dette er vel giftige verdier av Nitrat. Og Nitrat vil ikke fjernes av bakterier, men kun av vannbytte? Hvordan kan det ha blitt så høyt? Så at Sigmund også hadde verdier på 120 ved sin innkjøring i artikkelen om Salmiakkmetoden. Er dette normalt?
17/4:
Temp: 28 grader
KH: 3
pH: 7,5
NH3/NH4 : 3.0
NO2: > 1.0
NO3: 15-30
18/4
Temp: 28 grader
KH: 3
pH: 7,5
NH3/NH4 : 1.0
NO2: > 1.0
NO3: 80-120
Fe: 0,02
NH3/NH4 er målt med Tetra, de andre verdiene er fra JBL's test sett. Har ikke fått tak i GH test ennå. Litt overaskende resultater, hadde ikke regnet med så høye nitritt og nitrat verdier under en uke etter at jeg startet akvariet. Jeg har ikke brukt Bactozym eller Bactosprint. Plantene som står i akvariet sto 1 uke i en midlertidig beholder, og sand og vann fra denne beholderen ble med over til innkjøringsakvariet. To av plantene gikk i oppløsning, så de ble mye planterester i vannet, de fire andre overlevde. Kanskje kan dette med plantene ha bidratt til rask oppstart? Eller kan det være noe feilkilde i mine målinger? NO2 er ihvertfall veldig tydelig over 1.0. NO3 var mørkere i dag enn i går, dvs høyere verdi.
Jeg har tilsatt mer Salmi for å øke amoniakk, men har ikke fått målt på nytt ennå.
Kommentarer mottas med takk!
Spørsmål:
1) Virker som om KH er litt for lav. Men prosessen er i gang, og ph virker OK, så da er det kanskje ikke farlig?
2) Nitritt er høy, noe jeg antar er positivt på dette stadiet?
3) Nitrat: Dette er vel giftige verdier av Nitrat. Og Nitrat vil ikke fjernes av bakterier, men kun av vannbytte? Hvordan kan det ha blitt så høyt? Så at Sigmund også hadde verdier på 120 ved sin innkjøring i artikkelen om Salmiakkmetoden. Er dette normalt?
Postet 18.04.14 kl 21:14
Endret: 18.04.14 kl 21:15
Syns ikke du behøver å gjøre noe med KH. Hvis du gjør det, vil pH også hoppe oppover.
Nitritt på over 1 er greit nok, litt tidlig bare. Men den forsvinner/forbrukes jo heller ikke når du ikke har noe særlig planter.
I det ene akvariet mitt hadde jeg nitrat på ca. 100 etter 11 dager. Lite planter i karet der også. Det er ikke noe å bekymre seg over enda. Hvis du har arbeidslyst, kan du alltids bytte 40-50% vann for å få ned konsentrasjonen.
Nitritt på over 1 er greit nok, litt tidlig bare. Men den forsvinner/forbrukes jo heller ikke når du ikke har noe særlig planter.
I det ene akvariet mitt hadde jeg nitrat på ca. 100 etter 11 dager. Lite planter i karet der også. Det er ikke noe å bekymre seg over enda. Hvis du har arbeidslyst, kan du alltids bytte 40-50% vann for å få ned konsentrasjonen.
Postet 18.04.14 kl 22:00
Takk for svar! Men forstår ikke helt dette med nitrat verdiene. Er det så raskt å opparbeide seg giftige verdier? Forstår at både du, Sigmund, og jeg har hatt nitrat-verdier i området 100 ppm under fiskeløs innkjøring. Er det noe spesielt med omstendighetene ved fiskeløs innkjøring som gjør at dette går i taket? Jeg forstår det som at verdiene må ned under ca 40 ppm før man kan ha fisk i akvariet, og ennå lavere for reker. Er det da vannbytter, evt supplert med rasktvoksende planter som er løsningen, eller er det noe annet man må/bør gjøre? Vil nitrat verdiene stige like rask, også når det kommer fisk i akvariet?
Postet 19.04.14 kl 10:45
For det første er det som sagt mangelen på etablerte planter i akvariet. Særlig planter som tar opp næring gjennom bladene. Disse trenger masse nitrogen, og nitrat tar de med glede.
For det andre er ikke filteret ferdig etablert. Det er en liten hemmelighet med filterbakterier som mange ikke er klar over. De beakteriene vi normalt diskuterer her er aerobe bakterier, altså bakterier som trenger oksygen. En skulle ikke tro at det kunne finnes anaerobe bakterier i et akvarium/filter, der det jo strømmer oksygen hele tiden. Men det er ETT sted i filteret hvor anaerobe bakterier kan leve, og det er under den biofilmen som nitrifikasjonsbakteriene danner. Vannet som strømmer over inneholder mye oksygen, som nitrifikasjonsbakteriene forbruker. Under filmen er det da mulig for anaerobe de-nitrifikasjonsbakterier å slå seg ned. Disse bruker nitrogen istedet for oksygen i forbrenningen. Nitrat produseres jo hele tiden av de andre bakteriene, så de-nitrifikasjonsbakteriene har stabil tilgang. De bryter da ned nitratet til nitritt og videre til nitrogengass. Dette er nok en av grunnene til at det aldri oppstår noe særlig nitrat i enkelte akvarier. I et akvarium under innkjøring er biofilmen ikke til stede, og det etableres heller ingen de-nitrifikasjonsprosess.
Vannbytter er måten å få ned nitrat på. Hvis nivået er høyt, kan det ta mange vannbytter på opptil 70-80% å få verdien ned under 20 der den bør være.
For det andre er ikke filteret ferdig etablert. Det er en liten hemmelighet med filterbakterier som mange ikke er klar over. De beakteriene vi normalt diskuterer her er aerobe bakterier, altså bakterier som trenger oksygen. En skulle ikke tro at det kunne finnes anaerobe bakterier i et akvarium/filter, der det jo strømmer oksygen hele tiden. Men det er ETT sted i filteret hvor anaerobe bakterier kan leve, og det er under den biofilmen som nitrifikasjonsbakteriene danner. Vannet som strømmer over inneholder mye oksygen, som nitrifikasjonsbakteriene forbruker. Under filmen er det da mulig for anaerobe de-nitrifikasjonsbakterier å slå seg ned. Disse bruker nitrogen istedet for oksygen i forbrenningen. Nitrat produseres jo hele tiden av de andre bakteriene, så de-nitrifikasjonsbakteriene har stabil tilgang. De bryter da ned nitratet til nitritt og videre til nitrogengass. Dette er nok en av grunnene til at det aldri oppstår noe særlig nitrat i enkelte akvarier. I et akvarium under innkjøring er biofilmen ikke til stede, og det etableres heller ingen de-nitrifikasjonsprosess.
Vannbytter er måten å få ned nitrat på. Hvis nivået er høyt, kan det ta mange vannbytter på opptil 70-80% å få verdien ned under 20 der den bør være.
Postet 19.04.14 kl 11:20
SilverShadedNitrat produseres jo hele tiden av de andre bakteriene, så de-nitrifikasjonsbakteriene har stabil tilgang. De bryter da ned nitratet til nitritt og videre til nitrogengass.
Jeg forstår vel at konklusjonen på dette er at høy nitrat under innkjøring er forventet, og at løsningen er hovedsaklig vannbytter, delvis også planting av hurtigvoksende planter.
Men dette med at det finnes de-nitrifikasjons bakterier som bryter ned nitrat til nitritt var nytt for meg. Litt overaskende at nitrat først omdannes til nitrat, og så tilbake til nitritt!?
Postet 20.04.14 kl 22:18
19/4: Plantet tre nye planter: Ludwiga Repens Ruben, Bacopa Compacta og Cabomba Aquatica. Målte verdier:
Temp: 28 grader
KH: 3
pH: 7,0
NH3/NH4 : 0-0.25
NO2: > 1.0
NO3: 80-120
Etterfylte 3,5 ml Salmi. 30 min senere: NH3/NH4: 3.0-5-0
20/4
Temp: 28 grader
KH: 3
pH: 7,5
NH3/NH4 : 0.25
NO2: > 1.0
NO3: 80-120
Fe: 0,02
Kommentarer,spørsmål:
1) Ser ut til at det nå er nok bakterier til å spise det meste av 3,5 ml dosen med Salmi på ett døgn. Bakteriene som skal gjøre om NO2 til NO3 er der, men ikke helt på høyden ennå. Antar jeg må fortsette å fore med Salmi så bakteriene har noe å jobbe med, helt fram til innkjøring er ferdig?
2) NO3 må før eller senere ut, men hvis jeg foretar store vannbytter nå, så tynner jeg også ut amoniakk og NO2 konsentrasjonen. Kanskje bedre å vente med vannbyttene innkjøringen nærmer seg slutten? Eller er det noen tips?
3) PH holder seg relativt stabil, selv om KH er lav, har ikke tilsatt noe for KH eller PH.
4) Fe er lav, det kan kanskje være et problem for plantene? Planlegger å kjøpe litt flytende vekstnæring når butikkene er åpne igjen. Har ellers puttet næringskuler i substraten ved de plantene som har røtter.
5) Jeg bad om planter som vokser fort og spiser Nitrat. De hadde ikke Hornblad, men jeg fikk: Ludwiga Repens Ruben, Bacopa Compacta og Cabomba Aquatica. Den siste, Cabomba Aquatica, leste jeg når jeg kom hjem at den har høye krav, kanskje også ekstra CO2, noe jeg ikke hadde planlagt å gi den... kommer den til å dø uten tilførsel i vannet?
Temp: 28 grader
KH: 3
pH: 7,0
NH3/NH4 : 0-0.25
NO2: > 1.0
NO3: 80-120
Etterfylte 3,5 ml Salmi. 30 min senere: NH3/NH4: 3.0-5-0
20/4
Temp: 28 grader
KH: 3
pH: 7,5
NH3/NH4 : 0.25
NO2: > 1.0
NO3: 80-120
Fe: 0,02
Kommentarer,spørsmål:
1) Ser ut til at det nå er nok bakterier til å spise det meste av 3,5 ml dosen med Salmi på ett døgn. Bakteriene som skal gjøre om NO2 til NO3 er der, men ikke helt på høyden ennå. Antar jeg må fortsette å fore med Salmi så bakteriene har noe å jobbe med, helt fram til innkjøring er ferdig?
2) NO3 må før eller senere ut, men hvis jeg foretar store vannbytter nå, så tynner jeg også ut amoniakk og NO2 konsentrasjonen. Kanskje bedre å vente med vannbyttene innkjøringen nærmer seg slutten? Eller er det noen tips?
3) PH holder seg relativt stabil, selv om KH er lav, har ikke tilsatt noe for KH eller PH.
4) Fe er lav, det kan kanskje være et problem for plantene? Planlegger å kjøpe litt flytende vekstnæring når butikkene er åpne igjen. Har ellers puttet næringskuler i substraten ved de plantene som har røtter.
5) Jeg bad om planter som vokser fort og spiser Nitrat. De hadde ikke Hornblad, men jeg fikk: Ludwiga Repens Ruben, Bacopa Compacta og Cabomba Aquatica. Den siste, Cabomba Aquatica, leste jeg når jeg kom hjem at den har høye krav, kanskje også ekstra CO2, noe jeg ikke hadde planlagt å gi den... kommer den til å dø uten tilførsel i vannet?
Postet 20.04.14 kl 22:34
Endret: 20.04.14 kl 22:38
noobyMen dette med at det finnes de-nitrifikasjons bakterier som bryter ned nitrat til nitritt var nytt for meg. Litt overaskende at nitrat først omdannes til nitrat, og så tilbake til nitritt!?
Det heter jo de-nitrifikasjon, ikke sant ? Altså det omvendte av nitrifikasjon Sa jo at dette er en ukjent ting for mange akvarister, selv om flere har lurt på hvorfor nitrat ikke sttiger i akvariet deres...
Ja, det første settet med bakterier begynner å komme på plass. Sett nummer to, nitritt-bakteriene, bruker mye lenger tid på å etablere seg, det er derfor innkjøringen tar så mye tid. Dette er fordi nitritt-bakteriene har en mye lavere forplantningshastighet en ammoniakk-bakteriene.
Å bytte vann nå er ikke så farlig for hverken ammoniakk eller nitrat, ammoniakk kan jo bare erstattes med ny og nitritt blir det nok av i massevis etter hvert. Et bytte nå kan du trygt gjøre hvis du føler for det, bare husk å justere ammoniakk etterpå. Du får allikevel en vannbyttejobb på slutten.
Hvis du skal tilsette noe næring nå, så bruk et rent jern-konsentrat. Å gi full plantenæring nå kan være en oppmuntring til algene.
Postet 20.04.14 kl 23:17
I går kveld målte jeg reduksjon i nitritt verdier for første gang siden denne innkjøringen begynte
Det kom litt overaskende, ettersom jeg de siste dagene forut for dette mistenkte at prosessen hadde stoppet opp, amoniakk bakteriene virket å jobbe dårligere enn før. Men igår var aminiakk igjen nede på 0-0,25 ppm, og nitritt 0,6 ppm (denne har vært over 1 ppm i lengre tid).
Så nå håper jeg å kunne sette fisk i akvariet fra neste uke, om alt fortsetter å gå etter planen!
Det kom litt overaskende, ettersom jeg de siste dagene forut for dette mistenkte at prosessen hadde stoppet opp, amoniakk bakteriene virket å jobbe dårligere enn før. Men igår var aminiakk igjen nede på 0-0,25 ppm, og nitritt 0,6 ppm (denne har vært over 1 ppm i lengre tid).
Så nå håper jeg å kunne sette fisk i akvariet fra neste uke, om alt fortsetter å gå etter planen!
Postet 30.04.14 kl 07:06
Postet 30.04.14 kl 07:55
I innlegg fire i denne tråden blir forskjellen på Gh/Th + og Gh-salt godt forklart, og er årsaken til at jeg holder meg til Gh/Th +. Ingen av disse påvirker annet enn gh som du ser.
Kalk, i form av grus/sand, eller dekorstein, kan derimot påvirke både gh, kh og ph.
Kalk, i form av grus/sand, eller dekorstein, kan derimot påvirke både gh, kh og ph.
Postet 30.04.14 kl 11:35
Jeg bruker alabastgips for å øke gh hos meg. Har finnet min dose og det fungerer veldig bra hos meg. Alabastgips får du kjøpt på panduro og den er meget drøy. http://www.pandurohobby.no/Catalogue/50-Lag-Dekorer/5020-Gips/502005-Gips/1/045115-Alabastgips-1-kg
Jeg har også en liten utha ice rock som også øker GH(kjøpt på webzoo.no). Så jeg bruker ikke alabastgipsen så ofte da utha steinen holder det ved like. Ellers så fungerer kalkstein bra, men det tar litt tid før å finne ut hvor mye du trenger for at den ikke går for fort opp/ned og holder seg stabil.
Jeg har også en liten utha ice rock som også øker GH(kjøpt på webzoo.no). Så jeg bruker ikke alabastgipsen så ofte da utha steinen holder det ved like. Ellers så fungerer kalkstein bra, men det tar litt tid før å finne ut hvor mye du trenger for at den ikke går for fort opp/ned og holder seg stabil.
Postet 30.04.14 kl 12:05
Jeg brukte GH/TH+ for å øke GH til 8 dh, det har fungerte fint. KH er fortsatt lav (ca 3.0), men har ikke sett noen store pH svingninger, så har ikke gjort noe med det. er fortsatt usikker på hvordan jeg best skal øke KH uten å endre pH.
Men ellers så har akvariet nå vært befisket i ca 10 dager. Etter at vannverdiene virket å ha stabilsert seg etter innkjøring med Salmi, så kjøpte vi følgende fisker:
- 4 guppy (1 hann + 3 hunn)
- 5 platy (1 hann + 4 hunn)
- 5 Otto (kan man se kjønnet?)
Det har stort sett gått ganske greit med de nyinnflyttede:
- 1 guppy hunn 'nedkom' med yngel allerede andre natta hos oss. Usikker på hvor mange yngel det var, vi så på det meste 3 samtidig. Selv om de 6-7 plantene ikke er særlig utvokst, så er det noen gjemmesteder både i plantene, og også under noen røtter. Yngelen gikk også av og til bak den innvendige bioflow pumpa, - har i ettertid lest at denne åpningen burde tettes med silikon. De siste dagen har vi bare sett 1 yngel om gangen, så det er kanskje bare 1 igjen, vanskelig å si helt sikkert. Uansett virker flere av guppy og platy hunnene gravide. Vi lar dem bare yngle sammen med de andre, har ikke noe eget yngel kar. Knuser litt flakfor så det skal bli noe til yngelen også, men ettersom yngelen gjemmer seg det meste av tiden, er jeg usikker på hvor mye den spiser, men den ene jeg ser, virker ihvertfall å ha vokst, og virker kvikk og frisk.
- 1 guppy hunn døde etter ca en uke, - men det er det eneste frafallet
- har lest at ottoene kan være sårbare første tiden, men de virker veldig kvikke og har sterke fargetegninger. De har fått litt agurk og algetabletter også. Det er er platyene som er ivrigst i å nappe på tablettene, mens ottoene støvsuger opp smulene som blir liggende igjen.
Men ellers så har akvariet nå vært befisket i ca 10 dager. Etter at vannverdiene virket å ha stabilsert seg etter innkjøring med Salmi, så kjøpte vi følgende fisker:
- 4 guppy (1 hann + 3 hunn)
- 5 platy (1 hann + 4 hunn)
- 5 Otto (kan man se kjønnet?)
Det har stort sett gått ganske greit med de nyinnflyttede:
- 1 guppy hunn 'nedkom' med yngel allerede andre natta hos oss. Usikker på hvor mange yngel det var, vi så på det meste 3 samtidig. Selv om de 6-7 plantene ikke er særlig utvokst, så er det noen gjemmesteder både i plantene, og også under noen røtter. Yngelen gikk også av og til bak den innvendige bioflow pumpa, - har i ettertid lest at denne åpningen burde tettes med silikon. De siste dagen har vi bare sett 1 yngel om gangen, så det er kanskje bare 1 igjen, vanskelig å si helt sikkert. Uansett virker flere av guppy og platy hunnene gravide. Vi lar dem bare yngle sammen med de andre, har ikke noe eget yngel kar. Knuser litt flakfor så det skal bli noe til yngelen også, men ettersom yngelen gjemmer seg det meste av tiden, er jeg usikker på hvor mye den spiser, men den ene jeg ser, virker ihvertfall å ha vokst, og virker kvikk og frisk.
- 1 guppy hunn døde etter ca en uke, - men det er det eneste frafallet
- har lest at ottoene kan være sårbare første tiden, men de virker veldig kvikke og har sterke fargetegninger. De har fått litt agurk og algetabletter også. Det er er platyene som er ivrigst i å nappe på tablettene, mens ottoene støvsuger opp smulene som blir liggende igjen.
Postet 20.05.14 kl 09:03
Endret: 20.05.14 kl 09:04