Oppstart av 720 liter. forslag til fisk?

Endelig, etter flere års pause fra hobbyen har jeg begynt igjen.

Det alt startet for noen mnd siden da jeg begynte å jobbe i en dyrebutikk.
En i kollektivet dro frem sitt gamle 110 liter, fikk det opp å gå med hjelp av en de jeg bodde med å dermed endte jeg opp med et 250 liter akvarie bare noen uker etter det.

Grunnet plassmangel kunne jeg ikke ha noe større, nå har jeg flyttet og skal kvitte meg med 250 literen og sette opp et 720liter Akvastabil, helt splitter ny!
Noe jeg har sett frem til helt siden jeg startet med hobbyen for ca 12 år siden.
Begynte med 100, så 160, så 250, dermed 325 og til slutt 530 liter.
Men la det ned da jeg flyttet og fikk andre interesser.

Men nå kommer det på plass takket være min nye jobb

Er litt i tvil om hvilke fisk jeg skal ha.
Ønsker ikke afrikanske ciklider eller diskus.

Vurderer å sette sammen noen scalarer og diverse maller, l-200 er høyt på listen, men også l-239.

Men er også åpen for forslag utover dette.
Føler at jeg har kjørt det samme oppsettet av fisker ganske mange ganger.
Mye scalare og maller, spesielt corydoraser.
Ender sikkert med det igjen, men har dere noen forslag som kan inspirere meg?

Pleier å kjøre biltemasand, mangrove røtter og en del anubis og javabregner.
Men har nå nylig i mitt 250 liter kjørt masse forskjellige plastikkplanter, og må si jeg er fornøyd med resultatet, pluss det er mye bedre kvalitet og realisme nå enn det jeg husker.

Så kom med forslag, kunne kanskje tenkt meg å ha piraya, også sør amerikanske ciklider kan også gå.

Iforhold til bakgrunn i karet vurderer jeg de ulike slimline seriene til back to nature.
Men kanskje også bare en svart utvendigbakgrunn eller ingenting.

Har ikke vært aktiv på forum på flere år, men har alltid vært innom å lest og drømt meg vekk på medlemsakvariene.

Skal foresten kjøpe fluval fx6 som pumpe på 720, vi har en fx5 på jobben på et kar av samme størrelse, så føler at valg av pumpen virker som et trygt valg.

Siden jeg jobber med akvarie på jobben, har jeg tilgang på det meste av fisk, planter og utstyr innen ganske kort tid. Så her skal det ikke spares på noe, utenom back to nature bakgrunner som er ment for 720, de koster unødvendig mye og er mer enn fornøyd med slimline som jeg kjører i 250'en. Billig, men bra.

Setter pris på all respons.
Skal prøve å ta bilder av karet når det kommer og lage en egen tråd om fremgangen.
Da har jeg tre oppsett som jeg vurderer.

Oppsett 1:

Lysegrå ekstra store runde steiner
Lys sand
Lite planter (anubias og javabregner) eller ingen planter
Såkalt vegg av bobler langs hele veggen.

Diverse gullfisk, gjerne noen fancy.

Oppsett 2:
Mangrove røtter
Lys sand
Masse anubias og javabregner
Back to nature bakgrunn

Scalarer og l-maller eller piraya/noen få fisker som blir ca 30 cm eller mer.

Oppsett 3:

Redmoor røtter
Masse plastikk/levende planter
Runde, mellomstore (5-8 cm) elvegrus steiner
Back to nature bakgrunn

Diverse selskapsfisk


Tenkte kanskje kjøre noe så enkelt som et gullfisk akvarie kunne blitt ganske stilig, men kanskje litt kjedelig i lengden.
Jeg føler at scalarer og l-maller blir artig.
Men vurderer også appistogrammer, men noen få fisker som blir ganske store hadde jeg likt veldig godt.

En kulefisk kanskje?
Hei, av dine oppsett alternativer liker jeg oppsett 2 best.

Personlig synes jeg planten vallisneria gigantea gjør seg veldig bra i en 720l.

Når det gjelder valg av fisk er vi alle forskjellige, selv liker jeg Malawi godt, rett og slett for de er så livlige. sjekk dette Malawi oppsettet

Siden du nevner sør-amerikaske ciklider, hva med geophagus?

Geophagus altifrons

Geophagus itapicuruensis
Det var et veldig fint akvarie du linket meg til, så jeg skal nok vurderere det.

Vallisneria gigantea er en fin plante.

De amerikanske ciklidene du viste til hadde veldig fine farger.

Jeg skal undersøke litt nærmere på malawi og tangaynika ciklider, så skal jeg se om jeg ender opp med det.

Må bare finne en god løsning på planter i karet, da jeg ikke er fan av de kan grave de opp, dette gjelder selvfølgelig de amerikanske ciklidene, men det skal nok gå greit.

Synes prinsesse av burundi er en meget fin art.
Når det kommer til tanganyika kan jeg være behjelpelig

Spørsmålet er jo om du vil ha artskar, stor fisk eller forskjellige arter med Ca samme størrelse.
Are
Når det kommer til tanganyika kan jeg være behjelpelig :) Spørsmålet er jo om du vil ha artskar, stor fisk eller forskjellige arter med Ca samme størrelse.


Dersom jeg skulle gått for artskar, hvilke anbefaler du?

Men forskjellige arter med ca samme størrelse tror jeg ville vært mer attraktivt.
Da tenker at man kan ha arter med forskjellige farger.

Kom gjerne med forslag!
Arts karr så tenker jeg tropheus/petrochromis eller frontosa/Gibberosa.

"Tanganyika selskapskarr" er det ett hav av muligheter. Her kan du ha sandsilere, sandlekere, sneglehuslekere,hulelekere, featherfins og "stimfisk". Søk opp feks julidochromis regani, trykk på lokasjon tanganyikasjøen så får du opp en del forskjellige arter. Skriv ned de du syns er fine så kan jeg hjelpe deg led ett oppsett
Her er noen jeg fant spennende:

Fembåndsciklide
Gjøkmalle
Prinsessen av Burundi
Compressed Cichlid


Er det noen som har erfaring med Fahaka kulefisk?
Virker litt utfordrende men spennende.
Har vært fascinert av kulefisk ganske lenge.

Fahakaen har en ganske fin størrelse og utseende.
Av det jeg har lest så er fahaka kulefiskene ganske aggressive mot andre fisker så dem anbefaler ikke å ha andre fisker sammen med disse.
Burundiene er fine. Men de blir meget tøffe under lek og yngelpleie og terroriserer sine medbeboere. Og leke gjør de stort sett hele tiden. Akkurat prinsesser ville jeg hatt i artskar.

Sjekk ut feks

Altolamprologus calvus/compressiceps
Julidochromis (mange arter av de)
Cyprichromis leptosoma
Xenotilapia Ochrogenys
Neolamprologus multifasciatus
Synodontis petricola

Dette er ett "fredelig" oppsett du kunne hatt i din 720. Jeg ville googlet/youtube artene da jeg føler at bildene her på forumet ikke yter fiskene rettferdighet.

Alternativt har du tropheus artene. Litt krevende men no kulere fisk finnes ikke.

Her er en snutt av mine tropheus.
Cathy
Av det jeg har lest så er fahaka kulefiskene ganske aggressive mot andre fisker så dem anbefaler ikke å ha andre fisker sammen med disse.


Det er jeg klar over.

Skal jeg ha en slik, så blir det 1 stk på hele karet.

Synes de virker utrolig flotte, litt vanskelig å få tak i, men ikke umulig.

Må bare lese mer om de før jeg bestemmer meg.
Men de er utrolig flotte.
Iforhold til bakgrunn i akvariet vurderer jeg å droppe innvendig bakgrunn.

Da tenker jeg kanskje en hvitt plakat langs hele, kanskje noe annet.
Må ha bakgrunn for å skjule ledninger og slanger.

Men er litt bekymret for å ha lys bakgrunn at det kan bli mye alger som gjør det litt trist å se på, da jeg sliter litt med å nå bakveggen med algeskraperen.
Må sikkert kjøpe en forlenger til skraperen.

Jeg kommer sikkert til å endre mening nok en gang, men iforhold til bakgrunn så tror jeg ender opp med back to nature slimline red rock.

Så tenker jeg en form for netting av stål eller plast langs det ene hjørne, kanskje i begge ender. Dermed feste en hel haug med anubias, en som ikke blir så stor, akkurat som en tett vegg med slike planter. La det gå fra bunnen til toppen, helt tett opptil hverandre, så får det en veldig frodig utseende. Men ønsker ikke at det er helt rette linjer, så kanskje prøve å få litt bølgete på nettingen, at det stikker mer ut i karet lengre nede, også mindre oppe.

Skal anskaffe meg en del mangrove røtter, tenker et sted mellom 5 til 10 stk i størrelse 30-60 cm.

Lys sand som substrat.
Noen par elvesteiner til å komplimentere rundt røttene.

Iforhold til planter i karet, så tror jeg velger å kjøre kun anubiser og javabregner.
Jeg har heldigvis god tilgang til de aller fleste anubis arter, så her tenker jeg en del forskjellig.

Iforhold til fisk, så må det være noe som liker ph mellom 6 og 7.5, med tanke på røttene.
Noe som ikke spiser opp anubiser eller drar dem opp, så det utelukker nok ciklider, selv har jeg ikke opplevd at ciklider liker å gnage på anubis.

Men afrikanske ciklider er nå ikke aktuelt.

Har fått tilgang på fahaka kulefisk, så det er nok høyt på listen.
Litt "kjedelig" med bare en fisk. Men for en fisk!

Men vurderer andre fisk og.
Hovedsakelig altum, corydoras og l-maller.

Men veldig usikker, kunne godt tenkt meg noen store fisk som passer fint med l-maller som er litt aktive. Da kan det kanskje bli noen amerikanske ciklider.
Ikke Oscar, men grønn terror synes jeg er en flott fisk.

Må bare lære mer om dem.

Kunne godt tenkt at de fiskene jeg tar oppi kommer fra samme region/land.

Beklager for litt lange post, men denne tråden fungerer litt som en huskelapp for meg.
Men skal opprette en skikkelig tråd når akvariet er i hus.
Piraya vurderer jeg også.

Men, hvilke algespisere kan jeg ha med dem?
Har hatt det med ancistrus tidligere og gått greit.
Men jeg vil heller ha l-200, men er ikke villig til å eksperimentere med en slik fisk sammen med piraya.
jeg vile gått for oscar og jack dempsey !

veldig fine/ livlige fisker !
Har tidligere hatt Oscar, flott fisk, men ikke denne gangen.

Jack dempsey er aktuelt.

Var oppe til kl 3 inatt og leste og leste om å ha fahaka kulefisk...
Det frister voldsomt, har et 20 liter nano med en krabbe, noen reker og valiants gourami.
Kan hende jeg gjør det om til et lite sneglefabrikk dersom jeg får meg en fahaka.
Skal også sette opp en sneglefabrikk på jobben.

Etter å ha sett mye bilder og klipp av en slik, så føler jeg at det er en av de vakreste og mest facsinerende fisker.

Det er tydelig, ut ifra det jeg har lest om de, at de må gå alene. Krever skikkelig oppsett og visse rutiner. Da de potensielt kan bite av meg deler av hånden.

Nedsiden med fahaka er en del, spesielt det at jeg ikke få ha andre fisk.

Men tror det også kunne gitt meg stor glede.
Må bare sørge for at innredningen blir riktig, og blir noe som er fin å se på selv uten fisk.
Da har jeg bestilt btn bakgrunn slimline, den som er basale og gneiss kombinasjon.

Det blir blåsesand fra jula, masse javabregner og anubias planter og en del elvestein størrelse 5-8 cm.

Jeg er nå igang med å lese meg opp på amerikanske ciklider.

Har dere noen forslag?
Tenker kanskje grønn terror eller juvelciklider.
Må nesten ta en runde i alle butikkene i Bergen å se fisk med egne øyne, da youtube og Google ikke er nok.

Jeg ønsker helst noen arter med fine farger (ikke diskus!)
Og noen generelle råd til å kjøre amerikanske ciklider.

Eneste krav jeg har, er at de ikke spiser anubias eller javabregner.
Disse skal bli festet på Stein og rot før det kommer fisk.
Så om de graver, så er det greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap