Helt ny, masse spm.

Hei!
Jeg har nettopp kjøpt et brukt akvarium med fisker og har noen spørsmål.. I akvariumet er det guppyer med unger, neon tetra og en ancistrus. Jeg lurte på om hvilke fisker som kan passe med disse? Tenkte på litt større fisker. Akvariumet jeg har kjøpt er 120l. Hvor mange fisker passer det i et 120l akvarium? Og til slutt: Hvor finner jeg ut hvilken PH de burde ha i vannet?
Velkommen og gratulerer med akvarium.
Først må jeg si at guppy og neontetraer passer ikke sammen da de skal ha forskjellige vannverdier. Både ph og g så jeg ville ha solgt/gitt bort en av artene eller begge og begynt fra begynnelsen. Om du søker på arten så kommer det opp ca krav av hva dem trenger. Du kan også klikke på kunnskap så finner du fiskebasen der.
Hei!

Jeg er også helt ny og har hatt stor hjelp av fiskebasen her på AF, som Cathy nevner
Veldig grei database, da kan du se vilke fisker som passer til vilken vannverdi og strl. på akvariet

Men, ikke ta fiskevenner på hver art som god fisk, da den er noe missvisende iforhold til arter man kan holde sammen
Hei!

Når du sier 'litt større fisker', hvor stort er det? Ettersom både guppy og neontetra er nokså små fisker (med mindre du har store neontetra), er det fort gjort å komme over fisk som spiser disse. Men hvis du vil ha levendefødere, så har jeg et par seilfinnemolly som jeg er veldig fornøyd med. Fine, fredelige fisker med litt størrelse på. Pga. minstestørrelsen som er oppgitt på denne arten i fiskebasen, tør jeg bare såvidt fortelle at jeg holder dem i en 68L, men de formerer seg og trives godt, så en 120L burde være ypperlig for dem. De lar i det store og hele sin egen yngel på under 1cm være i fred, så som det står i kunnskapsbasen er de et relativt godt sikkerstikk i kombinasjon med mindre arter.

Jeg vil også anbefale deg to algespisere i akvariet. Selv har jeg en Ancistrus Oppdrettsvariant (eller A. dolicopterus, ikke helt sikker). Ancistruser kan du lese om i en artikkel det er referert til på siden til A. Oppdrettsvariant i kunnskapsbasen, veldig lærerik og anvendelig artikkel som jeg har lest gjennom flere ganger.

Lykke til med akvariet, og jakten på gode fisker som du kan trives med! Ingenting i akvariet er morsommere enn når fiskene også trives og viser naturlig atferd.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap