- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Overflatehinne
Overflatehinne
Har en 160 liter som har stått i ca 2 år, altså godt innkjørt med omtrent samme besetning hele tiden. For ca 2 mnd siden begynte det å legge seg en hinne på toppen av vannet. Tenkte kanskje dete var proteinhinne, så jeg kuttet foringen en stund, samt har økt hyppigheten og mengden vann jeg bytter.
Men hinnen vil ikke forsvinne.
Bytter ca 50 - 60 liter vann hver 5-6 dag (mot før ca 40 liter hver 7-8 dag)
Hva kan jeg gjøre?
Men hinnen vil ikke forsvinne.
Bytter ca 50 - 60 liter vann hver 5-6 dag (mot før ca 40 liter hver 7-8 dag)
Hva kan jeg gjøre?
Postet 24.04.14 kl 10:38
Postet 24.04.14 kl 10:57
Inaktiv bruker
Hvordan skifter du vann? Bruker du slange og stikker denne ned i vannet vil du ikke gjøre noe med overflaten, bruk litermål eller annet egnet redskap til å ta vannet fra overflaten så vil det nok hjelpe.
Har opplevd dette på tidligere akvarium jeg har hatt og det har forsvunnet etter et par vannbytter.
Har opplevd dette på tidligere akvarium jeg har hatt og det har forsvunnet etter et par vannbytter.
Postet 24.04.14 kl 10:58
Har ei "stor" rot som et L144 par har hule inne i.
Når det gjelder vannbytte, spummer jeg av toppen med et kar til jeg ser at det ikke er mer hinne igjen. Deretter bruker jeg en hevert og fyller resten av bøttene på den måten.
Etter et vannbytte kan vannet se klart ut en kort stund etterpå, men så kommer hinnen tilbake i løpet av noen timer.
Når det gjelder vannbytte, spummer jeg av toppen med et kar til jeg ser at det ikke er mer hinne igjen. Deretter bruker jeg en hevert og fyller resten av bøttene på den måten.
Etter et vannbytte kan vannet se klart ut en kort stund etterpå, men så kommer hinnen tilbake i løpet av noen timer.
Postet 24.04.14 kl 12:58
Postet 24.04.14 kl 13:22
Postet 24.04.14 kl 19:19
Postet 24.04.14 kl 19:42