Alle fisker jeg putter i akvariet dør, bortsett fra kardinal tetra. hva skal jeg gjøre??

Hei!
Jeg trenger litt veiledning.

Jeg fikk akvarium for ca 1 år siden, og etter tre måneder begynte fiskene å dø. Alle døde, bortsett fra 7 kardinaltetraer som fortsatt lever i dag.
Jeg ventet ca 6 måneder etter fiskedøden, og tenkte at nå har akvariet vært stabilt lenge så jeg prøver igjen. Da puttet jeg oppi rødmunntetra og platy. Rødmunntetraene døde innen en uke, og platyene innen to uker.

I går la jeg til en corydora i håp om at den skulle spise litt alger. Den ser ganske pjusk ut, og ligger for det meste på bunnen helt stille.

Da fiskene begynte å dø, tok jeg med en vannprøve til dyrebutikken og de testet for nitritt osv. Alle verdier var bra.

Så nå har jeg et akvarium med 7 kardinal tetra og en syk corydora. Hva skal jeg gjøre?

- Bør jeg bytte sand? (tenker at siden kardinal tetraene holder seg et stykke over sanda kan de ha kommet seg unna det som dreper fiskene)

- Kan/bør jeg begynne på nytt? (litt vanskelig når det lever ting oppi der, og jeg ikke har et ekstra akvarium å putte dem i.)


Hadde akvarium da jeg var liten, og hadde aldri noen problemer, hvorfor får jeg det ikke til nå? Hva skal jeg gøre?
Hvor stort er akvariet ditt, og hva slags filter er det ? Hvilke rutiner har du for vannbytte og filterengjøring ?

Det kan høres ut som noe ikke er helt bra med vannverdiene dine, muligens for mye nitrat. Dette kan være slik at fisker som har vent seg til å leve med høy nitrat overlever, mens nykommere dør ganske raskt. Vet du hvilke parametre som ble sjekket av dyrebutikken ? Jeg vil anbefale deg å kjøpe egne JBL dråpetester slik at du selv kan kontrollere vannet ditt...du kan trenge tester for pH, NO2 (nitritt), NO3 (nitrat) og GH (hardhet). Dette kan du bestille på nettet, f.eks hos Webzoo eller Aquamanias. Når du vet mere om vannet ditt, er det også lettere å velge fisker som passer til vannverdiene dine. For eksempel passer tetraer og platy dårlig sammen, da de har nokså forskjellige krav til vannet.

Sanden din ser ut til å være svart og vulkansk, dette er ikke så ideelt for coryer. Coryer vil heller ikke trives alene, de liker å være i en flokk på minst 5-6 stykker for å føle seg trygge. De spiser heller ikke noe særlig alger, men trenger variert næringsrik mat.

Du behøver ikke å begynne på nytt, det vil sannsynligvis ikke hjelpe deg i det lange løp. Det beste er å lære seg mer om akvaristikk og hvordan man får det beste ut av det man har
Tusen takk for svar!

Akvariet er 60 liter. Prøver å bytte vann hver uke, men i det siste har det kun blitt byttet ut annenhver uke. Hver gang jeg skifter vann skyller jeg filteret. Har eheim pumpe og filter.

Uff, jeg spurte etter en fisk som spiser alger i butikken og da viste ekspeditøren meg cory, og sa at de hadde det fint alene, men jeg så her senere at de burde være i flokk. Jaja, den får være alene en liten stund til, til jeg har fått kontroll på vannverdier osv.

Jeg skal skaffe dråpetester!
Hva gjør man dersom det er for mye nitritt/nitrat? Vil endring i nitratverdier skade de kardinaltetraene som har vent seg til det?

I dyrebutikken sjekket de hardhet, PH og enten nitrat eller nitritt. Jeg hadde ganske blødt vann (lav hardhet), PH var nøytral og null av den siste.


Tusen takk for hjelp

Ut i fra opplysningene dine vil jeg absolutt tro at det var nitritt de målte. Den verdien skal og må være på null, ellers vil det fort skade fiskene. Nitritt tar oksygenets plass i de røde blodlegemene, slik at fisken kveles. Nitrat derimot tolereres bra innenfor 0-20 ppm. Men høyere verdier kan gi akkurat de symptomene du har. Eneste greie måten å få ned nitrat-verdien er vannbytter. Hvis det er mye planter i karet, vil disse forbruke en del av nitratet. Du burde helst bytte 20 liter vann hver uke, og hvis nitrat er for høyt kan du bytte mer/oftere til verdien er nede på 10-15. Hvis du er redd for tetraene dine, kan du også bytte 10 liter hver dag i en ukes tid for å senke verdien mer skånsomt.

Du behøver ikke skylle filteret hver gang du bytter vann. Filter som fungerer bør få være mest mulig i fred og ikke renses før du tydelig ser at gjennomstrømmingen er blitt dårlig. Når det er på tide å rense, klem/rist filteret lett i akvarievann, det er alt som trengs.

Når du tenker på å kjøpe fisk eller utsyr i en butikk, gjør hjemmeleksa di FØR du handler. Betjeningen i dyrebutikker er selgere, og har ofte dårlige kunnskaper om akvaristikk. Les i Fiskebasen her på AF om de fiskene du ønsker deg, og se om de passer til ditt akvarium og ditt vann. Samme gjelder for utstyr og alle mulige vanntilsetninger...spør gjerne her på forumet om dette er noe du har bruk for, ikke la dyrebutikken prakke på deg ting du ikke trenger.
Jepp

Nå har jeg bestilt JBL Test Sett, så da skal jeg teste vann når den kommer.

Okay, da skal jeg la filteret være i fred.

Veldig fint med hjelp. Tusen Takk!

Jeg skal poste vannverdier her når jeg har fått målt dem.
Hyggelig å kunne hjelpe...vi vil jo at folk skal lykkes

Ja, med tester blir det enklere, skal du se. Ikke at tester hjelper i seg selv, men de kan peke ut hvilke tiltak som må gjøres. bruk litt tid på å lese deg opp her på forumet, bruk søkefunksjonen for ting du lurer på, eller spør. Og husk vannbyttene...med en såpass liten tank er det lettere å få ubalanse i akvariemiljøet, så de krever faktisk mer vedlikehold enn store akvarier..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap