- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Lysrør til juwel vision 180l
Lysrør til juwel vision 180l
Må bytte lysrør for første gang, etter å ha googlet litt på nett har jeg funnet ut at dette ikke var så enkelt og ble kjempe forvirret. Jeg må altså ha T8 rør, 2x35w stemmer det? men hvordan type? (det var jo flere forskjellige til ferksvann). Og ikke minst, hvor bestiller jeg det? Her i finnmark får jeg ikke tak i det uten å kjøre milevis
Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Postet 12.05.14 kl 17:37
Endret: 12.05.14 kl 17:46
Postet 12.05.14 kl 19:38
Endret: 12.05.14 kl 19:39
Helt umulig for oss å si hvilke lysrør du skal ha når vi ikke vet hva slags armatur de skal inn i. Og armatyret avhenger igjen av hvor stort/langt akvariet er. Men om du tar ut et lysrør, skal det stå på den ene enden hva slags rør det er og wattstyrken. Måler du diameter på røret, finner du ut om det er T8 eller T5 (T8 har diameter på26mm). Ellers er wattstyrken på rørene bundet til lengden...altså et T8 rør på 18W er alltid 60cm langt. Og et T8 rør på 36W er 120cm. Unntaket fra dette er Juwel sine rør og armaturer, de har egne mål.
Hadde det ikke vært enklere for deg å bestille lysrør på nettet og få dem levert ? Du finner masse lysrør f.eks. hos Webzoo. De har ogaå rør til Juwel sine armaturer.
Hadde det ikke vært enklere for deg å bestille lysrør på nettet og få dem levert ? Du finner masse lysrør f.eks. hos Webzoo. De har ogaå rør til Juwel sine armaturer.
Postet 12.05.14 kl 20:30
Endret: 12.05.14 kl 20:33
Tusen takk for svar! men jeg var kanskje veldig utydelig på spørsmålet mitt, beklager, men er det T8 eller T5n jeg må kjøpe? det står det ikke noe om der(Hva e forskjellen). Jeg vet at lysrøret som jeg har er (742mm) og at det skal være 2x35 watt, men jeg vet ikke hvilken type, altså om det skal være colour lite, day lite eller warm lite? Hva er forskjellen. det står ikke noe om på zoocervice.
Jeg tenkte om noen visste om noen gode nettbutikker hvor jeg finner rette lysrøret. jeg har bestilt fra zoocervice før et lysrør til det lille karet mitt og det gikk fint. Men dette er jo kjempe vanskelig.
Jeg tenkte om noen visste om noen gode nettbutikker hvor jeg finner rette lysrøret. jeg har bestilt fra zoocervice før et lysrør til det lille karet mitt og det gikk fint. Men dette er jo kjempe vanskelig.
Postet 12.05.14 kl 22:21
Som jeg sa i forrige post, hvis du måler diameter på røret, ser du om det er T8 eller T5. Og T8 rør har diameter på 26mm, mens T5 er mye tynnere.
Men på et vision 180 er det nok T5 rør du har. Det som sitter i er antagelig 2x35W Day Lite. Men du kan gjerne ha et Day Lite og et Nature eller Colour Lite. Som sagt får du disse på Webzoo også, siden du spør etter nettbutikk.
Men på et vision 180 er det nok T5 rør du har. Det som sitter i er antagelig 2x35W Day Lite. Men du kan gjerne ha et Day Lite og et Nature eller Colour Lite. Som sagt får du disse på Webzoo også, siden du spør etter nettbutikk.
Postet 12.05.14 kl 22:48