Fått oss akvarium

Mandag fikk vi ett akvarium på ca 95 liter. Det er 40cm høgt, og 56 cm bredt. Det er tre-kantet hvor fronten er som en halvsirkel.

På torsdag var vi hos en å kjøpte pumpe og varmekolbe, og vi fikk med både vann, stein, en rot, noen få planter og ca 30 guppy. Det kom med ett par fisk i slangen når han tappet vann, disse aner jeg ikke hvilkte type er.

Bestilte med ett uhell 10 stk sagittaria subulatia dwarf grass og 10 stk vallisneria spiralis planter på ebay nå. Håper disse er brukende?

Noen tips til hvilke fisker vi kan ha i? Jenta mi har veldig lyst på noen som er rosa, lilla og gule. Men jeg kjøper ikke fisk kun pga fargene altså. Men vil gjerne ha noen som er litt større enn guppy. Er det trygt å kjøpe fra rubrikk her, tenker med tanke på sykdom og litt skummelt å sende dem i posten?!

Hvor ofte skal vi bytte vann? Han vi kjøpte utstyret av sa vi skulle gjøre det hver 3. Uke, men synes det var litt sjeldent?

Andre tips og råd?
Gratulerer med akvarium
Jeg er ingen spådame, men her vil jeg tippe du har problemer foran deg hvis du har en nyinnkjøpt pumpe/filter. Akvariet skulle vært innkjørt før du satte inn fisk. Fiskene produserer jo avfall, og til å bryte dette ned trengs det bakterier. Disse holder til i filtermediene, og trenger en god stund på å etablere seg. I mellomtiden vil vannet etter hvert bli forgiftet av fiskenes avfallsprodukter, ammoniakk og nitritt (som er meget giftig for fiskene). Og med så mange fisk vil dette gå fort.

Så nå fremover må du bytte rundt 50% vann hver dag, noe som kan forhindre at fiskene dør til filteret er innkjørt. Jeg foreslår at du tar en titt på denne tråden, den forklarer det du trenger å vite om hvordan innkjøring fungerer og hvorfor det er nødvendig. OBS : Du kan IKKE bruke salmiakk-metoden når du har fisk i karet...jeg lenker til tråden fordi den forklarer prinsippet. Lykke til !
Jeg kjøpte pumpen av han jeg fikk vann og fiskene av!
Ok, hørtes ut som du hadde kjøpt en ny. Da kommer alt an på hvordan filteret ble håndtert og hvor mye av bakteriekulturene som overlevde Og likevel bør du holde øye med vannverdiene og ta noen vannbytter nå i starten.
Som Silvershaded sier så bør du følge med vannverdiene nå. Er veldig fort gjort å få giftige avfallstoffer i akvariet når man nylig har startet opp, selv om pumpen allerede var innkjørt. Jeg kjøpte også akvarie og pumpe som hadde vært i bruk og måtte bytte 50% vann daglig og av og til 2 ganger daglig de første 4 dagene inntil jeg fikk no2 i null igjen. Så det var nok endel av bakteriene som hadde dødd under flytting. Etter 4 dager med vannbytte var vannverdiene fin igjen. Så alltid lurt å sjekke No2, no3 og ph. Helst nh3/nh4 også i starten. Og også alltid når man tilfører nye fisk bør man også være nøye å følge med.

Ang. Plantene du har kjøpt så tror jeg det er helt fine og enkle tror jeg. Men spørs om de overlever så lang transport? Aldri bestilt planter fra utlandet..

Vann bør du bytte ca. 30% ukentlig. Men sånn eksakt hvor ofte du bør bytte avhenger av filter, formengde og antall fisk. Flere fisk hyppigere vannbytte. Hvis du måler no3 så bør den være under 25 ideelt mellom 10-20 og vannbytte før den blir for høy. Vanntester bestiller du forresten rimeligere på ebay, jeg er ganske fornøyd med API sine tester i tillegg er de kjempe billig i forhold til i norge.

Ang. Sammensetning av fisk.
Jeg foreslår å ikke ha så veldig mange ulike fiskesorter til å begynne med, hvis du har guppy og feks et par fine ancistrus. L-144 feks som er fin farge og de jeg har hatt har hvertfall vært veldig lite sky.
Også kanskje ha noen fargerike reker feks sakura og noen fine snegler. Også lurt med mose hvis du har reker så de kan gjemme seg litt.

Hvis du ikke hadde hatt guppy ville jeg skaffet en kampfisk. De synes jeg er vakre og har en interessant adferd
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap