Fødekar/ikke fødekar

Jeg leser : Det anbefales ikke av erfarne akvarister å bruke fødekar i et akvarium, dette fordi det stresser hunnen å bli stengt inne i et så lite område.

Det står at en bør da bruke flyteplanter, Det nevnes blant annet hornblad.
Jeg har grus, kan hornblad brukes når en har grus som bunn?

Andre flyteplanter dere kan anbefale?+
Har en molly som er på tjukka og kan føde når som helst. Hadde vært morsomt hvis noen overlever.

Dersom dere likevel mener jeg skal bruke fødekar (og jeg er jo ikke erfaren, men det stresser jo hunnen uansett) hvordan blir det korrekt temperatur i dette karet, hva med oksygenet etc. Kan yngelen leve i dette karet ca 3 uker med kun vann og ingen planter?

Og jeg aner jo ikke når Molly skal føde, da hun er overalt i vannet..og har nødig lyst å stresse henne ved å flytte henne i karet når jeg ikke vet når hun skal føde..
hmmm..noen med erfaring her?

Takk
Hornblad kan brukes som flyteplante. Det kan også vasspest, javabregne og mange andre planter...
Temperaturen og oksygeninnholdet i et innvendig fødekar blir som i resten av akvariet.
Planter
Hornblad kan brukes som flyteplante. Det kan også vasspest, javabregne og mange andre planter... Temperaturen og oksygeninnholdet i et innvendig fødekar blir som i resten av akvariet.


Takk for svar Vet du noe mer detaljer rundt en drektig fisk? noen ganger står den i ro på bunnen, for så å plutselig svømme til overflaten igjen, så veldig usikker på når den er klar.

Og hva er din mening med tanke på fødekar vs flyteplanter for å la yngel overleve?
Jeg ville ikke valgt fødeboks, av grunner du nevnte. Jeg ville latt henne føde i tett beplantet kar; pøst på med flyteplanter. Etter fødsel ville jeg flyttet henne over i et annet, innkjørt og beplantet kar, så yngelen fikk være i fred. Men om du ikke har et ekstra kar å er det ok å bruke fødeboks. Men, som du selv sier: det er nærmest umulig å si når hun skal føde, og da er det jo fare for at hun blir værende for lenge i fødeboksen. Noe som, pga stress, kan utsette fødsel ytterligere.
Noen ganger, når jeg har sett at platy-yngel har ploppet ut har jeg fyllt akvarievann og masse planter i ei bøtte. Pluss fødende fisk. Så har jeg fylt akvarievann og panter i ei annen bøtte, ved siden av første bøtta. Fisket forsiktig opp yngel, med hov, ettersom de ble født-puttet dem i bøtte nummer to. Fungerer hvis fødsel er i gang. Pass på temperaturen. Men igjen: best å la fisken slippe stresset med å bli flytta.
Har litt med flaks/uflaks å gjøre også, da. Om du er tilstedet når det skjer. Tips: Google fødeakvarium med skråstilte glassvegger som kan settes inn ved behov (jeg har ikke prøvd det). Slike fødeakvarier for levendefødende fisk er den sikreste måten å få yngel til å overleve.
Planter
Jeg ville ikke valgt fødeboks, av grunner du nevnte. Jeg ville latt henne føde i tett beplantet kar; pøst på med flyteplanter. Etter fødsel ville jeg flyttet henne over i et annet, innkjørt og beplantet kar, så yngelen fikk være i fred. Men om du ikke har et ekstra kar å er det ok å bruke fødeboks. Men, som du selv sier: det er nærmest umulig å si når hun skal føde, og da er det jo fare for at hun blir værende for lenge i fødeboksen. Noe som, pga stress, kan utsette fødsel ytterligere. Noen ganger, når jeg har sett at platy-yngel har ploppet ut har jeg fyllt akvarievann og masse planter i ei bøtte. Pluss fødende fisk. Så har jeg fylt akvarievann og panter i ei annen bøtte, ved siden av første bøtta. Fisket forsiktig opp yngel, med hov, ettersom de ble født-puttet dem i bøtte nummer to. Fungerer hvis fødsel er i gang. Pass på temperaturen. Men igjen: best å la fisken slippe stresset med å bli flytta. Har litt med flaks/uflaks å gjøre også, da. Om du er tilstedet når det skjer. Tips: Google føde-akvarium med skråstilte glassvegger som kan settes inn ved behov (jeg har ikke prøvd det).


Nå har jeg kun et kar på 180 liter og har andre fisk i det ved siden av denne drektige mollyen. Har guppyer og mollyer.

Så da får jeg enten krysse fingrene og håpe at yngelen overlevere plant flyteplanter og andre gjemmesteder jeg har i karet eller de får bare bli spist opp.

Kunne jo skaffe fødeboks og ha det klart, og når ser jeg yngel så får jeg ta hov og putte dem oppi boksen og la dem være der i noen uker??
Ja, det er nok best, når du har ett akvarium
Planter
Ja, det er nok best, når du har ett akvarium :)


hva er best, da jeg nevnte to muligheter og usikker hvilket av dem du refererer til
Begge deler Du kan kjøpe fødeboks og putte noen yngel oppi, når du ser dem. Og la noen greie seg selv blant flyteplanter.
Planter
Begge deler:) Du kan kjøpe fødeboks og putte noen yngel oppi, når du ser dem. Og la noen greie seg selv blant flyteplanter.


TAKK
Vil bare informere at da jeg drev med vannbytte i går oppdaget jeg to yngler. Fort fant vi en bolle som vi helte noe av akvariet vannet oppi og la dem oppi der. Så var det å kjøre til dyrebutikken og kjøpefødekar og flyteplanter
Hadde egentlig tenkt å gjøre dette i dag.
Så nå er de to i denne fødetanken flytende rundt i akvariet mitt. Har puttet litt små flytepanter oppi fødekaret også og knust litt mat og gitt dem.
Fikk beskjed om å passe på at ikke maten ligger for lenge på bunnen og råtner.
Han i butikken mente at det kunne ta lenger enn tre uker før vi kunne slippe dem ut i hovedtanken grunnet de vokser langtsomt i str. Det er to jentemollyer.

Tør ikke å flytte dem oppi hovedtanken selv om jeg har kjøpt meg flyteplanter og bare krysser fingrene at de har det ok i fødekassen. de har i alle fall masse av plass.


Mamma Molly er fortsatt veldig feit, så usikker på om hun driver å holder igjen her..Følger nøye med. Men kan være at innen vi kommer hjem i dag så har de andre spist opp yngelen dersom hun fødte flere mens vi var på jobb.


Takk for tips og råd
Så gøy! Flaks at du fant noen av dem da du bytta vann. Han har rett i at de vil vokse litt saktere i flytboksen sin, men trygge er de i alle fall
Har selv 3 uker gammel molly yngel her og de har fått daglig vannbytte og 4 ganger artemia om dagen i en 54l.. Fortsatt ikke store nok for selskapskaret.. Så de vokser sent ja.. Men festlig å se hvordan de utvikler seg
Dinnaz
Har selv 3 uker gammel molly yngel her og de har fått daglig vannbytte og 4 ganger artemia om dagen i en 54l.. Fortsatt ikke store nok for selskapskaret.. Så de vokser sent ja.. Men festlig å se hvordan de utvikler seg:)


Sier du det ja Hvor mange har du?
JEg har også artemia men tror den jeg har er for voksne.
Også har jeg ikke sånn ekstra fint nett som gjør at den kan sile ut all bøsset når jeg putter artemia i kopp med akvarievannet først.

Noen tips der?

Har de fått farge ennå?
Jeg tar litt på fingeren bare jeg, så gnir jeg fingrene sammen i vannet. Funker fjell det
Farge?? Jada, begynte i 2 uke engang.. De er gule og gule med svarte prikker.. Men husk å ha bittelitt havsalt i vannet. De lever best i litt saltet vann.. Guppyer tåler også litt salt.. Begynnte med 16 yngel og er nede i 12 nå..
Dinnaz
Jeg tar litt på fingeren bare jeg, så gnir jeg fingrene sammen i vannet. Funker fjell det:) Farge?? Jada, begynte i 2 uke engang.. De er gule og gule med svarte prikker.. Men husk å ha bittelitt havsalt i vannet. De lever best i litt saltet vann.. Guppyer tåler også litt salt.. Begynnte med 16 yngel og er nede i 12 nå..


Uansett hvor lite jeg tar av den frossne klumpen og lar det tine i akvarievann som er i kopp, når jeg da tar det mellom fingrene så blir det masse annet groms som følger med..er mer groms enn selve maten??!!!

Takk for tips
Å, akkurat... Jeg har frysetørket i pulverform jeg.. Ble anbefalt det. Men du har ikke en litt grovmasket nylonstrømpe da, eller en av disse "parfymeposene"... Jeg bruker de rundt filterpumpen og frossen artemia.
Dinnaz
Å, akkurat... Jeg har frysetørket i pulverform jeg.. Ble anbefalt det. Men du har ikke en litt grovmasket nylonstrømpe da, eller en av disse "parfymeposene"... Jeg bruker de rundt filterpumpen og frossen artemia.


tror jeg bare skaffer meg det du har jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap