Ny akvarist

Hei
Jeg er helt ny på dette og forstår at det er mye å lære
Kjøpte meg et Fluval Edge 46L på Dyrego igår.
Fikk satt det isammen, vaska sanden, rot og stein og fylte det med vann.
Det fulgte med sånn bakterie flaske som jeg skulle ha oppi de 3 første dagene, og noe clear water greie. Hadde oppi dette og fiskene jeg kjøpte.

Etter å ha lest litt her, ser jeg at det bør innkjøres før man har oppi fisker :O

Skulle vel ha lest meg litt opp FØR jeg begynte med dette ja.

Jeg vil anbefale deg å levere tilbake fiskene, og kjøpe nye når akvariet er innkjørt Og du kan godt kalle personen bak disken idiot!! Hvis du kjøpte fisk og tank samme plass
Det skulle du, ja
Men for å redde fisken gjennom innkjøringsperioden, blir det masse vannbytter på deg. Skaff deg vanntester...det viktigste nå er tester for NH3/NH4 (ammoniakk) og NO2 (nitritt) I et innkjørt akvarium skal begge disse være på null, siden begge stoffene er giftige for fisken.

Etter noen dager nå vil ammoniakk-nivået stige i akvarievannet, på grunn av fiskenes "avfall". De bakteriene som tar seg av dette trenger tid på å etablere seg. Ett sett bakterier omdanner ammoniakk til nitritt, et annet sett bakterier omdanner nitritt til nitrat (som er uskadelig innen rimelighetens grenser). Prosessen (nitrogensyklusen) finner du masse stoff om her på AF. Den tar gjerne 5-6 uker. Imens må du bytte rundt 50% vann daglig, kanskje oftere også hvis nivåene blir høye.

Tapp opp det du trenger av vann i dedikerte akvariebøtter som ikke er brukt til rengjøring. La disse stå over natten for å luftes og temperes. To 15-liters bøtter (Europris) gjør susen. Fyll dem opp igjen etter hvert vannbytte.

Vet ikke hva slags eller hvor mange fisker du kjøpte...syns ihvertfall jeg ser noen platyer oppi der, og en eller annen malle ? Er du nøye med vannbyttene, kan fiskene klare seg brukbart, ihvertfall hvis du har litt robuste fisk. Lykke til, og spør her hvis noe er uklart

Edit : Remi : Nybegynnere stoler på de meldingene de får i akvariebutikken, det vet vi jo. De er ute etter å selge deg stæsj, og tjener bare penger på fisker som dør. Desverre.
takker for svar

Regnte med at det som står på disse flaskene som fulgte med akvariet kansje kunne stemme, for på den ene flasken som jeg skal ha i 3 dager nå står det at du kan ha i fisk med en gang.

Får jeg kjøpt sånne vanntester på dyrebutikk?

Usikker på navnet på alle fiskene, men har 6 stk. 2 "sugepropp fisker" (som jeg kaller de)
2 sølvhaier tror jeg og 2 svarte minigullfisk lignende me utstikkende øyner. JA, jeg skal lære meg navn etterhvert, hehe
Det som står på flaskene bør du absolutt ikke stole på ! Det eneste som kan si deg om vannet er "trygt" er vanntester. Du får dem nok på dyrebutikken, men de har som regel ikke JBL, som er best. Men siden det haster, bør du iallfall skaffe en NH3/NH4 test nokså omgående. Ellers finner du dem billigere på nett, som f,eks. hos Webzoo eller Aquamanias.

Solgte akvariebutikken deg sølvhaier til et akvarium på 46 liter ?? De skulle hatt juling... Hvis du ser i Fiskebasen her, ser du at disse trenger stooor plass, over 700 liter ! Ungfisk kan klare seg med litt mindre en stund, men disse vokser uhyggelig fort og blir store.

Ett råd for fremtiden : FØR du kjøper fisk, les om dem i Fiskebasen for å se om de passer i ditt vann og din akvariestørrelse, og sammen med de du allered har. Når du kjøper fisk, skriv opp navnet før du forlater butikken !
uupps.

Akkurat sølvhaiene kjøpte jeg en annen plass, så det er jo min feil
Ja, som sagt er det lurt å gjøre hjemmeleksa si før man handler
Jeg liker akvariet ditt men ville anbefalt å levere inn sølvhaiene de blir stoooore
Takk for det, jeg leverte tilbake sølvhaiene dagen etter. Erstattet de med 2 sebra fisker så nå er alt toppers
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap