Hva kan dette være?

Oppdaget nå at jeg har fått mange knøttsmå hvite larver i akvariumet mitt som
Kravler på glasset. (største er under 2 mm lang og under 1 mm tykk.
Hva er dette ?

I akvariet har jeg 1 ancistrus sp. Oppdrettsvariant, 5 Sullaweisisnegler, 10 stk røde sakura og pestsnegler. Har mange forskjellige planter og mose.
For 2 uker siden fikk jeg rekene, javamose og algeballer. Fikk oppblomstring av pestsnegler etter jeg fikk disse. Kunne larvene også ha fulgt med?
Hva kan disse larvene være, og hva bør jeg gjøre? Jeg har fobi mot mark/larver, så jeg vet ikke helt hva jeg bør gjøre...

Temp.24, filter: biobox mini, ph.6.6,

Lurer på om det kan være planarier? Er de litt flate med trekantede små hoder? De er i så fall ufarlige slektninger av meitemarken, men de fleste fisker liker dem ikke...Men guramier kan spise dem. Hvis du dreper dem ved å dele planarien i to vil det oppstå to nye individer.
De kan fanges ved å sette ut noe kjøtt-fôr som larvene vil sette seg på når det er mørkt (de er litt lyssky), løfte ut agnet med marken på. Sette inn nytt agn osv. Bare best å ikke la agnet stå for lenge ad gangen, for da spiser de, går "hjem", og formerer seg enda mer ; )
Slik kan bestanden reduseres kraftig, men jeg vet ikke om du blir kvitt alle. Ved å mate fisker/reker sparsommelig vil planariebestanden reduseres.
Selv om de er ekle, så hjelper de til med rydde i akvariet.
Det ser ut som hodet er rundt.. Men de er så små at det er veldig vanskelig å se. Hvordan kan man bli kvitt de?
Ok, takk for svar. Finnes det noe jeg kan kverke de med om jeg tømmer akvariet for alt annet?
Ja, det er lettere å se når de blir +/- 1 cm lange. Om det ikke er planarier, så tror jeg du kan bruke samme fangst-metode som jeg nevnte ovenfor (jeg var bare litt treig til å fullføre svaret : ))
Jeg vet ikke om noe middel som er trygt å bruke uten at det ødelegger bakteriekulturen i akvariet, dessverre.
Planarier og pestsnegler blomstrer opp når mattilgangen øker. Kanskje du mater litt for mye?
Det kan hende? Jeg gir ca. 1/2 tropical tabelett/spirulina eller grønnsak oppi par timer hver dag med ca. 1-2 matfrie dager i uken. Er et 55l som jeg bytter 10-15 l vann i ukentlig.
Det gjør ingenting om bakteriekulturen går ødelagt. Har et annet tomt innkjørt akvarie med 3 filter som kan flyttes på. Vil ha det bort !!
Hvis du fjerner årsaken til at de trives, vil de forsvinne, også uten bruk av gift.

Hvis du ikke fjerner årsaken til at de trives, vil de komme tilbake, også med bruk av gift.
Ok, så jeg må gi mye mindre mat?
Er så usikker på hvor mye mat jeg skal gi. Leste et sted 1/2 tablett per malle hver dag. Så jeg har tenkt at 1/2 tab. I hvertfall Ikke er for mye når jeg har en ancistrus, 10 reker pluss flere snegler? Skal jeg prøve å gi 1/4 del istedenfor, og bytte vann 2 x i uken, og ha grønnsakene kun 1 time ca oppi?
Du kan drepe dem med ormekur beregnet på hund, selges under navnet "Panacur C". Fås kjøpt på e-bay, eller hos en vetrinær. Selv ville jeg ikke gjort dette, men det skal være effektivt. De tåler også dårlig varme, så skru opp tempen, men dette er nok mindre effektivt.
Prøv å bytte 50% vann annenhver dag i en periode. Sug opp det du kan av ormene, og vær næye med å rense bunnen. Imens lar du være å mate en ukes tid.

Av kjemikalier er fenbendazole virksomt. Det er samme middel som brukes i ormekurer til hund og katt. Vet flere har hatt suksess med å finknuse Panacur-tabletter og blande med akvarievann. Dette tar både planarier og hydra. I riktig dose (0.1 g pr.75 liter) er det rekesikkert også.
Hei, SilverShaded: vi er visst enige i noe, da Hehe!
Har lest litt nå og er veldig forvirret og veldig kvalm.. Liker de ikke:-P ser en som svømmer i s form i vannet den er supertynn og kanskje 4 mm lang og helt hvit. Kan det være en parasitt i stedenfor planatarie?
Har rotet rundt sanden, skrapet alle glassene, slamsuget og byttet ut 50% vann.så har forhåpentligvis redusert bestanden...
Planter : Pleier vi vanligvis å være uenige... ?
Nå har jeg greid å få et bilde.
Er dette en planarie?
[External Image]
Ser ut som en detritus worm. Kjør et google-søk, og se om du kjenner den igjen.
Takk Thorbjørnsen er ganske sikker på at det er riktig sort.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap