Vann

1 Hvor ofte bør jeg bytte vannet i et 55L akvarium?

2 Bør jeg ha nitratmåler, hvor mye koster dette, og hva heter det på engelsk?
om jeg bør ha nitratmåler, hva er riktig å ha?

3 Jeg har nå en god del alger i akvariumet, og har nettopp kjøpt meg to maller for å se om dette reduseres. andre tiltak jeg bør foreta meg? eller skal jeg la algene være, slik at mallene kan spise de?

4 Bør maller få pellets fordet om jeg har en del alger de kan spise?

(det er helt vanlige maller på ca. 5cm. og 7cm. )
1. Vann bør byttes helst 1 gang i uken, 30-50% hver gang.

2. Å måle nitrat er ikke så kjempeviktig HVIS du bytter vann som angitt over og ikke forer fiskene alt for mye. Derimot er greit å ha vanntester for pH og GH/KH, samt for ammoniakk og nitritt som er gift for fiskene ! Da kjøper du dråpetester fra JBL som du kan bestille på nettet, mye billigere enn å kjøpe i akvariebutikk. Du får dem her og her. Når du vet hva slags vann du har, er det enklere å være sikker på at vannet ditt tilfredsstiller kravene til hver enkelt fiskeart

3. Alger kan ha noe med lysmengde og planter å gjøre. Hva slags lys har du, og hvor lenge står det på ? Hvis du har kjøpt et brukt akvarium, bør du kanskje bytte lysrør, det bør gjøres ca. 1 gang i året for å holde lysstyrken ved like. Og hva slags og hvor mye planter har du ? Planter tar opp næringsstoffer fra vannet, og noen vil helst ha det gjennom røttene....men med planter som vokser dårlig er det fort gjordt å få alger, for da er det DE som tar næringsstoffene.

4. Ja, mallene trenger mer enn bare alger. Noen malletabletter er okay, grønnsaker som erter og spinat, og gjerne noen mygglarver av og til. De vil også gjerne ha en trerot å gnage på, og en steinhule å gjemme seg i.
Takk for svar usikker på hva slags lys jeg har. Regner med at det trengs å byttes ut... Kjøpte brukt akvarium for en måned siden. Pleier å skru på lyset om morgenen og skrur av rett før jeg legger meg, så det er vel på 12-16 timer av gangen. Jeg har en palmelignende plante og en liten plante som har bitte små plader. Ligner en liten klump av gress.
12-16 timer lystid er nesten alltid for mye, og særlig når det nesten ikke er planter i karet. Det kommer bare algene til gode. Vil absolutt anbefale deg å kjøpe en timer som skrur lyset av og på til faste tider. Skaff deg mere planter, og reduser lystiden til 8-9 timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap