Ny med fisk, de spiser ikke.

Hei! Jeg har hatt en gullfisk bolle liggende lenge, og igår kjøpte jeg meg to slørhaler(?)
Jeg har lest og hørt at disse fiskene ikke skal være i en bolle, men han på dyrebutikken sa at det gikk helt fint. Jeg måtte reise i 4 timer med de før de fikk komme i bollen sin. Jeg kjøpte også stein og en plante han på dyrebutikken mente var passende. Han sa jeg ikke skulle gi de mat før idag, pga at de kunne få forstoppelse. Jeg har nå gitt de litt mat, men de spiser ikke. De ligger bare med munnen mot vannkanten og lager bobler på en måte? Hvorfor vil ikke fiskene mine spise? Er maten gått ut på dato, eller er de stresset kanskje?
Stresset, eller oksygenmangel.

Her er det første du må lære:

De som jobber på akvariebutikk har ikke i oppgave å lære folk om akvaristikk. De har i oppgave å selge ting.

De tingene de sier er altså ikke sånt som lærer deg om akvaristikk. De tingene de sier er sånt som kan få deg til å kjøpe ting.

Hva tjener akvariebutikken på at du gjør alt riktig? Svaret er: Ingenting ekstra.

Hva tjener akvariebutikken på at du gjør alt feil, og må kjøpe medisin, og etterpå nye fisk, og til slutt et større akvarium og enda flere fisk, og kanskje enda mer medisin? Svaret er: Ganske mye ekstra.

Og så er det bare å legge sammen 2+2.

Når det er sagt:

Gullfisk skal ikke være i bolle. Du kan få dem til å overleve der en stund, og hvis du er flink så kan du få dem til å overleve lenge. Men du kan ikke få dem til å trives.

De mest sannsynlige grunnene til at de ikke vil spise akkurat nå, er at de er stresset, at de er uvant med det fôret som du gir dem, eller at det er noe feil med vannet. Eller en kombinasjon.

Her er en artikkel om oppstart av akvarium som jeg anbefaler deg å lese.
Har Aquasafe og slike energyvitaminer til fiskene som jeg fikk av en venninne, og den planten lager vel litt oksygen? Hva skal jeg gjøre hvis de fortsetter denne sultestreiken? Får nesten dårlig samvittighet.. De skraper også en del i bunnen i steinene, men er veldig aktiv og svømmer rundt.
Aquasafe er vanligvis ikke nødvendig når man bruker norsk springvann.

De energyvitaminene du nevner vet jeg ikke hva er, men det er mest sannsynlig enten bare tull, eller ikke relevant for situasjonen.

Hvis de er veldig aktive i bollen, er de antakeligvis stresset. Når/hvis stresset gir seg, vil de bli ganske passive.

Planter i en bolle bidrar ikke med noe nevneverdig oksygen. Det viktigste er at overflaten på vannet er stor (du bør altså ikke fylle bollen helt opp), og at det er noe bevegelse i overflaten. Har du noe slags filter, pumpe, eller luftstein i bolla?

Har du lest artikkelen om oppstart av akvarium?
Jeg leste gjennom den, ja. Jeg skylte steinene jeg hadde oppi, i lunket vann, han på dyrebutikken sa at det ikke måtte være varmt/kokende vann da de kunne avgi gift eller noe lignende siden de er farget. Jeg har ikke så veldig mye stein oppi, og egentlig ganske mye vann. Har heller ikke noe pumpe eller filter. Bor på et tettsted hvor jeg må reise noen timer for å komme til en dyrebutikk, men hvis det kan hjelpe kan jeg selvfølgelig gå til anskaffelse av dette. Når jeg puttet fiskene oppi bolla, tok jeg også med vannet de hadde vært i i den posen, siden vi reiste en god stund med de. Legger ved bilde av de akkurat nå, og mat/vitaminer/aquasafe. Hvis de fortsetter og ikke spise, skal jeg gi de bort til noen som kan mere med akvarium, og har et skikkelig et?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap