Fiskeløs innkjøring: plutselig mye avfall!

Inaktiv bruker
Har prøvd fiskeløs innkjøring i omtrent to og en halv uke på en 60L.
Har satt inn planter, og ser ut som de dro med seg minst et par pestsnegler.
Mistenker mye av avfallet kommer fra disse?
Trur ikke det det har skjedd noe med nitrat/nitritt-nivået, og ser ut som pH'en er utrolig lav! Får utslag på 6.4, men har ikke amoniakk-tester..
Har en Redwoor-rot, tre forskjellige planter, Eiheim filter og Rådasand og en 20W pære.
Plantene ser ut til å dø. Kanskje fordi det er litt lite lys og næring?
Er avfallet også fra plantene og kanskje rota?

Planen min nå er å bytte ut 50% av vannet og tilsette en "bactosprint" som jeg fikk anbefalt. (http://www.acuaristica.com/blog/wp-content/uploads/2012/07/aquavital-bactosprint-mit-Flasche-klar-300x199.jpg) Ta ut mesteparten av avfallet og ta med en vannprøve til TAM imårra eller lørdag. Kan jeg da ta med noen reker? Føler noe liv må i for at noe skal skje. Og hva er det avfallet? Vil reker hjelpe til å fjerne det?

Prøvde å ta noen bilder av avfallet, men det er visst vanskelig å ta bilder av akvarium
6,4 er ikke spesielt lav pH. Alt mellom 6 og 8 kan du stort sett regne som "nøytralt", skjønt det er jo enkelte fisk som liker seg bedre på den ene eller den andre siden av 7-tallet.

Avfallet er sikkert en blanding av drit fra sneglene og fra plantene selv. Google detritus.

For hvordan du fjerner det, google slamsuging av akvarium.
Avfallet kommer ganske sikkert fra planter som går i oppløsning. En 20W lyspære (hvis det er det du mener) har ikke sjans til å gi nok lys til noen planter. Snegler lager ikke så mye avfall, med mindre de er ganske digre. Tvertimot hjelper de til med å fjerne avfall.

Fiskeløs innkjøring med Salmi ? Uansett er det lønnløst å gjøre en fiskeløs innkjøring (eller noen form for innkjøring i det hele tatt) uten noe som mater bakteriene OG dråpetester for å kontrollere vannkvaliteten og NH3-4/NO2/NH3 verdiene. Sett for all del ikke inn noe levende i karet før det er ferdig innkjørt, det vil kunne drepe reker/fisk ! Bytt mye vann og sug opp alt avfallet, og skaff deg vanntester. Les om fiskeløs innkjøring her.
Inaktiv bruker
takk for svar!
hadde lest endel om innkjøring, men da jeg starta det opp gikk alt i glømmeboka virka det som^^

etter innlegget bytta jeg pærer, rensa bunn, skifta vann og tok oppi bactosprinten. plantene begynte å vokse og alt ble nice

gått tre måneder nå, og fikk de første fiskene for halvannen uke ca. 10 glødebåndstetra virker som de trives veldig da de leker mye og har sett et par legge egg! men de spiser dem med en gang..
igår la jeg til en ancistrus. men er usikker på om den kan få liten plass etterhvert? har bare 60l og ble fortalt den kan bli 15cm..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap