To black ghost - oppskrift på katastrofe?

Heioghei!
Har noen tanker, og spørsmål.
Jeg var innom en akvarieforretning i forrige uke. Hadde litt penger til overs, og ville shoppe litt til akvariet. Jeg forklarte mannen hva jeg hadde fra før (350 liters akvarium, noen spafisker, et par maller og noen reker). Ville ha noe som kunne flytte inn med mine nåværende, og komme overens med dem. Jeg er HELT grønn på dette, derfor må jeg stole på det (jeg trodde var) spesialister sier. Dette er ikke "bare" en dyrebutikk, men kjent for å ha god peil på fisk. Jeg ble veldig fascinert av Black Ghost, og spurte om disse kunne passe i mitt akvarium. Svaret jeg fikk var positivt, men de måtte være flere sammen. Jeg dro derfra med tre Black Ghost.

Da jeg kom hjem, snakket jeg med ei på vennelista med mer peil på dette enn meg. Hun kunne fortelle meg at Black Ghost er noen territoriale einstøinger, og jeg må passe på at de ikke går i tottene på hverandre. Og at de blir digre, og at 350 liter ikke er nok for disse når de har vokst seg store.

Den ene døde kort tid etter at jeg fikk den, men de to andre lever i beste velgående. De har funnet seg hver sin hule på hver sin ende av akvariet, og har stort sett holdt seg på hver sin side. I dag har de derimot vært mye ute og farta, og de jager hverandre rundt. Etter hva jeg har lest og hørt etter at jeg fikk dem, så regner jeg ikke med at de leker og koser seg.

Så, hva gjør man nå? Jeg regner jo ikke med at det blir bedre etterhvert. De holdt på en stund, men nå ser det ut som om de har gått hvert til sitt igjen. Jeg har bare dette ene akvariet, så har ikke noen mulighet til å skille dem. De er ikke store enda, begge er under 10 cm, og selv om det går treigt, så blir de større, men plassen blir ikke større.

Filmet litt i stad, dere kan se dem på Dropbox om dere vil.

Ja, jeg har lært, nei, jeg skal ikke spontanshoppe fisk mer.
Den spiser levende som den "stunner" siden dette er en strømål..Så de rekene kan ligge litt tynt ann hvis du ikke forer en del.
Trives best alene og blir fort en halv meter (tar en stund altså) så litt lite kar du har ja.
Les litt om de her du, men ville levert de tilbake siden de har solgt deg feil fisk
Ja litt enig der. Hold akvariebutikken ansvarlig for de dyrene de faktisk selger. Hvis du fortalte dem hvor stort kar du har, og de likevel anbefalte og solgte deg fiskene, så er det butikken som har laget problemet. Da syns jeg godt at de kan få lov til å løse det også, ved å ta fiskene tilbake og gi deg pengene igjen.
Ringte til dyrebutikken nå. De var selvsagt ikke spesielt imponert over at jeg klager (!) Sitter igjen ganske skuffa, hadde forventa mye mindre unnskyldninger og bortforklaringer, og at det skulle være mye lettere å få levert dem tilbake. Hele greia er veldig ubehagelig. Men, jeg drar bort der etterpå, og kommer nok ikke til å handle der igjen.
Ja det var skuffende vil jeg si, men sånn er det nok mange steder..
De lever av å selge og gjør du feil så tjener de mer..
Å få noe i retur er vel ikke ønskelig, og iallefall ikke en fisk som er litt vanskelig å selge..
Lurer du på noe Camilla, så spør her istedet
Maaange hjelpsomme sjeler her inne

Såååååååå.........hvordan gikk det i dag??
Har ikke engang fått tak i fiskene, jeg har for mange gjemmesteder, og har lite lyst til å forholde meg til disse folka. I tillegg har jeg ikke kvittering, så jeg har lagt dem ut for salg her og på finn, enn så lenge. Dette var mye mer stress enn jeg noen gang hadde sett for meg! Puh.
Okay, ja ja da får du tid til å planlegge større kar Huff, ja da har du lært en lekse du også..
Men da har du iallefall nok hjemmesteder da, så får du håpe de ikke krangler med hverandre..
Husk å fore de godt da og lykke til..
De har heldigvis latt hverandre være etter at jeg posta denne tråden, så om det tar noen dager før jeg blir kvitt dem, så går nok det fint. Ja, de får masse mat. Operasjon redd rekene. :P
Er nok redd for at du har et for lite kar til black ghoust, 2 stk kan gå bra,men da i et mye større kar.
Mitt råd er å lese masse om fisken du har lyst på før du handler ( å spørre i en akvariebutikk kan være risikosport).
Både fishbase.org og planetcatfish.com er fine steder å hente info ang fisk
Begge fiskene har flytte til nye hjem, og jeg sitter igjen, meget lettet, med mine to mallesaker, 12 spafisk, og +/- 20 reker!
Phew!
Det var godt å høre at alt gikk fint til slutt!
Hei, by the way, du har et veldig fint akvarium synes jeg! Bra at det er nok gjemmesteder, og at akvariet har et så naturlig miljø som mulig.

Good Luck!
Tusen takk!

Siden sist har det flytta inn en gjeng eplesnegler, posthornsnegler, sandsnegler oooog en jeg ikke husker navnet på som har prikkete skall. MANGE flere reker, en voksen L144, tre L144-yngel og 15 kuhliier! Alle går supert sammen, og nå venter jeg på at rekene som har rogn skal få yngel.

Woopwoop!

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap