Saltvannsakvarium med to fisk - spørsmål

Skal skaffe meg saltvannsakvarium, og har en del spørsmål angående dette som jeg håper noen kan svare på

Jeg tenkt å ha to stykk fisk og vil gjerne ha Biorb 30 eller 45. Hvor stort bør jeg kjøpe? Hva utstyr vil jeg trenge? Vil det være nødvendig med en skummer? Noen tanker eller anbefalinger? (Saltvannsakvarium og to fisk er bestemt uansett). Gjerne konkrete forslag til hva jeg trenger av utstyr og evt om dere har et godt, enkelt kit å anbefale. Alt av råd til en nybegynner mottas med takk
Du må huske at vannbytter kan bli veldig slitsomme dersom man er lat / bor for langt ifra friskt, rent hav, men dette er VELDIG viktig!

Takk for svar! Har hørt at man ikke bør gjøre det på sommeren og at man må ned på 30 meters dyp for å få "godt nok" vann, så vet ikke helt hvor aktuelt det er å hente fra havet... Har du mulighet til å svare på det andre jeg lurer på også? Hadde satt veldig pris på det!! Utstyr jeg trenger i tillegg til selve akvariumet og evt linker til greit utstyr?
Nå kjenner jeg ikke til de akvariene du nevner, men om tall er tilsvarende liter høres det veldig snaut ut. Hva slags fisk ønsker du? Skal du ha koraller? Bare levendesten ser jeg for meg kan skape trøbbel i et så lite kar..

Anbefaler at du spør på www.saltvannsforum.no, der finnes det flust av eksperter som garantert hjelper deg...
To klovnefisk og en anemone i alle fall.

Takk for tips!! Får for øyeblikket ikke lest noenting der, åpnet noe eller skrevet noe (kun melding om "you do not have access") så vet ikke helt hvordan jeg løser det).
Ja, det er sant at du bør gå lengst ut i vannet, og gjerne noen meter ned, ja. Men husk at vannkvaliteten må være på topp for at anemonene skal kunne se fine ut. Husk at når vannet er satt i karet, må du la filteret jobbe ihvertfall i ett døgn før du putter oppi alt levende

Klovnefisker er hardføre og lever lenge ved riktig stell, og er en god nybegynnerfisk for dem som ønsker å starte med saltvannskar. De krever ikke så altfor mye fra akvaristen heller, så lenge du gir den vannkvaliteten og omgivelsene som blir mest naturlig for den. Jeg vet ikke helt hvor stor én anemone er, og hvor stort akvariet er i litermål, men jeg anbefaler å kanskje ha fler enn 1 annemone, for det er dette de lever med i virkeligheten i havet.

-rarenibra
Biorb 30 og 45 er altfor lite til å huse klovnfisk så du bør nok opp på minst 75l og oppover. Du kan lese litt om dem her også.
http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+2124+755&pcatid=755

Du kan jo ta deg titt innom saltvanns delen her inne å se om får noen ideer, hvis ikke så ta en titt innom korallen.no
Det er også sant at du bør/må ha større akvarium enn 30-40 liter.

Anbefaler 60-70 MINIMUM! Det betyr ikke at klovnefisk ikke kan leve i mindre, men for at de skal ha nok plass å svømme, og rett og slett ha det BRA, må de ha større.

Du kan overleve på ett kabin-rom på DFDS resten av livet, men du vil jo ha mer, for å ha det bra.

Lykke til, og oppdater tråden gjerne om det er mer du lurer på!
Inaktiv bruker
Erfaring?
@Rarenibra, Hvilken erfaring har du fra saltvann. Selv har jeg holdt på med dette i en del år og den infoen som kommer her er helt ny for meg.
Håper du deler dine erfaringer, og hva du har opplevd, som gjør at denne infoen er korekt.

-Bjarne-
Inaktiv bruker
betro
Skal skaffe meg saltvannsakvarium, og har en del spørsmål angående dette som jeg håper noen kan svare på:) Jeg tenkt å ha to stykk fisk og vil gjerne ha Biorb 30 eller 45. Hvor stort bør jeg kjøpe? Hva utstyr vil jeg trenge? Vil det være nødvendig med en skummer? Noen tanker eller anbefalinger? (Saltvannsakvarium og to fisk er bestemt uansett). Gjerne konkrete forslag til hva jeg trenger av utstyr og evt om dere har et godt, enkelt kit å anbefale. Alt av råd til en nybegynner mottas med takk:)


Tips til deg. Les deg gjennom dette før du bestemmer deg!
Link
Jeg håper virkelig ikke du har tenkt å ha klovnefisker og anemone i microkar.
Å håper også du ikke tar rådet om flere anemoner i samme akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap