Heeeelt fersk. hjelp til oppstart?

Hei.

Jeg er rimelig fersk, både i forumet og med akvarier. Jeg har i flere år hatt lyst på et akvarie, men først nå passet det seg sånn. Jeg har akkurat kjøpt meg et brukt akvarie og sitter og leser og leser, for å få en viss oversikt over hvordan jeg bør gå frem.

Bl.a leste jeg om hvordan man kjører i gang akvarie med salmiakk. Det var veldig interessant lesning og jeg har lyst å prøve det ut, men jeg er ikke akkurat noe matte/kjemp geni, så jeg hadde satt veldig pris på noen råd.

Akvariet jeg har kjøpt, er altså brukt. Det er ikke vasket og sanden jeg fikk med, er heller ikke det. Det er 160 l, 100x 40x 40 cm.

Jeg har funnet ut at jeg har lyst å ha sommerfuglciklide, Neon/kardinaltetra og øksefisk, sånn til å starte med. Det jeg har lest om dem, er at de lever i noenlunde samme "klima" og er fredelige fisker alle sammen. Så målet er å få et så naturtro miljø som mulig for dem.

Mine spm er:

Bør jeg vaske sanden/karet?

Hvor mye og hvor ofte bør jeg ha salmiakk oppi?

Hvor mye planter er det lurt å ha oppi?

Jeg har kjøpt en pumpe (Aquael Fan Filter 2 plus) har noen erfaringer med denne, om denne er ok, eller om jeg burde skaffet meg en annen (før jeg åpner den og ikke kan bytte)?

Håper noen har tid og lyst å svare
Ja, både sand og akvarium bør vaskes. Men ikke med såpe ! Bruk rent vann og rene kluter/svamper til å rengjøre akvariet.

Når det gjelder innkjøring med Salmi, les om dette her og her. Til dette trenger du dråpetester (gjerne fra JBL) for å kontrollere prosessen, minst pH, NH3/NH4, NO2 og NO3.
Ellers fins det masse andre tråder om dette...bruk søkefunksjonen !

Når det gjelder planter, er det vel egentlig bare ett svar : jo mer jo bedre ! Planter er med på å forbruke avfallsstoffene i akvariet, og virker dermed til å holde algene utenfor matfatet. Hvilke typer planter du bør ha kommer mye an på hva slags belysning du har.

Filteret du nevner er nok ikke noe særlig til et 160 liters kar. Du trenger bedre filtrering enn dette, gjerne et utvendig filter til et såpass stort akvarium.
Inaktiv bruker
Hei Kattamark.
Velkommen til en spennende hobby.
SilverShaded trekker fram mange gode punkter og tips. Verdt å høre på.

En ting jeg ikke vet om du har tenkt på er plasering av akvariet.
Det er viktig at det er i vater og ikke står i direkte sollys.
Tiden på lyset i karet dit bør heller ikke overstige 12 timer, gamle lysrør over året er ikke bra. Mange sverger til LED. Det er et godt valg. Da du får fint lys, varer lengre og er billigere å ha i drift, en del dyrere i innkjøp. Men det holder lenge med 2-3 T8 eller t5 Lysrør med rett Kelvin "Farge kombo".
Valg av lys kan variere på hva du trenger, alt etter hvilke planter du ønsker og deres krav.

Når det kommer til planter så er det masse du kan velge i, vil anbefale noe hurtigvoksende i begynnelsen og senere luke dem litt ut å set inn litt mer krevende planter når du blir mer fortrolig med akvariedriften.
Bollo : I 95% av tilfellene er 12 timers lystid alt for mye og vil bare være til fordel for algene. Særlig gjelder dette under innkjøringen, mens plantene ikke er etablert og sjansen for alger er aller størst. Da er gjerne 6-7 timer nok i massevis.

LED er heller ikke alltid "fint lys", der viktige her er hva chippene er gode for av PAR-verdier....dette i forhold til hva slags vedlikeholdsnivå akavristen ønsker i akvariet. Mye lys krever mer av akvaristen i form av substrat, næring og CO2, dersom det ikke skal bli en algefarm. Og planter bør også velges ut fra de samme kriteriene. Men helt korrekt at noen rimelige, hustigvoksende planter er utmerket under innkjøringen !
takk for svar!

Jeg er litt ute etter noen som kan hjelpe meg med blandingsforholdet til salmiakken (skal kjøpe lilleborg sin). Jeg har lest disse artiklene og de var en veldig hjelp. Har også lest i forumet, men jeg synes det er vanskelig å regne ut hvor mye jeg skal ha oppe..

Når det gjelder lys, så står det i stuen, men kommer ikke i direkte sollys, så jeg tror det vil gå bra.

Jeg frykter litt at det filteret ikke vil være tilstrekkelig. Jeg snakket med en fyr i dyrebutikken som nok var veeeldig grønn.. Ble anbefalt å sette oppi fisker etter bare en uke! Noe jeg vet man IKKE skal.

Har dere noe tips om et filter som er bra?

Har sett på en pickup 2012 for 100- 200, er den bedre?

Takk igjen for svar!
Når det gjelder hvor mye Salmi du skal bruke som startdose, finner du jo det i min salmi-kalkulator som jeg linket til ?

Syns ikke pickup 2012 heller er et tilstrekkelig filter for 160 liter. Hvis du absolutt må ha et innvendig filter, så gå for det største biopower-filteret (Biopower 240). Men vil igjen fremholde at et utvendig filter antagelig ville vært å foretrekke.
ja, jeg så det du skrev, iforhold til salmi-kalkulator. Problemet er mine dårlige matte/kjemi-kunnskaper :P så jeg håpet at noen kanskje kunne hjelpe meg å regne det ut.. (tenkte egentlig å svare i den tråden, men fant ut det var ryddigere å starte en egen.)

Hadde du hatt mulighet å hjelpe meg å regne ut hvor mye salmi jeg bør starte med, til akvariet på 160 l (100x 40x 40) og de fiskene jeg skrev over? Hadde satt veldig pris på det!

Jeg har litt lyst på en innvendig pumpe ja, litt fordi jeg ikke så stor plass. Takk for tips og råd
Til det karet hadde jeg prøvd med en startdose på 5 ml. Mål konsentrasjonen, og kontroller at den ligger på 3-5 ppm. Så IKKE start med dette før du har dråpetester, du er helt avhengig av testene for at innkjøringen skal bli vellykket.

Husk også at dette IKKE skal tilsettes hver dag...det er kun en startdose. Etter startdosen går det en ukes tid før det blir nødvendig å tilsette mer.Her kommer igjen dråpetesten inn.
Men du har jo god tid til spørsmål rundt dette, skaff først filteret og resten av utstyret du trenger, substrat, planter osv. Ta en ting av gangen
takk skal du ha

Er mye å sette seg inn i alt sammen.

Holder på å skal bestille dråpetester osv nå, så det kommer vel til uken. Tenkte ta meg en tur i en dyrebutikk imorgen og kjøpe sand (finkornet, siden ciklidene liker det) og planter. Gleder meg
Siden planter er høyst ulike i sine krav, håper jeg du har tenkt litt på hva slags planter du kan ha. Hva slags lys er det du har ?
Jeg har ikke helt kommet dit at jeg har satt meg inn i de forskjellige plantene enda. Fokuserte på å finne ut hvilke fisk jeg ville ha, og hvilket miljø de trenger, sammensetninger osv.

De fiskene jeg har lyst på, trenger en god del gjemmesteder, så må ha endel planter sikkert, både i bunn, midten og som kan flyte i overflaten.

Jeg kjøpte jo brukt og det fulgte med et "vanlig" armatur, med lysstoffrør. Gir ikke veldig sterkt lys (har bare testet det en gang). Vurderer om jeg kanskje burde kjøpt noe med bedre kvalitet, men førstepri er pumpevarmekolbe og å få kjørt det i gang.

Tar gjerne imot råd om gode hardføre planter
Det står på rørene hva slags type og wattstyrke det er. Det skal normalt også stå om det er T5 eller T8. Hvis det ikke gjør det, kan du måle omkretsen på dem, så sier det hva slags rør det er. Lengde...antall rør...
Det er et rør i armaturet. Det står:
36"/91 cm 30 w T8 på det
Det er nesten som juletrelys. Vil absolutt anbefale deg å bytte ut dette armaturet med et nytt, med minst 2x39W rør.
Ja, fryktet at det ikke var helt tipp topp standard. Det er også "noen år" gammelt. Så tenkte at det nok blir utskiftet om ikke lenge.

Hvis jeg tar utgangspunkt i å skifte til det du foreslår, råd om planter?
Du bør absolutt skifte dette før du tenker på å ha noen planter, ellers vil du bare miste dem.
Med de rørene jeg antydet, og gode reflektorer til dem, vil du kunne ha mange forskjellige arter...men kanskje ikke de aller mest krevende. Det er kanskje ikke noe mål å ha veldig krevende planter heller, for de krever en erfaren akvarist som kan håndtere CO2 og næring..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap