Forhøyet gh

Hei. Jeg har forhøyet gh i akvariumet. Hva må jeg gjøre ? Er flink til å rense og bytte vann ofte.
PH ligger på 6.8 hva Gjør jeg for å få den høyere ? Håper det er noen som kan hjelpe meg ?Har et 110 litt akvarium .
Hva slags type fisk har du og hva er gh-en din? Gh kan for eksempel økes ved hjelp av Gh/Th+ og vanlig natron øker kh/ph.
Hva er GH i kranvannet ditt ? Hvis forhøyet GH skyldes hardt vann i springen, er det ikke noe særlig å gjøre med...GH kan ikke fjernes fra akvariet. Det fjernes fra kranvannet FØR det brukes, enten ved ionebytte eller Revers osmose.

Siden de fleste her i landet har bløtt vann, ville jeg heller tro du har substrat eller steiner i karet som øker GH, så du må altså sammenligne med kranvannets GH.
Har Molly, maler, ål og noen flere som passer sammen . Har sånn easyJet test så den har alle de 4 lilla aktige ruten å da står det 21'd . PH ligger på 6.8.
Har små stein i akvariet og sand . Burde jeg fjerne steinen eller er ikke gh forhøyet farlig for fisken?
Inaktiv bruker
Disse stripstestene er tilnærmet ubukelige.
Hvilke "Maller" og "Åler" er det du har, finnes ganske mange forskjellige arter i disse kategoriene. Molly er vell opprinnelig en brakkvannsfisk.
Ja, stripstester er høyst upålitelige...kjøp deg ordentlige JBL dråpetester.
Men igjen må jeg spørre : hva måler du i kranvannet ditt ?
Det har jeg ikke anelse på. Åssen måler du det?
La vannet i krana renne en stund. Så tar du vann i et rent glass eller noe sånt, og måler som vanlig.
Da har jeg målt 3 og 4 ligger den på .
Javel, da er det noe i akvariet ditt som gjør at GH stiger i karet....stein og/eller grus/sand som avgir kalk.
Har du noe forslag hva jeg kan gjøre ?
1. Ta ut alle steinene. Gjør et digert vannbytte på rundt 70%. Så måler du GH hver dag i en ukes tid. dersom GH IKKE går opp, er problemet løst.

2. Dersom GH likevel stiger etter at all stein er tatt ut, kan du bytte substrat. Vil tippe på at det steinene, imidlertid.
Da skal jeg gjøre det Tusen takk for hjelpen
Noen er par år men de andre er jeg ikke sikker på siden de har jeg fått.
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap