- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Helt nybegynner - kan jeg få noen tips?
Helt nybegynner - kan jeg få noen tips?
Hei
Det kommer nok noen dumme spørsmål nå, men jeg har nettopp fått meg et lite akvarium og har ikke peiling på dette foreløpig! Jeg har lest litt på internett, men det er noen spørsmål jeg ikke finner svar på.
Jeg var på en dyrebutikk og fikk beskjed om å gå hjem og fylle akvariet med vann for å se om det var pumpe i det. Det var det. Men nå står det jo fylt med vann. Jeg har ikke kjøpt fisk enda, men satt inn noe bakterie-greier de sa jeg måtte ha i først. Jeg har også hatt grus i og satt oppi noen planter.
Hvordan fungerer det med dekorasjoner, kan jeg sette dem inn mens jeg har fisk oppi?
Kan jeg i det hele tatt stikke hendene mine ned i vannet eller kan jeg forurense vannet på noen måte med å gjøre det?
Er det greit med plastikk-planter og lignende eller bør jeg holde meg borte fra det?
Har det noe å si hvor tett plantene står?
Må lyset stå på hele tiden når jeg får fisk eller kan jeg skru det av av og til?
Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene, og jeg tar gjerne i mot flere tips for en nybegynner som meg.
Det kommer nok noen dumme spørsmål nå, men jeg har nettopp fått meg et lite akvarium og har ikke peiling på dette foreløpig! Jeg har lest litt på internett, men det er noen spørsmål jeg ikke finner svar på.
Jeg var på en dyrebutikk og fikk beskjed om å gå hjem og fylle akvariet med vann for å se om det var pumpe i det. Det var det. Men nå står det jo fylt med vann. Jeg har ikke kjøpt fisk enda, men satt inn noe bakterie-greier de sa jeg måtte ha i først. Jeg har også hatt grus i og satt oppi noen planter.
Hvordan fungerer det med dekorasjoner, kan jeg sette dem inn mens jeg har fisk oppi?
Kan jeg i det hele tatt stikke hendene mine ned i vannet eller kan jeg forurense vannet på noen måte med å gjøre det?
Er det greit med plastikk-planter og lignende eller bør jeg holde meg borte fra det?
Har det noe å si hvor tett plantene står?
Må lyset stå på hele tiden når jeg får fisk eller kan jeg skru det av av og til?
Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene, og jeg tar gjerne i mot flere tips for en nybegynner som meg.
Postet 13.07.14 kl 18:07
Her er noen tips!
Først hadde det vært greit å vite hvor mange liter vann er det plass til i akvariet ditt.
Er det svamper inne i pumpa?
Skriv gjerne hva pumpa heter.
Det må være svamper, eller et annet filtermateriale, inne i pumpa for at fiskene dine skal overleve.
I disse svampene må det være to slags bakterier.
Fiskene tisser og bæsjer. Dette skaper amoniakk, som er giftig for fisken. Du må derfor ha bakterier i svampen som spiser amoniakk.
Disse bakteriene lager nitrit, som også er giftig for fiskene.
Derfor trenger du bakaterietype nummer to, som spiser nitrit og lager nitrat.
Nitrat er ikke så farlig, men blir det mye nitrat, får du problemer med alger og guffent vann.
For å bli kvitt nitrat, bytter du en tredjedel av vannet med jevne mellomrom.
Nå lurer du sikkert på hvordan du får bakterier inn i svampen.
De kommer av seg selv.
Men det tar tid.
Og det du har kjøpt på dyrebutikker hjelper kanskje litt på prosessen. Det er omdiskutert. Men det er ikke tilstrekkelig til at du kan ha fisker i karet ennå.
Hvor lang tid det tar, kommer an på hvordan du starter opp akvariet.
Hvis du ikke gjør noen ting annet enn å vente til bakteriene bygger seg opp av seg selv, tar det ca fire uker.
Ja, det høres fryktelig lenge ut.
Men hvis du ikke er tolmodig, risikerer du to ting: At fiskene blir syke og/eller dør. Eller at du klarer å redde dem ved å bytte vann to ganger om dagen i lang tid, men det er mye unødvendig jobb.
Mens du venter kan du jo lese om de forskjellige fiskene i fiskebasen her, se hvilke sorter akvariet ditt er stort nok til å huse og tenke over hvilke fisker du har lyst på.
Du kan gjerne sette inn plantene og dekorere. Det er ikke farlig å ha rene hender i akvariet. Men du bør selvfølgelig vaske dem først og ikke ha vaskemidler e.l. på hendene.
Jeg ville ikke hatt plastikk-planter. Ordentlige planter spiser litt nitrat og holder akvariet sunt. Og er mye hyggeligere for fiskene.
Nei, lyset skal ikke stå på hele tiden. Fiskene sover om natta. Noen timer lys om dagen for plantenes skyld er nok. Om sommeren når det er veldig varmt ute, bør du dessuten skru av lyset slik at vannet i karet ikke blir for varmt for fiskene.
Gratulerer med akvarium og lykke til!
Er det svamper inne i pumpa?
Skriv gjerne hva pumpa heter.
Det må være svamper, eller et annet filtermateriale, inne i pumpa for at fiskene dine skal overleve.
I disse svampene må det være to slags bakterier.
Fiskene tisser og bæsjer. Dette skaper amoniakk, som er giftig for fisken. Du må derfor ha bakterier i svampen som spiser amoniakk.
Disse bakteriene lager nitrit, som også er giftig for fiskene.
Derfor trenger du bakaterietype nummer to, som spiser nitrit og lager nitrat.
Nitrat er ikke så farlig, men blir det mye nitrat, får du problemer med alger og guffent vann.
For å bli kvitt nitrat, bytter du en tredjedel av vannet med jevne mellomrom.
Nå lurer du sikkert på hvordan du får bakterier inn i svampen.
De kommer av seg selv.
Men det tar tid.
Og det du har kjøpt på dyrebutikker hjelper kanskje litt på prosessen. Det er omdiskutert. Men det er ikke tilstrekkelig til at du kan ha fisker i karet ennå.
Hvor lang tid det tar, kommer an på hvordan du starter opp akvariet.
Hvis du ikke gjør noen ting annet enn å vente til bakteriene bygger seg opp av seg selv, tar det ca fire uker.
Ja, det høres fryktelig lenge ut.
Men hvis du ikke er tolmodig, risikerer du to ting: At fiskene blir syke og/eller dør. Eller at du klarer å redde dem ved å bytte vann to ganger om dagen i lang tid, men det er mye unødvendig jobb.
Mens du venter kan du jo lese om de forskjellige fiskene i fiskebasen her, se hvilke sorter akvariet ditt er stort nok til å huse og tenke over hvilke fisker du har lyst på.
Du kan gjerne sette inn plantene og dekorere. Det er ikke farlig å ha rene hender i akvariet. Men du bør selvfølgelig vaske dem først og ikke ha vaskemidler e.l. på hendene.
Jeg ville ikke hatt plastikk-planter. Ordentlige planter spiser litt nitrat og holder akvariet sunt. Og er mye hyggeligere for fiskene.
Nei, lyset skal ikke stå på hele tiden. Fiskene sover om natta. Noen timer lys om dagen for plantenes skyld er nok. Om sommeren når det er veldig varmt ute, bør du dessuten skru av lyset slik at vannet i karet ikke blir for varmt for fiskene.
Gratulerer med akvarium og lykke til!
Postet 13.07.14 kl 19:05
Postet 14.07.14 kl 13:25
Inaktiv bruker

Du bør også skaffe deg vanntesteutstyr, så ser du selv om karet er klart, istede for å gjøre det i dyrebutikken å høre dem si at alle vannverdier er ok, selv om de kanskje ikke er det.
Da vil jeg ikke anbefale teststrips, de er verdiløse, men noe som heter dråpetest. Aquamanias.no har noe som heter JBL dråpesett, eller du kan kjøpe hver enkelt test hver for seg. Du bør minimum ha ammoniakk, Nitritt, nitrat, og ph test.
Da vil jeg ikke anbefale teststrips, de er verdiløse, men noe som heter dråpetest. Aquamanias.no har noe som heter JBL dråpesett, eller du kan kjøpe hver enkelt test hver for seg. Du bør minimum ha ammoniakk, Nitritt, nitrat, og ph test.
Postet 14.07.14 kl 13:45
Off, jeg føler meg skikkelig grønn.. Jeg har lest en del her inne nå, men jeg blir litt forvirret for det er så mye informasjon.
Er det noen som vet hvor jeg kan finne en slags steg for steg liste over hva slags utstyr jeg trenger for å starte med akvariumsfisk, og hva jeg må gjøre før jeg får fisk oppi?
Akvariumet jeg har heter forresten Resun DMS-400
Er det noen som vet hvor jeg kan finne en slags steg for steg liste over hva slags utstyr jeg trenger for å starte med akvariumsfisk, og hva jeg må gjøre før jeg får fisk oppi?
Akvariumet jeg har heter forresten Resun DMS-400
Postet 14.07.14 kl 13:51
Endret: 14.07.14 kl 13:54
Inaktiv bruker

sjekk liste
() Akvarium (Jo større jo enklere og mindre jobb)
() Filter/pumpe (Med god kapasitet)
() Lys
() Skikkelig temperatur måler
() Sand/Grus (Substrat)
() Røtter eller annen pynt
() Vann
() Planter
() Vanntester
() Tolmodighet
() Mer tolmodighet
() Kunskap om fisk og dyr
() Filter/pumpe (Med god kapasitet)
() Lys
() Skikkelig temperatur måler
() Sand/Grus (Substrat)
() Røtter eller annen pynt
() Vann
() Planter
() Vanntester
() Tolmodighet
() Mer tolmodighet
() Kunskap om fisk og dyr
Postet 14.07.14 kl 14:03
Inaktiv bruker

Resun dms-400
Resun DMS-400 er vell egentlig produsert for saltvann, fungerer greit til ferskvann.
Postet 14.07.14 kl 14:06
Postet 14.07.14 kl 14:06
Ta tida til hjelp og spør fok her hvis du lurer på noe
Skjønner godt at det er mye å sette seg inn i.
Har vært der selv. Det har de fleste av oss og gått den lange veien. Og det er nok mange av oss som i ettertid rister på hodet av det enkelte ansatte i dyrebutikkene har sagt.
Men det er egentlig ikke så vanskelig. Plutselig har du knekt koden og da er akvarium kjempegøy.
Ser ut som om karet ditt er på 48 liter.
Det er ikke så stort, men det finnes flere fisker du kan ha i det, hvis du ikke har for mange. På avansert søk i fiskebasen kan du sette inntil hvor mange liter og få opp bare de fiskene som kan være i et så lite kar.
Eller du kan satse på bare planter og en enslig flott kampfisk
(Det ville jeg gjort, men det er smak og behag.)
Til å begynne med trenger du bare å sjekke at det er filtermateriale inne i pumpa. Har du kjøpt akvariet brukt og det har stått tomt bør du bytte svampene, eller skylle dem veldig godt. Hvis det ikke er svamper, kan det være noen kuler inne i filteret hvor bakteriene skal samle seg.
Har vært der selv. Det har de fleste av oss og gått den lange veien. Og det er nok mange av oss som i ettertid rister på hodet av det enkelte ansatte i dyrebutikkene har sagt.
Men det er egentlig ikke så vanskelig. Plutselig har du knekt koden og da er akvarium kjempegøy.
Ser ut som om karet ditt er på 48 liter.
Det er ikke så stort, men det finnes flere fisker du kan ha i det, hvis du ikke har for mange. På avansert søk i fiskebasen kan du sette inntil hvor mange liter og få opp bare de fiskene som kan være i et så lite kar.
Eller du kan satse på bare planter og en enslig flott kampfisk
(Det ville jeg gjort, men det er smak og behag.)
Til å begynne med trenger du bare å sjekke at det er filtermateriale inne i pumpa. Har du kjøpt akvariet brukt og det har stått tomt bør du bytte svampene, eller skylle dem veldig godt. Hvis det ikke er svamper, kan det være noen kuler inne i filteret hvor bakteriene skal samle seg.
Postet 14.07.14 kl 18:54
Jeg kjøpte akvariet brukt, men det var veldig rent og fint. Såg nesten ut som det ikke var brukt. Det kom med både svamp og en pose med noe jeg ikke vet hva er enda, men jeg lot det bare ligge hvor det var. Gjemt bak i akvariet var det også noe jeg fikk beskjed om på dyrebutikken var et varmerør (eller noe), men som jeg kanskje tror kan være en pumpe? Det er en slange festet til den som blåser luft ut i akvariet. Kan dette være et varmerør eller tror du at det er en pumpe?
Postet 14.07.14 kl 20:39
Inaktiv bruker

Hvis du tar bilde av de tingene du er usikker på hva er, så legger du dem ut hit, så kan vi hjelpe deg og fortelle deg hva det er.
Postet 14.07.14 kl 20:57
gurimalleI disse svampene må det være to slags bakterier. Fiskene tisser og bæsjer. Dette skaper amoniakk, som er giftig for fisken. Du må derfor ha bakterier i svampen som spiser amoniakk. Disse bakteriene lager nitrit, som også er giftig for fiskene. Derfor trenger du bakaterietype nummer to, som spiser nitrit og lager nitrat. Nitrat er ikke så farlig, men blir det mye nitrat, får du problemer med alger og guffent vann. For å bli kvitt nitrat, bytter du en tredjedel av vannet med jevne mellomrom. Nå lurer du sikkert på hvordan du får bakterier inn i svampen. De kommer av seg selv. Men det tar tid.
Dette er helt riktig, men det mangler noe vesentlig. De to bakterietypene som gurimalle skriver om, må ha noe å leve av om de skal kunne formere seg. Når fiskene er på plass, er det de som sørger for bakterienæring, men i mellomtiden, altså fram til du kan ha fisk i karet, må du selv sørge for å fore bakteriene.
Har du i fisk før du har fått frem tilstrekkelig med bakterier i filteret (og i bunngrusen, de slår seg også ned der), vil du måtte skifte ca 30% vann hver dag i 4 - 6 uker før du kan roe ned med et ukentlig vannbytte på va 20 - 25 %, avhengig av antall og størrelse på fiskene dine.
Du bør ikke a store eller mange fisk i et så vidt lite akvarium, men det har du allerede fått tips om.
Om du søker på Innkjøring vil du finne mye nyttig stoff, også en artikkel om fiskeløs innkjøring. Dessuten har SilverShaded laget en utmerket tråd om hvordan finne riktig dosering av Salmi dersom du velger å "kjøre inn" filteret, altså dyrke bakterier med denne metoden - "Salmi-kalkulator for fiskeløs innkjøring" .
Lykke til!
Postet 14.07.14 kl 21:26
Postet 14.07.14 kl 21:54
Det du har tatt bilde av er på mange måter det vi kaller en "sump" i akvariesammenheng. Har selv brukt noe lignende til saltvann. Til venstre har du en overrenning som tar inn vann fra akvariet. Der er det ofte svamp som filtermedie. Så går vannet videre til det midterste kammeret hvor det ser ut til at du har noe kjeramiske ringer eller noe? Så i det siste kammeret står returpumpa som sender vannet tilbake til akvariet...
Dette oppsettet et kanskje uvanlig for ferskvann, men det positive er at da har alle muligheter for veldig god filtrering...
Noen varmekolbe klarer jeg ikke se på bildene, men denne kan du for eksempel plassere i kammeret sammen med returpumpen...
Dette oppsettet et kanskje uvanlig for ferskvann, men det positive er at da har alle muligheter for veldig god filtrering...
Noen varmekolbe klarer jeg ikke se på bildene, men denne kan du for eksempel plassere i kammeret sammen med returpumpen...
Postet 15.07.14 kl 00:22
Fant noen bilder på nettet av samme kar
Fant noen bilder på nettet av samme type kar.
Der ser du hvordan en varmekolbe ser ut. Det er den som ligger foran på det ene bildet. Til et så lite kar holder det med den minste.
Regner med at svampen til venstre er blå, ikke sort. Er den sort bør du bytte den ut med en litt grov, blå. Du kan kjøpe hvilket som helst merke og klippe den til. Er den sort kan være et gammelt kullfilter som det ser ut som følger med disse karene når de er nye. Et kullfilter skal oppbevares i tett plastpose til det settes inn og ikke sittte i akvariet mer enn maks fire uker.
Men du trenger ikke kullfilter i det hele tatt i Norge hvor vi har rent vann i springen. Får du misfarging av vannet på grunn av røtter eller lignende, eller har brukt medisiner i karet, kan det være lurt å sette inn en kort periode for å fjerne disse.
Og ja, det er riktig at du kan fore bakteriene ved å ha bittelitt fiskemat i karet.
Fint kar! Fine planter. Dette blir nok bra!
Der ser du hvordan en varmekolbe ser ut. Det er den som ligger foran på det ene bildet. Til et så lite kar holder det med den minste.
Regner med at svampen til venstre er blå, ikke sort. Er den sort bør du bytte den ut med en litt grov, blå. Du kan kjøpe hvilket som helst merke og klippe den til. Er den sort kan være et gammelt kullfilter som det ser ut som følger med disse karene når de er nye. Et kullfilter skal oppbevares i tett plastpose til det settes inn og ikke sittte i akvariet mer enn maks fire uker.
Men du trenger ikke kullfilter i det hele tatt i Norge hvor vi har rent vann i springen. Får du misfarging av vannet på grunn av røtter eller lignende, eller har brukt medisiner i karet, kan det være lurt å sette inn en kort periode for å fjerne disse.
Og ja, det er riktig at du kan fore bakteriene ved å ha bittelitt fiskemat i karet.
Fint kar! Fine planter. Dette blir nok bra!
Postet 15.07.14 kl 00:55
Postet 15.07.14 kl 21:53
Inaktiv bruker

Lurt med varmekolbe, for å holde stabil og god temp. 24-25 grader er som oftest ok.
Postet 15.07.14 kl 22:17