Gullfisk/slørhale - bæsj eller mark?

Hei!
Jeg er eier av en gullfisk/slørhalefisk og idag skjedde det noe uvanlig når jeg skulle bytte vann til fisken min. Først så trodde jeg at han bare skulle kvitte seg med avføringen , dette går vanligvis fort, men idag ble avføringen bare lenger og lenger, og henger fast i rumpa på fisken min. Avføringen slutter ikke å vokse og jeg er helt sykt stressa for fisken min! Hva skjer ?! Kan det være mark? Er fisken min syk?
Har lagt til noen bilder så dere kan se hva det gjelder

Takk på forhånd!
Inaktiv bruker
Det der avføring.

Men jeg må bare få peke på noen ting som kunne vært gjort på en annen måte, om det er greit.
Hvor stort er det akvariet? Gullfisk krever stor plass 180L og opp. God filtrering og er glad i planter som de kan knaske på.
De vokser ikke etter karet, og kan bli 15-20 år.
Den planter bør takes ut av potta og settes i grusen/sanda, ellers vil den dø.
Sikker på at det er avføring? Fisken slapp fra seg avføringen, men fikk en ny lang avføringstråd rett etterpå. Hvorfor skjer det, har fisken vært forstoppa eller noe?
Akvariumet er 6L. Jeg fikk fisken og akvariumet i gave for 4mnd siden. Fikk beskjed fra venninnen min som hadde kjøpt fisken og akvariumet at dyrebutikken hadde godkjent utstyret. Har en innvendig pumpe til akvariummet som fulgte med i akvariumspakka.
Visste ikke at planten måtte tas ut av potta, fikk ikke info om det da jeg kjøpte den, og de sa planten funka bra for gullfisken :-o
Huff. Nå føler jeg meg nesten litt smålurt, for ingen i noen dyrebutikk har stussa over akvariumet sin str. i forhold til fisken, men bare sagt at det høres passende ut dersom jeg bare har EN fisk.
Inaktiv bruker
Du mater nok litt for mye på en gang. Med sånn avføring så kan man se at den krever mer plass og filter enn det den har.
En gullfisk kan bli 30-40 cm så den bør nok få større hjem.
6L egner seg ikke til fisk, de i dyrebutikken har svindlet din venn, dem er ute etter å selg og tjene penger, når nybegynnere gjør feil tjener de penger på at folk kommer tilbake og bruker penger på å rette opp det som har blitt rotet til.
Husk, det er snakk om levende DYR, og det bør ikke gis i gave.
Når det er sakt, det finnes mange billige brukte akvarium der ute som egner seg bedre enn 6L.
Skjønner, jeg bryr meg veldig om fisken og er utrolig glad i dyr generelt. Stusset litt over plassen i det akvariumet noen ganger og sett på andre akvariumer, men nå vet jeg i allefall at jeg må ha et større! Deilig å få det oppklart.
Hvor lang tid bruker fisken på å vokse seg så stor som den kan bli?
Hvilke planter vil du anbefale for gullfisk?
Inaktiv bruker
Godt å lese. Synd det var denne måten du fikk vite det på. Egentlig burde dyrebutikkene veilede til det, men trist mok er det ikke sånn overalt.
Hvis du gir fisken stort nok akvarium vokser den fortere enn om den blir værende i det lille karet. Det er nok ingen fasit eller faste svar, det er mange faktorer.
Du kan lese litt mer om gullfisk i fiskebasen.

Dette er en art som gjerne blir 30cm+ om den får gode forhold så det sier seg selv at 6 liter blir lite. Du vil gjerne også få høre myten om at fisk tilpasser veksten etter karet. Det stemmer til en viss grad, enkelte arter stopper å vokse om de har liten plass. Det betyr ikke at de har det bra, for innvendige organer vil fortsette å vokse og det gir antagelig både ubehag, smerter og stress før fisken dør en tidlig død. Gullfisk kan bli gamle om de holdes riktig, du vil derimot ikke høre om gullfisk som lever stort mer enn et par år i mindre beholdere. Trist med tanke på at disse kan bli rundt 20 år.

I tillegg til størrelsen på karet så er dette grisete fisker som spiser mye og driter mye. De behøver derfor god filtrering. De er forresten glad i planter, også som mat, så ikke alltid så lett å ha fine planter i et kar med gullfisk er jeg redd.

Årsaken til at det har vært vanlig å holde gullfisk i såkalte gullfiskboller er rett og slett at dette er en hardfør fisk som ofte greier å overleve i forhold der andre arter dør. Personlig så grøsser jeg ved tanken på alle de gullfiskene som har blitt pint ihjel over lang tid i diverse gullfiskboller rundt om :-P
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap