Aquatlantis 27l, spørsmål om filtermateriale

Prøver å starte opp et brukt 27l akvarium. Pumpa\filteret har med tre små plastbokser: en med brune "lecakuler", en med hvit vatt og en med blå svamp. Jeg fant et bilde på nettet med riktig rekkefølge, men så har jeg lest på forumet her at filteret ikke skal skiftes, men bare klemmes fritt for gørr når det går tett. Ingen av disse filterene kan klemmes, for de sitter inne i hver sin boks som ikke kan åpnes uten vold.Leser også at det beste filteret er stål gryteskrubber. I tillegg til, eller istedet for?
På bilder jeg fant av filteret var det også med en boks med små svarte pellets. Denne fulgte ikke med akvariet. Er dette kullfilteret? Stemmer det at det ikke trengs med norsk vann?
På eskene til de ulike filtrene sto det at det hvite og det blå skulle skiftes en gang i uka, og lecakulene men 1-2 mnd mellomrom (hvis jeg husker rett, har ikke boksene for hånden.)
Dette stemmer jo dårlig med å ta vare på bakteriekulturen, gjør det ikke?
Bør jeg knuse boksene og bare bruke innmaten?
Kan jeg klippe til nye filter og stappe rett i filterkurven for å skifte, eller bør jeg bestille et lass med originale bokser?
Hva er riktig, og hva er lurt å gjøre?
Veldig glad for svar
Antar det er et filter som dette, eller det som er hakket mindre med bare tre bokser.

http://www.aquatlantis.com/index.php?id=19&tbl=registos&crct=1

Da stemmer det nok som du skriver at boks med sort pellets på bildet er kull.

Og det stemmer at du normalt ikke trenger det i Norge. Men det kan brukes i hvis man ønsker å fjerne medisiner, eller vannet har blitt misfarget av røtter, for eksempel. Kullfilter må ut etter maks en mnd,

Det andre er vanlig grov blåsvamp og boksen med leirekuler er trolig tilsvarende juwels kuler. Begge disse brukes som "bolig" for bakterier som spiser nitritt og nitrat. Filtervatten gjør nytten for å stanse partikler som suges inn i filteret.

Jeg antar at akvariet ikke har vært i drift kontinuerlig etter at du kjøpte det slik at du må starte det opp på nytt.

Jeg tror jeg ville ha spandert en ny boks med aquaclay (de brune leirekulene). Ellers ville jeg gjort som du også tenker, klippet til blåsvamp som fylte hele, eller resten av filterboksen.

Kanskje en grov og en fin? Hvis blåsvampen i boksen er ren, kan du knuse boksen og bruke den rett i filteret.

Kommer litt an på om akvariet har vært i bruk og filtrene er møkkete. Greit å starte opp med rene filter slik at du ikke får med gammel skit. De nyttige bakteriene som dannes i svampene dør etter et par timer uten vann og sirkulasjon.

Når blåsvampene begynner å gå tett slik at sirkulasjonen i filteret blir dårligere, kryster du dem bare i akvarievann.

Har du boksen med aquaclay tar den vare på mange av bakteriene. Dropper du den, er de bare blåsvampene, og da må du være forsiktig med å skylle dem for godt og bare eventuelt bytte en halv om gangen.

Lykke til!
Biobox-filtrene er forsåvidt greie nok til så små akvarier. Kullboksen er unødvendig.

Å stappe beholderen full av filtermedier vil redusere vanngjennomstrømmingen betraktelig i et filter som har dårlig nok sirkulasjon fra før. Det er ikke noe problem å skylle de to boksene med kuler og blåsvamp...bare å riste dem i en bøtte med akvarievann. Finfilteret med vatt, derimot....der bryter/skjærer du av såpass mye av toppen at du kan ta den brukte vatten ut og putte inn ny. Dette må gjøres relativt ofte, da Bioboxen har lett for gå tett slik at det blir liten eller ingen sirkulasjon.
Husk at filteret må kjøres inn, da.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap