"resetting" av akvarium.

Hei!

Jeg har et akvarium på 200 liter som jeg tenkte å skifte sand, dekor og planter i. Gjør selfølgelig godt reint alt av pumper, varmekolbe, osv også. Ser for meg at dette er en jobb som vil ta ca en halv dag hvis ikke mer så spørsmålet er, hva gjør jeg med fisken? Har spesielt en Black Ghost og 2 store algespisere som jeg gjerne vil ha oppi igjen. Overlever desse i en 10 liters bøtte til jeg har fått gjort jobben? Eller burde jeg heller fått lånt meg en lite akvarie å hatt di oppi mens jeg gjør jobben?

mvh
Kenneth
Første spm er hvorfor????? Fiskene liker ikke dette...
Ville hold fiskene i forskjellige bøtter for å unga angrep på trangt sted og spart mest mulig av vannet. Lever noe gode bakterier der og ikke renset pumpefilter i det hele tatt. Dette for at flest mulig bakterier overlever så la filteret stå å gå i en bøtte med akvarievann.
Hvis du renser filter for godt så dreper du bakteriene som fisken trenger for å leve.
Hvis mulig så gjenbruk noe av den gamle sanden.
Dekk til bøtter mens du holder på og ta effektivt vanntester i dagene som kommer.
De klarer seg i en bøtte med luftestein, hvis du passer på at vannet ikke blir for varmt. Eventuelt kan du sette av to bøtter og bytte over når du er halvveis.

Pass på å ikke rengjøre filteret alt for godt, da ! Du kan også la filteret gå i fiskebøtta mens du jobber med akvariet.
Takker for kjappe svar!

Grunnen til at jeg vil bytte er pga akvariet har vært oppe å gått i nesten 2 år nå, og det er blitt ganske skittent og mye alger. Da jeg har grus i det nå, fikk jeg tips om at sand var bedre for å holde det reint og holde algebestanden moderat.
Tenkte selfølgelig å ta vare på å bruke igjen så mye av vannet som mulig! Så da fordeler jeg fiskene og lar pumpa gå i karret som jeg tapper akvarievannet over i!
Høres bra ut vettu
Ja med sand er det lettere å holde det rent ja..
Du får ha lykke til med byttet
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap