Restart av akvarie - råd

Hei!
Jeg har et 180 liters akvarium, som skal startes på nytt. Etter en sommerferie så døde alle fiskene (hadde heldigvis ikke så mange da det nok ikke var helt optimale forhold i akvariet). Fant aldri ut av hvorfor det ikke fungerte optimalt og fiskene ikke trivdes. De som likte seg best var tetraer og kinesiske algespisere. Vannverdier var bra. Nå har jeg lyst å starte på nytt og gjøre om på hele akvariet. Blant annet hadde jeg skarp grus i bunn (etter anbefalng fra butikken). Det gjorde at jeg ikke kunne ha maller og andre morsomme bunnfisker.

Jeg har hatt akvariet i ca 2 år og er nybegynner. Jeg skal nå gjøre om på det men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har tenkt til å ta ut alt. Jeg ønsker et ganske frodig akvarium med en del planter og røtter. Jeg har lenge hatt typiske "nybegynner-fisk" (Molly, Platy, Tetraer. etc), men vil nå prøve noe nytt, men allikevel enkelt.

Da lurer jeg på:
•Er det noe spesielt jeg må passe på?
•Burde jeg vaske hele akvariepumpa og bytte alle filter, for å rense? Eller bør de evt. «gode» bakteriene bevares? Kanskje vanskelig når alt vannet skal ut.
•Jeg har noen røtter med mye alger. Jeg skulle gjerne hatt bort algene og brukt røttene igjen. Men hvordan får jeg bort algene på en bra måte?
•Hva er best av sand og grus på bunn? Tenkte på i forhold til at jeg vil ha en del bunnfisk, og hva som er best for dem.
•Noen tips til hvilke fisker jeg burde ha? Hadde også vert morsomt om de ynglet lett.
vet ikke om akvariet er tomt for vann, og om det fremdeles er fisk i det ? Hvis det ikke har vært noen fisk i det på en stund og det skal settes opp på nytt, er det kanskje like greit å ta ut filteret og rense det skikkelig. Da må du naturligvis bruke tid på å kjøre inn karet på nytt, men det kan kanskje lønne seg i og med at du ikke virker sikker på hvorfor du mislyktes.

Vask karet med rent vann (ingen såpe !), skyll alle filtermediene godt og la dem tørke. Vil absolutt anbefale sand som bunnlag, siden du ønsker deg bunnfisk. Mange bruker sanden fra Biltema, den er bra og billig. Hvis du ønsker deg en del planter og god vekst, kan det lønne seg å legge et nærings-substrat under sanda.

Røttene tar du ut i badekaret/dusjen og skrubber av algene i rent vann. Så er det bare å planlegge hva du skal ha av planter og hvordan du skal innrede. Bruk tid på å tenke gjennom en plan for dette, så blir det mindre omrokkering når karet skal settes opp.

Fisk er det vanskelig å anbefale...hva liker du selv, da ? Viktigst er å passe på at de fiskene du velger passer sammen og har noenlunde samme krav til vannverdier. Studer Fiskebasen her på AF, og finn en "hovedart" du bare MÅ ha...så velges resten ut fra denne
Takk for fint svar. Det er vann i nå, men ikke noe fisk. Har vært uten i fisk i noen uker så da tror jeg at jeg renser filter og hele akvariet, med røtter og alt.

Jeg liker mange forskjellige fisk men er redd for å ikke få det til. Ciklider er kjempefine men de høres ut som at de er vanskelige. Kanskje også vanskelige å kombinere med andre fisk. Gurami er også fine og kanskje enklere? Men det er mange typer og er usikker på hvilken jeg skal tørre å satse på. Liker godt bunnfisker som maller og lignende.

Er det best å starte med en stimfisk, slik de sier i butikken, og sette inn hovedfiskene senere når akvariet har kjørt seg inn?



Ingen fisk skal i karet før det er innkjørt !
Ciklider er veldig interessante fisk, det gjelder å velge arter som passer for deg. Alle er ikke så aggressive bare man legger ting litt til rette, og noen går bra i et selskapsakvarium.

Du kunne for eksempel velge en corydoras-art til bunnen, en "snill" ciklide-art og et par typer stimfisk til å begynne med ?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap