Problem


Jeg har fått ett problem i ett 190liter karr som har vart i 14 dager, det er ett akvarie som er godt innkjørt i flere år, vannverdier helt der dem skal være.

jeg fikk høre det var grønne svevealger,men nå har jeg kjørt mørklagt karr i snart 14 dager. sikfter litt vann annenhver dag. sluttet fore. hadde nedi ett uv lys med engang . ingen bedring.

bruker samme vann i ett annet akvarie,og det er helt topp.

vurderer faktisk ta det helt ned og skifte ut alt.

sender med noen bilder her.
Ser du har en del eplesnegler, så ta en titt innom tråden her. http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=18383&message_id=86625#86625

Har ikke noen erfaring med sveve alger, men ser du skriver at du skifter litt vann hver dag. Ser du ingen forskjell etter å ha skiftet vann og hvor mye er litt vann?

Selv byttet jeg 60-70l i 190l min annenhver dag da jeg ble plaget med alger.
Disse algene kan plutselig dukke opp hvis karet har for mye lys og stagnert plantevekst. Hvor mye lys har du, og hvor lang lysperiode ?

Å bytte litt vann annenhver dag holder ikke. Vi snakker 50% HVER dag ! Ta et vannbytte på 70%, mørklegg, og bytt 50% hver dag (med absolutt minimum lysinnslipp).

Hvis du har prøvd UV og det ikke hjelper så er det ikke god nok bestråling. Skikkelig UV-filtrering tar algesporene.
Skifter ca 50% annenhver dag.Kan være opptil hver dag. jo jeg har mye lys,kanskje opptil 10 timer om dagen, 2 led armaturer,

Jeg skal mørklegge og skifte vann som dere sier.Får nytt uv filter til hoved filteret på tirsdag. det jeg kjører nå hører til ett aquael fan filter 3+ såkalt mini uv, vet det ikke holder men det var det eneste di hadde inne der og da.

det med eplesnegler så har jeg ett lite oppdrett av de. hatt det i mange år nå.
takker for svar
Med så mye lys vil jeg anbefale deg å gå ned på lystiden til maks. 8 timer.
Det kan jeg gjøre. gå ned på lys timer.

har 2 stk :LED 36" HI 6500K 0.50W LED Aquarium Light Freshwater Plant Tropical Fish 90 cm vist på bildet i det karret.

Var bare rart att dette har jeg ikke vært borti før iløpet av 15 år i denne hobbyen.
Jeg vil takke de som har gitt meg svar på ting her,mitt akvarie er nå helt topp etter en uke.
så nå gjelder det og passe på lyset fremover
Har du ikke lyset på timer ? Det er absolutt å anbefale, plantene innstiller seg faktisk på tidene.
Nei,har ikke det enda, bruker fjernkontroll. men kan skaffe timere ja,har 3 akvarier .

Men topp stand nå...tok noen dager men..sånn er det jo.
Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap