For mye filterkapasitet

Har ikke drevet med akvariet på 20 år, men startet opp igjen med ungene nå. Det har skjedd litt på filter fronten på de årene. Har satt opp et brukt Rio400. Med her fikk jeg to filter. Det ene er et eheim pro 2 2028. Det andre er et eheim pro 3e 450.

I dag satte jeg i drift pro 2 filteret da jeg måtte bytte pakning først. Har så lenge kun gått med pro 3.

Syns det ble vel mye "storm" i karet. Har jeg for mye filter på karet? Tidligere het det jo bare jo mer jo bedre. Er det eventuelt noen utblåsing som gir mindre storm?
Inaktiv bruker
Hei, Er nok ikke for mye filter, heller mer kraftige pumper til filteret.
Det du kan prøve er å sette på reduksjonsventiler på begge slangene til filterpumpene. Da vil det bli mindre trykk på vannet, så må du bare justere det sånn at du ser at vannet er klart og at det ikke legger seg mye møkk og stuff på bunnen av karet. Se også ann hvilke fisker du har/skal ha, ikke alle liker like mye trykk, noen skal bare ha små silder, mens andre liker det brutalt, og har du litt miks, så justerer du det til sånn midt i mellom.

Det er jo trossalt bedre med "For god" filter enn for dårlig filter.
Begge disse kan strupes ned på utløpssiden i slangefestet i lokket. Dermed kan du få så mye eller lite sirkulasjon du vil, innen rimelighetens grenser. Behøver ikke montere noe ekstra.
Hvordan gjøres det på Pro 2? 3e er grei for der er det elektronisk justering.
Du skyver håndtaket på låsemekanismen (utløpssiden) forover...langsomt og forsiktig.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap