Grønt vann i nyoppstartet akvarium

Har satt opp akvariet mitt for bare en uke siden. Det er enda i innkjøringsfasen, så ingen fisk eller snegler. Nå har vannet fått en svak grønnfarge. Har et par planter og litt pistia i karet. Hva bør jeg gjøre? Er dette svevealger eller en del av innkjøringen?
Står karet slik plassert at det kommer dagslys på det?
Ikke direkte... Det står 5 meter fra vinduet, inne i rommet.
Kjører du inn med salmi-metoden ? I så fall, hva slags ammoniakk-nivå har du i karet ? Med bare "et par planter" og en god del lys kan det fort bli svevealger. Kort ned på lystiden og gjør daglige store vannbytter, eventuelt kjør total mørklegging.
Kjører ikke noe metode.... Tenkte bare å vente til karet hadde oppnådd riktige verdier... Tar nok litt tid, men.... Fortsatt vannbytte og mindre lys eller? Er vel greit å kjøre inn karet på vanlig måte?
Det blir ingen innkjøring bare av at karet står der. Hvis bakteriene skal utvikle seg må de ha mat. Ammoniakk må til for å få fart på de ammoniakk-spisende bakteriene. Disse produserer så nitritt som de nitritt-spisende bakteriene lever av. Så hvis du ikke vil benytte salmi-metoden, bør du ihvertfall tilsette litt fiskemat innimellom som kan brytes ned til ammoniakk for å få innkjøringsprosessen til å fungere.
Ok! Good to know Leste om salmi-metoden her på forumet, men den virket veldig innviklet!! Vanskelig med all måling av mengde salmi osv. Kan kanskje heller høre om noen i nærområdet har akvarium slik at jeg kan få litt gørr til filteret.
Neida, salmi-metoden er ikke så vanskelig som det kanskje kan synes ved første øyekast. Måle vannverdier må du jo uansett. Og å måle opp litt salmi er da ikke komplisert ! Fordelene er mye større enn ulempene...du får et kar som garantert er klart til å ta imot fisker. Ærlig talt burde enhver som vil kalle seg akvarist ta seg tid til å sette seg inn i dette med vannverdier, innkjøring og hvordan et akvarium fungerer. Filterguffe er bare en snarvei til akkurat samme prosess.
Hvis du bytter vann går innkjøringen saktere.

Legg over et svart pledd e.l. og slukk lyset noen dager, så kanskje det hjelper
gurimalle
Hvis du bytter vann går innkjøringen saktere.

Da går jeg ut fra at du ikke snakker om salmi-metoden..?
Det stemmer
Han bruker ikke den.
Nei, han bruker ingenting...og da blir det som sagt heller ingen innkjøring. Om han bytter vann eller ikke spiller liten rolle da.
Han har planter i karet.
De vil bidra med avfallstoffer som starter innkjøringen. Tar bare lenger tid. Men hvis han bytter vann tar det enda lenger tid.
Jeg er en hun..... Ikke helt sikker på hva dere snakker om nå, men må jeg mørklegge eller bytte vann? Kan vel kjøre inn med guffe fra et innkjørt filter?
Sorry. Ikke lett å se på profilen

Ja, du kan bruke filterguffe hvis du er sikker på at den kommer fra et kar som ikke har noe smitte.

Jeg ville mørklagt karet helt, men ikke byttet vann. Latt plantene stå og tilført litt fiskemat i ny og ned.

Det eneste du risikerer er at plantene blir litt pjuske.

Eller du kan bruke salmi-metoden.

Men det går også an å kjøre inn kar uten salmi. Hvis ikke hadde ingen av oss fått kjørt inn noe kar noen gang før salmi-metoden ble tatt i bruk for noen år siden
Flott Takk for gode råd
Klart du kan kjøre inn med filterguffe fra et oppegående kar...hvis du er sikker på at det karet er friskt og sunt og uten smittestoffer.

Du MÅ ikke hverken mørklegge eller bytte van, det var råd du fikk for å bli kvitt svevealgene. Beste er en kombinasjon av disse, og så minske lystiden etter at mørkleggingen er over.
Tar i mot alle råd og forslag Hvor mange timer lys om dagen ca?
Før i tiden brukte man gjerne "innkjøringsfisk", desverre.

Blir kanskje litt rotete, dette her. Salmi-metoden og fiskemat-metoden har med innkjøringen å gjøre, mens mørklegging og vannbytte har med svevealgene å gjøre.

Bare for å forklare mitt råd om vannbytte : Svevealger formerer seg eksplosjonsartet. Hvis man ikke bytter vann og dermed reduserer bestanden, er de svært vanskelige å bli kvitt. Mange historier om folk som har mørklagt...vannet ser fint ut etter en stund, men så er algene tilbake med full kraft. Når det gjelder alle alger, kan man trygt si at det hjelper lite å behandle symptomene hvis man ikke fjerner den underliggende årsaken !

Hvor stort er karet, og hva slags lys/hvor mye lys har det ?
Kommer ikke til å benytte fisk til innkjøring!! Grusomt!!

Hva er årsaken? Er det for mye lys eller noen av plantene? Kan alger "smitte" via planter? Hvis en plante jeg kjøpte har vært i et kar med alger, kan de da smitte til mitt kar?

Ikke rotete, lærer mye! Ble bare litt forvirret en stund! Mye å ta inn, og er veldig takknemlig for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap