Forslag til fisk i 140liters akvarium?

Hei!
For en stund tilbake kjøpte jeg et akvarium på 140 liter gjennom Finn, og fikk da med fire ciklider og to maller. Den tidligere eieren var ikke sikker på hva slags ciklider det er, men jeg er ganske sikker på at i hvertfall den ene er en sebraciklide (?). Den ene døde etter en stund, og de restererende tre er ikke spesielt gode venner. I tillegg får jeg litt dårlig samvittighet ut ifra at jeg synes det kanskje blir litt trangt for dem, med tanke på at de er ganske store og ikke har så altfor mye plass å bevege seg på.

På grunn av dette ønsker jeg å kvitte meg med ciklidene og kanskje den ene mallen, og heller ha for eksempel noen stimfisk eller noe. Har tidligere hatt platy og guppy, så det er ikke det første jeg ønsker nå. Har noen noe forslag til hva jeg kunne ha hatt i akvariet, gjerne noe som ikke er altfor krevende? Hadde vært morsomt med flere arter sammen også. Eventuelt, er det noen i østfoldområdet med større akvarium enn meg som har lyst på tre, fine fisk, eventuelt for bytte?
Legg ut fiskene dine her på rubrikk-siden, enten du vil selge dem eller gi dem bort. Du kan også legge ut noen bilder her så du kan få hjelp til identifisere dem

Når det gjelder nye fiskearter til karet ditt, er det viktig at fiskene passer til det vannet du har. Så før du får noen svar på dette, er det fint om du kan fortelle hva slags vannverdier du har (pH, GH, KH).
Takk for svar skal få somlet meg til å legge ut en annonse og eventuelt sjekke opp artene snart. Når det kommer til vannverdier, så har jeg ikke noe nøyaktig måleinstrument, kun sånne strips. Husker ikke nøyaktig hva det lå på sist gang jeg sjekka, men alt var innenfor det "akseptable". I tillegg bruker jeg et middel fra Dahls Dyrerike for å heve vannets ph og hardhet. Kan få sjekka vannet igjen litt senere for å skrive ned verdiene, men jeg tviler vel på at det vil bli spesielt nøyaktig. Har det stor betydning?
Er det noen spesiell grunn til at du trenger å heve pH og GH ? De fleste mellom-amerikanske ciklider liker seg i lett surt og bløtt vann.

Ja, det er i grunnen ganske viktig å vite hva slags vann man har, siden dette er en forutsetning for godt fiskehold. Naturlig nok vil en akvarist alltid prøve å etterligne vannet på fiskens hjemsted. Det er også nokså lite hjelp i å oppgi vannverdier som 'akseptable', siden du ikke vet hva slags fisk du har. Dessuten bør man sikre at både NH3/NH4 og NO2 er på null, som de skal være.

Det er dermed viktig å ha skikkelige vanntester, det er det første man tar til når/hvis noe går galt i akvariet. Og det er det første vi spør etter her når folk ber om hjelp til syke fisk : verdiene på NH3/NH4, NO2, pH, GH. Så anbefaler deg å skaffe ordentlige dråpetester, gjerne fra JBL, da disse erfaringsmessig er enklest å avlese. Strips-tester er notorisk upålitelige !

*liker* SilverShaded.
Bra og informativt om viktig tema
Da har jeg fått målt vannverdiene, håper det kan gi en liten indikasjon selv om ikke de stripsene er altfor pålitelige.
No2 og No3 ligger på null, GH ligger på cirka 10, KH 6 og pH 7.
Grunnen til at jeg har brukt det middelet for å blant annet øke pH var forsåvidt bare fordi den gamle eieren sa at han hadde blitt forklart at han skulle bruke det. Har funnet ut hva slags fisker jeg har, og så i hvertfall at den ene krevde høyere pH enn hva jeg hadde nå også. Fikk også bekreftet at mitt akvarium er altfor lite, så nå får de snart flytte hjem til en kollega av samboeren min med mye mer plass
Tviler litt på at du har null nitrat, men det spiller forsåvidt mindre rolle. Problemet er som sagt at strips er ofte "way off" i utgangspunket...i tillegg påvirkes de av fuktighet i luften som kommer til hver gang boksen/posen åpnes.

Ja, ser at det mest malawi-ciklider du har. Og de trenger nok både bedre plass og et vann med enda høyere pH. Håper de får det der de kommer.

Så da er spørsmålet hva slags fisk du selv liker. Å anbefale fisk er like vanskelig som å foreslå gardiner til folk man ikke kjenner...smaken er jo så ulik. Men uten pH+ og GH+ er mulighetene mange ! Det som kan lønne seg er å finne en art du bare MÅ ha, og så velge andre fisk ut fra dette. Du får kikke og bla litt i fiskebasen, du kan jo søke på akvariestørrelse opp til 140 liter og se hva som passer i lett surt og relativt bløtt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap