- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Trenger hjelp! 5l bolle
Trenger hjelp! 5l bolle
Hei, jeg har en 5 L boller og lurer på om det går an å bruke denne varmekolben til bollen: TetraTec HT 25w Varmekolbe, passer til akvarium fra 10 til 25 liter, effekt: 25 watt.
Jeg finner ingen varmekolber som passer til aquarium under 10L.
Jeg lurer også på om jeg kan bruke dette filteret: TetraTec IN 300 Plus. Innvendig filter som pumper fra 150 til 300 liter i timen, passer for akvariestørrelse fra 10 til 40 liter. Effekt: 5 watt.
Håper på raskt svar, takk på forhånd
Jeg finner ingen varmekolber som passer til aquarium under 10L.
Jeg lurer også på om jeg kan bruke dette filteret: TetraTec IN 300 Plus. Innvendig filter som pumper fra 150 til 300 liter i timen, passer for akvariestørrelse fra 10 til 40 liter. Effekt: 5 watt.
Håper på raskt svar, takk på forhånd
Postet 18.08.14 kl 18:48
Ingen fisker!!
Må bare få legge til at det ikke er fisker eller andre dyr i denne lille bollen. Bare moseball/algeball
Postet 18.08.14 kl 18:55
Du trenger ikke varmekolbe hvis du kun har en moseball/algeball i bollen.
Det blir ikke kjøligere i bollen enn det er i rommet den står i.
Antar at den ikke står i et veldig kjølig rom.
Varmekolber som er termostatstyrt kan plasseres i mindre kar enn hva som står på pakken. De varmer jo ikke så lenge ønsket temperatur er tilstede.
Men det må selvfølgelig være plass til den
Det blir ikke kjøligere i bollen enn det er i rommet den står i.
Antar at den ikke står i et veldig kjølig rom.
Varmekolber som er termostatstyrt kan plasseres i mindre kar enn hva som står på pakken. De varmer jo ikke så lenge ønsket temperatur er tilstede.
Men det må selvfølgelig være plass til den
Postet 18.08.14 kl 19:31
Endret: 18.08.14 kl 19:35
Tusen takk!
Hei, jeg fant en nettside om algeballer på nettet. Der sto det at man verken trenger filter eller varmekolber som du sier. Det skulle helller ikke være ndvendig å skifte vannnet i bollen mer enn 1 gang i uken. Dette skal vistnokk være en veldig populær nettside, så jeg håper jo det står informert rett.
Det vil altså si at så lenge jeg sikfter vann 1 gang i uken i bollen (vann fra kranen), ruller litt på algeballen inn i mellom, og har den i romtemperert vann så skal alt gå fint i teorien? Trenger jeg å tilsette noe i vannet, eller skal det gå fint med rent vann fra spirngen?
Det vil altså si at så lenge jeg sikfter vann 1 gang i uken i bollen (vann fra kranen), ruller litt på algeballen inn i mellom, og har den i romtemperert vann så skal alt gå fint i teorien? Trenger jeg å tilsette noe i vannet, eller skal det gå fint med rent vann fra spirngen?
Postet 18.08.14 kl 19:40
Står også noe om algeballer her på forumet.
Det er ikke mye næring i rent springvann. Du har ikke noe annet som lager avfallsstoffer heller, så mulig du må tilsette noe plantenæring.
Det er ikke mye næring i rent springvann. Du har ikke noe annet som lager avfallsstoffer heller, så mulig du må tilsette noe plantenæring.
Postet 18.08.14 kl 19:54
Postet 18.08.14 kl 20:05