Tåkete vann!

Hei!

Hadde for en stund siden et 30l akvarium med en kampfisk i. Jeg har oppgradert til 65liter (kjøpte brukt).

Jeg satt opp akvariumet, med sand, planter, rot og noen skjell. Brukte det gamle vannet.

Jeg glemte å vaske pumpa, og sanden før jeg satte opp karet og vannet har hele tiden vært tåkete og ikke klart siden den gang. Jeg grumset i sanden og byttet ut 50% av vannet igjen, uten noen lykke.


Jeg har en bunnfisk, hann-kampfisk, 2 platty og noen kardinaltetraer i karet. Jeg har nå begynt å mørkelegge karet og redusere maten.


Er det vits å gjøre, eller burde jeg sette opp karet på nytt? og rense det helt?



Tåkete vann kan være fra oppvirvlet støv. Men ved å rote opp sanden/grusen, har du også dratt frem masse grums som har ligget gjemt. Dette kan gi bakterieoppblomstring i form av tåkete vann. Men farligere er egentlig at filterbakteriene muligens ikke klarer å håndtere eventuell ammoniakk og nitriit som oppstår

Mørklegging vil ikke ha noen effekt på dette, siden bakteriene ikke driver fotosyntese. Du kan bytte 30-40% vann, og la akvariet være i fred til det går over. Men hold øye med vannverdiene (ammoniakk og nitritt) og bytt vann hvis du får utslag på disse. Sjekk om fiskene oppfører seg noenlunde normalt. Hvis de begynner å henge i overflaten og gispe etter luft, må du skifte vann 30-40% omgående. mat veldig lite og ikke hver dag til vannet klarner.
Plussmedlem
Du skriver ikke hvor lenge det er siden du satte det opp.

Hva slags filter (pumpe) har du?
Hadde du sand, vann og dekor i karet bare en dag eller to før du stilte spørsmålet her?

I så fall er det vanlig at vannet er "tåkete". Det gir seg etterhvert.

Mer bekymringsfullt er det dersom du ikke hadde filter i 30-literen som du har flyttet direkte over i det nye karet med filterbakteriene i behold ?

Hvis du har satt fiskene i karet uten å ha et innkjørt filter, altså et filter med svamper/filtermateriale med filterguffe fra et kar som har gått lenge, må du bytte mye vann framover for å redde fiskene.

At du brukte vannet fra 30 literen hjelper ikke. Det er bakteriene i filtersvampene som renser vannet for amoniakk og nitritt.

Kampfisken er en labyrintfisk som kan puste fra overflaten. Men det er ikke de andre fiskene dine. De krever at du har et innkjørt filter i akvariet.

Men kanskje du har det ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap