Spennende fisker til lite akvarium

Hei.

Ved flytting her om dagen fikk vi plutselig et akvarium med på kjøpet. Helt greit for meg, jeg har ønsket meg akvarium siden jeg avviklet det forrige i tenåra, men har ikke helt hatt råd til den størrelsen jeg ønsket meg. Dette er lite, ~60 l, og ikke i spesielt god form. Da vi overtok det hadde ikke pumpa gått på lenge (det viste seg å være tett av møkk, men er stor og fin ellers), planter og huler er overgrodd med alger og det er ganske overbefolka (15 store sverddrager, 4 molly, 4 vinkeltetra og et par ancistrus av en eller annen sort).

Planen er å bytte ut grusen med Biltemasand, skaffe nye røtter, planter og huler og omplassere de fleste av fiskene. Mulig jeg beholder to av sverddragene, men i det store og hele synes jeg tetra og molly er ganske kjedelige fisker som jeg hadde nok av tidligere.

Jeg har aldri hatt et så lite akvarium, og lurer på om noen har noen tips til fisker jeg kan ha som er litt artige? Både ift fine farger, eller underholdende oppførsel? Stimfisk, graving (er Biltemasanden fin nok for dette?), hva som helst. Noen tips?
Enig. Og men noen otocinclus og en gruppe dverg Corydoras så blir det aktivt å fint.
Men burde sjekke at disse passer sammen vann verdimessig.
Og at vannverdiene generelt er bra for fisk. Dette måles med dråpetest.
Takk. Er dette omtrent grensen for hva jeg burde putte i avariet, tatt i betraktning at jeg burde ha 5-6 av de fleste av disse?

Er det noen type ciklide jeg kunne slippe unna med, uten å ha disse alene? Har aldri hatt det før og det høres artig ut.
Du kan ha et par kakadueciklider, pluss en gruppe Otocinclus, dvergrasbora, eller f.eks. Corydoras habrosus/pygmaeus. Men det krever andre vannverdier enn molly og sverddragere.
Jeg vet ikke hvor territorielle kakadueciklider er, men at mange ciklider er det.. Men det jeg vet er at de dvergcory'ene jeg har liker ikke territorielle fisker som angriper, og det pleier ikke otto heller.. Men nå er det en 60l det er snakk om så ville ikke fyllt inn så mye da, så 10-15 Pygmeaus, 3-5 otocinclus og en 10 dvergrasbora så er karet greit mettet mener jeg.. Men ikke hiv alle inn på en gang. Filteret må henge med så en uke imellom artene iallefall..
Kakadueciklider er relativt "snille" til å være ciklider. Min erfaring er at de blir littegrann sjefete når de vokter yngel men mest mot hverandre; jeg har hatt dem i yngeltiden med ottoer og dvergrasbora uten særlige problemer. Nå har jeg de sammen med Corydoras schwartzi ungfisk på 2-3 cm, og etter hva jeg kan se går det fin-fint. Jeg har ikke personlig erfaring med å ha kakadueciklider sammen med Corydoras pygmaeus. Ifølge fishkeeping.co.uk er Corydoras pygmaeus og Apistogramma en fin match. Seriously fish hevder det samme.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap