Tvungen hurtigstart av akvarie

Jeg måtte ta en hurtigstart i dag av ett 220 liter kar jeg hadde stående på vent.
I karet jeg bruker nå hadde jeg laget til ett rekefjell av kalkstein, med kirsebærreker i motsatt ende av karet der to Juliciklider med barn har hulene sine, dette har gått greit til nå da ciklidene har holdt seg på sin side å svømt tur med barna og patruljert rundt for beskyttet territoriet mot innbildte inntrengere, men i dag hadde tydeligvis den største (hun?) barnefri og bega seg på oppdagelsesferd til andre enden av karet, det ble fort klarert at rekene ikke lengre kunne bli i karet...... Så uansett, jeg måtte flytte dem fort.
Så jeg fant fram 220 litern, varmekolbe og en innvendig pumpe/filter jeg hadde liggende, jeg tok vannbytte på akvariet som er i drift og helte det "brukte" vannet over i det nye karet sammen med 10 liter springvann (ca 50 liter til sammen), så renset jeg filteret på pumpa som skulle brukes, først i rennende vann også la jeg det i kokende vann og skylte det igjen deretter vred jeg opp filteret fra karet som er i drift i litt akvarievann og dyppet filteret fra den andre pumpa i dette.

Har nå satt 220 litern i drift og sluppet rekene oppi sammen med en plante og noe ferskvannstang.

Rekene ser ut til å trives, får ikke testet ph før mandag, men bør jeg gjøre noe mer? eventuelt fylle på med springvann eller bytte vann hyppig ?



Har du ikke dråpetester ? I sånne tilfeller er det gull å ha kontroll på ammoniakk og nitritt i karet. Rekene tåler dette ganske dårlig, så egentlig hadde det vært bedre å flytte ciklidene. Men uansett...hvis du ikke har tester så bør du skaffe det kjapt. Jeg ville byttet 25-30% vann hver dag, ihvertfall til du får målt og sjekket utviklingen av innkjøringen.
Takker for svar, ja jeg må skaffe dette på mandag, så jeg kan få fulgt bedre med på begge karene, hadde noen strips men de ga dem opp. Hadde ikke lyst å flytte ciklidene da de har sine huler med ynglene svømmende rundt og jeg leste at par kan bli uvenner om man forandrer på omgivelsene deres.
Da bytter jeg vann igjen i morgen å håper det går bra.

Dette er tabbe nummer to i oppstarten som akvarist, har to falske ryggsvømmere jeg må gi bort også (om jeg ikke får overtalt kona til å putte inn en 5-600 liter ). Ba om algespisere til ett 85 liters kar og ble anbefalt disse i butikken, kommer ikke til å kjøpe fisk før jeg har lest meg opp på dem etter dette.
Du er ikke den første som gjør slike bommerter, og sikkert ikke den siste ! Men greit å lære seg at man bør vite hva man skal ha FØR man drar til dyrebutikken, både når det gjelder fisk og utstyr. Lønner seg å gjøre hjemmeleksene
Ja man lærer stadig , kjørte ubevist low Tech med bruser masse planter og blå Guramier sist (noen år siden nå) og ser etter å ha begynt å sette meg inn i ting at det bare var tilfeldighet/flaks at de trivdes å ynglet .
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap