Foring av fisk

Hei! Jeg er en veldig nybegynner når det gjelder akvarium og jeg lurer veldig på hvor ofte man skal mate fiskene! Dama i butikken sa at de bare skal mates en gang vær tredje dag. Dette syns jeg virker litt lite... Fiskene jeg har er gurami, neontetra og ancistrus.
(hvis det har noe å si)
Jeg mater Man-ons-fredag. Dette holder masse.. Overmating er en vanlig akvariesynd
Inaktiv bruker
Det kommer an på hvilke fisker det er snakk om, og om det er yngel eller voksne fisk.
Noen fisk krever mer mat enn andre. Dine klarer seg sikkert greit med annen hver dag, men husk å ikke gi for mye for, da blir det fort problemer med vannverdier osv.
Jeg forer hver dag i mine akvarier, samme om det er yngel eller voksen fisk. Mater moderat, og har vannskifte, ca 30 - 40 % hver uke. Har aldri hatt problemer med vannverdier eller fiskedød. Har hatt akvarier i mange år, uten problemer. Har da slett ikke hjerte til å la fiskene gå uten mat, hvis det ikke er fordi jeg er bortreist da. Vil nå tro at fisk i frihet finner seg litt mat hver dag, ingen liker vel å sulte.
De klarer seg nok med hver tredje dag ,men hvorfor skal de det når de mest sannsynlig trives best med variert kost hver dag for å holde seg friske og fine.

Det viktige er å ikke fore for mye hver gang pluss jevnlige vannbytter ,helst hver uke.

Selv forer jeg mine fisker 2 gg. pm dagen ,tørrfor om formiddagen og frosne mygglarver / artemia om kvelden.
Supert!! Takk for mange gode svar!!
Din ancistrus trenger litt annen mat enn neontetraene og guramien. Sørg for at den får litt grøntfor, gjerne algepellets.
Jeg forer hver dag, men lurer på mengden mat de trenger.

Jeg har to voksne ancistrus på + - 10cm
To voksne L066 på ca. samme str.
Og 10 stk. Corydoras delphax

F.eks hvor mange tab av JBL Novotab og JBL novofect burde disse få hver dag?

De får også frosent for og agurk etc.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap