Nytt akvarium, gammelt filter- innkjøring

Hei.
Jeg har fått ett 100l akvarium av min onkel. med alt utstyr som trengs.
Jeg har renset/skyldt grusen. og vasket over akvariet med kokende vann.. fylt på med vann og satt inn planter og dekor. jeg har bare skyldt filteret forsiktig i litt springvann da jeg fikk fortalt det var lurt å beholde litt av de bakteriene som var der..

mitt spørsmål da er: tar innskjøringen like lang tid når filteret allerede har litt av bakteriefloraen?

jeg har bare kjøpt N02 tester. er det noen andre tester jeg også burde ha?

jeg vil gjøre alt riktig så mine fremtidige fisk skal trives og ha det bra.
Inaktiv bruker
hvor lengesiden er det at filteret var i drift sist?
Vil absolutt anbefale deg å kjøpe dråpetester JBL) for NH3/NH4, NO3, pH, KH og GH. Dette er i grunnen noe enhver akvarist bør ha, for å ha kontroll med vannverdiene. Det er også det første man tar til når noe går galt med akvarium/fisk. Dessuten er det viktig i forbindelse med valg av fisk.
det har stått i et akvarium uten fisk i kanskje 3-4 uker.. uten at pumpa har vært på..

oki. takk.. da skal jeg kjøpe meg JBL
Inaktiv bruker
Har liten tor på det men mulig det er noen få bakterier som har overlevd, men det finner du fort ut med å teste vannet.
oki.. Jeg får bare teste vannet med jevne mellomrom da... har jo regnet med at jeg må vente vanlig innkjøringstid før jeg kjøper fisk..
selvom jeg håper det går fortere med gammelt filter..
Hvis pumpa har stått uten sirkulasjon i flere uker vil det være mye nedbrutt/råtnende materiale inni der. Det vil ikke være sunt å starte den opp i et nytt akvarium. Den vil spy ut masse grums og muligens skape både ammoniakk og nitritt. Du kan prøve først å starte den i en dunk med bare rent temperert vann.
jeg har skyldt den i springvann og klemt på den til det ikke kom ut noe mer grums ut av den før jeg puttet den i akvariet.

Ok, da får du bare følge normal innkjøringsprosedyre. Tilsett Salmi til 4ppm og mål ammoniakk og nitritt etter 24 timer. Det vil gi en god indikasjon på om det er "liv" i filteret.
ok takk for det da skal jeg kjøpe inn og gjøre det i morgen

takk for råd og tips

tar tid før man lærer seg alt dette.. prøver å lese meg opp på vannverdier og fisketyper og slikt..
Bactozym
Når jeg setter igang akvarier gamle eller nye (har en del nå) tilsetter jeg en kapsel Tetra aqua Bactozym. 1 kapsel pr 100l. vann. Halverer ventetiden på biologisk aktivitet i akvariumet. Jeg bruker også dette til store vannskift.
Jeg har bestillt pakker med 10 kapsler fra zoopermarked. ( Lurt å handle litt fiskemat og kjekt å ha til akvariumet også, slipper portoen når en handler for over 500)
Spennende med nyoppstart av akvarium.
Lykke til!
Inaktiv bruker
Anne Svendsen
Når jeg setter igang akvarier gamle eller nye (har en del nå) tilsetter jeg en kapsel Tetra aqua Bactozym. 1 kapsel pr 100l. vann. Halverer ventetiden på biologisk aktivitet i akvariumet. Jeg bruker også dette til store vannskift.


Hvordan vet du at dette stoffet virker? Tester du vannet før og etter?
Ja det virker, eller så har jeg bare utrolig flaks
Bollo
[QUOTE=Anne Svendsen]Når jeg setter igang akvarier gamle eller nye (har en del nå) tilsetter jeg en kapsel Tetra aqua Bactozym. 1 kapsel pr 100l. vann. Halverer ventetiden på biologisk aktivitet i akvariumet. Jeg bruker også dette til store vannskift.


Hvordan vet du at dette stoffet virker? Tester du vannet før og etter?
Inaktiv bruker
Anne Svendsen
[QUOTE=Bollo][QUOTE=Anne Svendsen]Når jeg setter igang akvarier gamle eller nye (har en del nå) tilsetter jeg en kapsel Tetra aqua Bactozym. 1 kapsel pr 100l. vann. Halverer ventetiden på biologisk aktivitet i akvariumet. Jeg bruker også dette til store vannskift.


Hvordan vet du at dette stoffet virker? Tester du vannet før og etter?

Spør igjen HVORDAN vet du at det virker?
Kanskje bare flaks, men verd å prøve.
Bollo
[QUOTE=Anne Svendsen][QUOTE=Bollo][QUOTE=Anne Svendsen]Når jeg setter igang akvarier gamle eller nye (har en del nå) tilsetter jeg en kapsel Tetra aqua Bactozym. 1 kapsel pr 100l. vann. Halverer ventetiden på biologisk aktivitet i akvariumet. Jeg bruker også dette til store vannskift.


Hvordan vet du at dette stoffet virker? Tester du vannet før og etter?

Spør igjen HVORDAN vet du at det virker?

Hehe,svaret ble sendt ved en feil isted, litt hektisk her,men nå er det rolig.
Jeg gikk til anskaffelse av et 350l akvarium, nytt, og en pakke med bactocym. På lykke og fromme tenkte jeg å prøve dette ut. Nå angrer jeg veldig på at jeg ikke tok notater underveis(hadde vært supert nå når jeg skal ha igang enda et på 180l). Jeg hadde i sand, plantet ganske mye planter fyllte opp med springvann og la kapslene med bactocym i filteret, tok tre dager før disse var helt oppløst. Vannverdiene etter 5 dager var helt optimale og jeg satte inn 5 platyer, etter det har det kommet nye fisker hver uke. Nå kan jeg si at jeg bare har hatt akvariet gående i 5 mnd. Jeg har aldri hatt noen målinger med utslag på nitritt, og det eneste jeg har tilsatt i akvariumet er aqua safe ved vannskifte (ikke under oppstart). Jeg har brukt det samme til et på 180l og et på 60l. Begge disse hadde vært tidligere i bruk, pumpene hadde gått hele tiden, men alt vann og innhold ble byttet ut. Tilsatte baktocym rett i vannet da, ikke i pumpen. Satte fiskene i når temperaturen var nådd etter 2 dager(målte selvfølgelig vannverdiene). Disse karene har gått problemfritt i 2 år med gode målinger. Muligens bare flaks, men håper å lykkes enda en gang med den nye180literen neste uke. Denne gangen skal jeg gjøre notater underveis med .målinger.
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Canera
Reklame for plussmedlemskap