Haster!! sykdom/parasitt? + oksygenmangel?

Den ene fisken vår har en skummel klump rett bak finnen. Den har fått den i løpet av dagen - den var ikke slik tidligere idag! Er dette parasitt, eller hva er det?
Vi er flinke med vannbytte og sjekker vannet to ganger daglig, og har ikke noe problemer med vannverdiene.


Har også ett spørsmål til;
Fiskene ser ut til å puste "tung", de puster mer med munnen enn normalt. Lite oksygen i vannet? hva kan gjøres? vi har planter og sirkulasjon i vannet.

Begge deler har skjedd idag. I går byttet vi grus i akvariet, men så ikke ut til å skape noen problemer.
Det er ikke mulig å "se" om vannet er farlig for fiskene. Jeg regner det som meget sannsynlig at bytting av grus har rotet frem en del mulm som har ført til ammoniakk og nitritt. Har du dråpetester, så mål de to verdiene. Og bytt vann, mye vann....50% går greit. Etter dette er det viktig å måle ofte og bytte 30-35% vann når verdiene viser utslag og/eller når du ser at fiskene gisper etter luft.
SilverShaded;
Kan det rotes frem mulm som blir igjen når vi har tømt hele akvariet for alt og "tørket" over det? vi tok ut absolutt alt vi hadde oppi, tok i ny grus og tok fisker, planter og selvfølgelig akvarievann tilbake (blandet med nytt, som et vannskifte).
Vi har målt med strips to ganger idag uten utslag, og sjekket nå dråpetest som heller ikke viste noe! Burde vi ta enda ett vanskifte nå - vil det kanskje hjelpe for at fiskene får puste normalt? Har antall planter i forhold til fisk noe å si på oksygen i vannet?

- og burde vi skille fisken på bildene fra de andre - er det smittsomt? og hva er det? mark, parasitt etc?
Hvis fisk og alt det vannet som ble spart ble tatt ut FØR dere rørte grusen, burde det ikke være det.
Null ammoniakk (og nitritt) med dråpetest ? Noe er iallfall galt med fisken(e)...den på bildet har også et utstående øye, ser det ut som.Tror ikke hverken klumpen eller øyet har noe med mark/parasitter å gjøre. Det er mere tegn på en bakterieinfeksjon. Slike infeksjoner er gjerne bakterier som fins i alle akvarier men angriper fisk som er stresset eller debilitert på andre måter. Hvis du har paroon-hai, heros, black ghost og elefantfisk i 200 liter, kan det være årsaken til at fiskene svekkes. I tillegg kommer da stresset med å fanges og flyttes.

Hvis du har bevegelse i overflaten er det nok ikke snakk om oksygenmangel heller. Hva slags substrat har du byttet til ?


Ja, vi tok ut alt før vi spadde opp grus + plantesubstrat. Men noe vi merket før vi gjorde dette var at noen av fiskene har "gravd" (vet ikke hva jeg skal kalle det...) slik at noe av plantesubstraten kanskje har kommet ut i vannet, men det var da vi tok å byttet ut alt.

Vi prøver å bytte noe vann nå og ser åssen det går. Når vi flyttet på noen av fiskene over i balje med annerledes vann roet de seg. Så tror vannbytte gjør susen. Noe hvertfall.
Fisken med klumpen ser ut til å ha to like øyne når jeg studerer den. Kan ha noe med vinkel/kamera å gjøre? tok med vidvinkel da det var eneste jeg hadde til stede akkurat nå. Kan ikke mene å se det på den når jeg sjekker... (?)
Kan denne byllen komme av stress da f.eks? at vi har flyttet og ommøblert oppi akvariet, og flyttet fiskene litt frem og tilbake? (ingen av de andre har noe synlig reaksjon på det... )
Klumpen på fisken er rød, og jeg mener det er hvitaktige prikker inni den (mens samboeren mener det er noen slags røde tråder eller lignende), ser hvertfall ut til å være fylt med veske, med mye smått inni.
Vi har ikke alle de nevnte fiskene lengre (men de har det veldig fint nå for det om de har flyttet).
I går satt vi også oppi skiferhuler og oppdaget at disse kanskje er limt med feil lim/cilikon eller hva det nå enn er.

Substratet ble kjøpt på Zoo 1 dyrebutikk og er "trykkvasket sten fra AquaStabil" typ. Sirius grus, hvit. Tok også å skylte all grusen til vannet var klart og ikke tåkete i bøtta, før vi tok det oppi akvariet.
skjønner ikke helt hva som kan være problemet? men muligens noe av dette limet da som ikke er riktig... men det kan vel ikke ha skapt den utveksten? gun eventuelle giftstoffer i vannet?
En annen mulighet er at du har fått en KH/GH/pH sving i akvariet med den hvite grusen. Sirius er ikke "trygg" i så måte, og det kan være derfor fiskene sliter. Så test disse verdiene også.

Kulen er det vanskelig å si noe mer om uten bedre bilder. På bildene i post 2 ser det ut som et øye er mer utstående, men jeg har jo ikke sett fisken. Kan det være selve gattåpningen som er infisert ? I så fall kan man kanskje mistenke camallanus.


Hm, skal ta en test på det også når vi har fått byttet vannet

Ut ifra hvordan jeg ser det (etter å ha googlet camallanus) så ligner det ikke...for jeg kan ikke se at det er røde trådlignende ting. Det ser mer ut som en kvise/kul fylt med veske, med masse mini hvite prikker inni.
- Sjekket nettopp og nå har den blitt hvit på tuppen..? så ligner enda mer på en stor kvise! Den sitter over finnen bak halsen (hvis jeg kan si det slik)
Noe slags medisin som kan hjelpe?
Veldig vanskelig å gi medisin når en ikke har noen diagnose. Slike tilstander er notorisk vanskelige å diagnostisere. Du kan jo prøve med Esha 2000, som er et bredspektret medikament. Det har en viss virkning mot bakterieinfeksjoner og noen parasitter. Det skader ihvertfall ikke...
takk for tips og hjelp. fiskene puster hvertfall bedre nå
Men den fisken har 1 hvit prikk på hver gjelle, nesten som en liten "kvise" og ser rimelig klein ut... tror kanskje den må ta kvelden om det ikke endrer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Inge Monsen
Reklame for plussmedlemskap