Nytt akvarium

Hei, har kjøpt meg et brukt akvarium 180l å lurer på hvordan jeg bør gjøre dette.
Har en pumpe som jeg bruker i gammelakvariet 110l å skal bruke den pumpen i det nye,
Har også masse akvarievann såm jeg kan fylle over. Kan jeg bare flytte over alt fisk/vann/planter med en gang? Er nybegynner på dette!
Inaktiv bruker
Pumpen/Filteret, Uten å vite hvilket filter det er snakk om, det er ikke sikkert det har nok koapasitet til å holde gode vannverdier i et større kar.
Det kan være lurt å få stortsett samme tempen på vannet i det nye karet som det plantene kom fra for å ikke sjokke dem.
Er det fisk i det gamle karet som også skal over i det nye?
Fulgte med en pumpe til det nye akvariet, tenkte å ta den i bruk etter en stund siden jeg ikke vet hvor lenge siden sist den har vært i bruk. Blir å ta alt vannet fra 110L til 180L, resten av vannet som mangler skal jeg passe på at det er lunket å ikke kaldt. Har noen fisker som skal overføres bla. En gurami, 3 killi ål, 3 sverddrager å 4 algespisere
Er det noe filtermateriale du kan flytte over fra filteret i 110-literen kan du muligens kick-starte det nye karet ditt. Jeg har kick-startet mange Juwel kar på den måten ved bare å mikse filtersvampene i nytt og innkjørt filter.

Evt. kan du kjøre det nye filteret ditt i 110-literen en stund for å bygge opp bakteriekulturen der og deretter flytte det over i 180-literen.
Tror ikke filtrene kan byttes på siden den ene er rund å den andre er firkantet, men kan kjøre hele pumpen en stund i 110L, hvor lang tid trur du det da tar før jeg da kan starte opp 180L?
Inaktiv bruker
kan du ta bilde så vi kan se?
Bilde 1 viser størrelses forskjellen.
Bilde2 er den pumpen og filteret som er i bruk nå i 110l.
Bildet3 er den pumpen og filteret som jeg skal bruke i 180L.
Inaktiv bruker
Dem så VELDIG godt rense ut, er det tilfelle eller er det bare bildet som er sånn?
Personlig ville jeg ikke brukt noen av dem, kanskje sammen med et tredje filter i samme størelse, men det tar mye plass. Vil heller anbefale å bruke et utvendig filter med større kapasitet. Eheim har mange gode og er ikke så værst på pris. Sjekk Aquamanias.no, der er det gode priser og greit utvalg.
Den pumpen som er i bruk i 110L har jeg hatt lenge (ca januar). En gang i uken tar jeg å skifter ut 1/3 av akvarievannet, det vannet såm er fjernet har jeg i en bøtte og har pumpen oppi. Åpner og tar ut filteret, klemmer litt på den og fjerner rusk å rask. Er den får mye renset da? Mener du at pumpen som er på bilde nr3 er får liten til 180L?
Inaktiv bruker
Det er mye rensing, filteret skal være "Møkkete", om du renser det for mye får du ubalanse i karets vannverdier, det fører til stress og i hverstefall død.
Ja, begge filterne er alt for små, de vil ikke tåle belastning.
Den er møkkete når jeg har renset den. klemmer et par ganger og fjerner planterester.
Gjør jeg dette får ofte kanskje?

Men kan jeg flytte sand/stener/planter/røtter/pynt/vann og fisker i det nye akvariet og bruke begge pumpene til jeg har fått kjøpt en ny?

Har veldig liten plass i leiligheten til å ha stående to akvarier. kunne hatt det nye akvariet i garasjen men siden det er et stykke å bære det dit(bor i blokk) så tror jeg ikke at jeg får det til. blir jo sviintungt med masse vann i, å så bære det opp igjen etter en stund! :P
Du renser filteret på riktig måte. Det er viktig å fjerne all driten og planterester, hvis ikke kan bakteriekulturen krasje og du mister alle bakteriene. Du kan ikke se bakteriene så de vil alltid være til stede selv om filteret ser helt rent ut.
Inaktiv bruker
Oppladbar
Den er møkkete når jeg har renset den. klemmer et par ganger og fjerner planterester. Gjør jeg dette får ofte kanskje? Men kan jeg flytte sand/stener/planter/røtter/pynt/vann og fisker i det nye akvariet og bruke begge pumpene til jeg har fått kjøpt en ny? Har veldig liten plass i leiligheten til å ha stående to akvarier. kunne hatt det nye akvariet i garasjen men siden det er et stykke å bære det dit(bor i blokk) så tror jeg ikke at jeg får det til. blir jo sviintungt med masse vann i, å så bære det opp igjen etter en stund! :P

Ja det blir for ofte. Når/om du flytter over i det nye karet, husk å pass på vannverdiene og mål Ammoniak og nitritt ofte, om du får merkbare verdier av dette, bytt vann, 30-40% til det er stabilt og fint, altså null verdier at NO2 og Nh3/nh4.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap